Flädermjöd First trial
Som rubriken antyder så håller jag, i skrivandets stund, på med att brygga ett flädermjöd.
Jäsningen är inne på sin 3e dag och ett snabbt smakprov har gjorts och är klart godkänt.
Receptet: Blev cirka 30-40 liter (förklaring följer)
150 fläderbuketter
12 kg honung
15 Citroner
12 Apelsiner
Jäst : Sweet Mead (Wyeast 4184)
Honungen fick jag tag på av en lokal biodlare. Kunde nog inte fått det mer färskt. Han var nämligen i full gång med att slunga så jag fick i princip direkt ur tappen ^^
Flädern plockades på södra Gotland (inte för att det spelar någon roll...eller?;) )
Hur jag gjorde då?
Jag kokade upp 25 liter vatten och hällde sedan allt över fläderbuketterna som jag lagt i en 27liters tunna.
Det var här jag kände mig gravt efterbliven eftersom jag fortfarande skulle få i 12 kg honung och all citrussaft....
Så det blev någon form av lakning där jag blandade i honungen lite peu en peu, rörde om och lakade genom tappkran ner i min 30 liters hink.
Det blev lite rörigt...Men i slutändan hade jag alltså drygt 30 liter saftbas i hinken och ca 10 liter i tunnan.
Jag la i majoriteten av fläderblommorna samt 6 st halvor citronskal och 6st halvor apelsinskal.
Jästen tillsattes och det började bubbla för fullt på morgonkvisten.
efter 3 dagar så tog jag ur flädern och citrusskalen ur hinken. Här försökte jag mig på en alkoholmätning men blev inte klok på skalan (Visade 70) så jag antar att jag aldrig kommer få reda på nån vidare exakt mätning?
I tunnan däremot tänkte jag testa att ha i citrusskalen och flädern tills det jäst färdigt. Har hört att fläder kan ge en viss beska om det får stå för länge. To be continued alltså ![]()
EDIT: Efter 7 dagar så lakade jag ur mjöden ur tunnan, spolade rent innehållet ur tunnan och rengjorde efter bästa förmåga. Jag hällde sedan tillbaka mjödet i tunnan och det återstår att se om jag gjorde rätt eller fel.
Så i skrivandets stund så står det ca 40 liter och bubblar på.
Ska bli spännande att se hur detta ter sig.