1 Senast ändrad av OlaOhl93 (2016-06-23 08:21:09)

Flädermjöd First trial

Som rubriken antyder så håller jag, i skrivandets stund, på med att brygga ett flädermjöd.
  Jäsningen är inne på sin 3e dag och ett snabbt smakprov har gjorts och är klart godkänt.

Receptet:  Blev cirka 30-40 liter (förklaring följer)
150 fläderbuketter
12 kg honung
15 Citroner
12 Apelsiner

Jäst : Sweet Mead (Wyeast 4184)

Honungen fick jag tag på av en lokal biodlare. Kunde nog inte fått det mer färskt. Han var nämligen i full gång med att slunga så jag fick i princip direkt ur tappen ^^
Flädern plockades på södra Gotland (inte för att det spelar någon roll...eller?;) )

Hur jag gjorde då?
Jag kokade upp 25 liter vatten och hällde sedan allt över fläderbuketterna som jag lagt i en 27liters tunna.
  Det var här jag kände mig gravt efterbliven eftersom jag fortfarande skulle få i 12 kg honung och all citrussaft....
  Så det blev någon form av lakning där jag blandade i honungen lite peu en peu, rörde om och lakade genom tappkran ner i min 30 liters hink.
  Det blev lite rörigt...Men i slutändan hade jag alltså drygt 30 liter saftbas i hinken och ca 10 liter i tunnan.
  Jag la i majoriteten av fläderblommorna samt 6 st halvor citronskal och 6st halvor apelsinskal. 
  Jästen tillsattes och det började bubbla för fullt på morgonkvisten.

efter 3 dagar så tog jag ur flädern och citrusskalen ur hinken. Här försökte jag mig på en alkoholmätning men blev inte klok på skalan (Visade 70)  så jag antar att jag aldrig kommer få reda på nån vidare exakt mätning?
  I tunnan däremot tänkte jag testa att ha i citrusskalen och flädern tills det jäst färdigt.  Har hört att fläder kan ge en viss beska om det får stå för länge.  To be continued alltså smile
EDIT:  Efter 7 dagar så lakade jag ur mjöden ur tunnan, spolade rent innehållet ur tunnan och rengjorde efter bästa förmåga. Jag hällde sedan tillbaka mjödet i tunnan och det återstår att se om jag gjorde rätt eller fel.

Så i skrivandets stund så står det ca 40 liter och bubblar på. 

Ska bli spännande att se hur detta ter sig.

Sv: Flädermjöd First trial

Skulle behöva lite tips och hjälp.
  Jästid på mjöd? 
  Jag tänkte mig ungefär samma jästid som för ölet jag gjorde (7-10 dagar) men läser om folk som låter det jäsa i flera månader??

Har bara bryggt mjöd en gång och det stod i månader.
Jäsningen startade bra men stannade av efter någon vecka och segade till sig efter det.

Din mätning efter tre dagars jäsning på 70 är troligtvis i Öchsle.
Vilket tyder på att du har massor med socker kvar för jästen att jäsa.
Synd att du inte mätte innan du började jäsa.

Men låt det stå o jäsa ut ordentligt innan du tappar upp på flaskor för att undvika "flasksprängning"

När jag gör flädersaft med citron i så låter jag det aldrig ligga o dra mer än tre dagar.
Jag rekommenderar inte att du låter citronskal o fläder ligga mer än tre dagar.
Det kan ge rätt obehaglig kärvhet.

Jag gjorde en mätning innan jäsningen men jag antog att den visade fel eller att jag mätt vid fel tidpunkt för den snuddade på 120.strecket nämligen.
Så jag gjorde en snabb uträkning, om den nu var rätt vet jag ej, och då var alkoholhalten strax under 1%.
Tänkte låta det jäsa fram till början av augusti.

Jag uppdaterar huvudinlägget istället för att skriva massa inlägg. lättare för folk att orientera sig om de själva vill testa på.

Jag leker med tanken att tappa upp mjödet på småflaskor a 30 cl. De medlemmar som vill testa receptet får gärna ett smakprov skickat hem till sig mot porto förstås. Detta förutsatt att jag själv tkr att mjödet smakar bra.

om du hade 120 när du började och låg på 70 efter tre dagar så hade du en alkoholhalt på (120-70)*0,131 = 6,5% volym.
Med tanke på att allt i princip allt socker jäser ut så kommer du att hamna på en slutlig alkoholmalt på runt 15,5% volym...

oj, jag måste räknat uppåt väggarna med andra ord. Men okej. Verkar det ens rimligt?
  15,5%  Bra eller dåligt? 
Mjöd skall väl vara åt vinhållet ?

jo, sedan är det väl som vanligt med tycke o smak, lite olika beroende på person.....

Tappade upp mjödet efter 23 dygns jäsning.
  Smaken var faktiskt väldigt  god men en aning kärv. Doftar ljuvligt av fläder och en hint av citron.
Jag tror att till nästa gång välja att låta flädern ligga i max 2 dagar. samt stoppa jäsningen när jag nått upp till ca 12%.

Vilken kul idé!
Här är ju frågan om du i fortsättningen vill ha flaskorna kolsyrade eller inte. Jag antar att du vill ha mer åt vinhållet

Oavsett det kommer ju honungen jäsa ut helt, om du inte sätter i jäststopp.  Men då å andra sidan, får du se till att smaka av det så det inte riskerar att bli alldeles för sött av den icke utjästa honungen. Jag skulle hellre minska mängden honung isf. Eller om du kanske vill ha det lite sötare helt enkelt?

1980 gjorde jag en liknande sak som du, fast utan apelsiner och fläder. Men en himla massa honung och citron , tror det var ungefär samma proportioner. Jag använde någon form av tokajerjäst då. Det blev faktiskt riktigt bra! Vad jag sen gjorde var att jag gömde undan en flaska, och den öppnade jag år 2000. Vilken smak det blev! Helt underbar, det blommiga från honungen var kvar, och det lagrade viniga från tokajern fanns i bakgrunden. Det kanske finns någon annan skribent här som vet hur fläder beter sig vid långtidslagring? Så det var många ord från mig för att tipsa om att åtminstone peta undan en panna till framtiden ?

OlaOhl93 skrev:

Jag uppdaterar huvudinlägget istället för att skriva massa inlägg. lättare för folk att orientera sig om de själva vill testa på.

Jag leker med tanken att tappa upp mjödet på småflaskor a 30 cl. De medlemmar som vill testa receptet får gärna ett smakprov skickat hem till sig mot porto förstås. Detta förutsatt att jag själv tkr att mjödet smakar bra.

Hmm gärna provsmaka. Låter intressant så skicka en flaska???? Mika Nokia bågvägen13 64534 Strängnäs