Lågt OG

Igår gjorde jag min första provbryggd men fick lågt og bara 1045

Jag värmde upp vatten till 75 grader och tillsatte malt och det fick sjunka till 63 grader. Sjuder i 63grader i 45 minuter, sen 68 grader i 20 minuter och avslutas med 78 grader i 10 minuter.  Efter det ur med malt och kokning i ca 2,5 timmar.
22 liter vatten och ca 3,5 kg malt.
Vad har jag gjort för fel då og bara är 1045, kan det bero på att jag mätte i källaren som håller 18grader istället för i lägenheten med 21grader.
Vörten höll 20 grader.

Sv: Lågt OG

Om slutvolymen var 22 liter och du använde 3,5Kg malt (100% basmalt?).

Om vi räknar på en effektivitet på 75% borde det bli ungefär:
3,5Kg*300*0,75=787,5° förväntad extraktmängd
787,5°/22 liter= 36° (1036)

Så om du får 1045 borde du ligga på drygt 94% effektivitet, vilket är väldigt högt.
Kolla http://hbg2.se/bryggmatte.html

Jag brukar ha 4,5-5Kg basmalt och 0,4-0,5Kg karamellmalt till 22 liter slutvolym och får ut ca 1052-1056 (beroende på ölsort).

Varför kokar du i 2,5 timmar, en timma brukar räcka för få bort DME?
Jag tror inte temperaturen i källaren gör nångon skillnad i mätresultatet.

Glömde att skriva att 22liter gav 15 liter färdig vört....

Tre timmar kokning gjorde jag av den anledning att jag humlade vid tre tillfällen plus när vört var färdig. Dvs första humle efter 45 min osv....

Använde 3kg pilsnermalt och ca 500 g karamell och munichmalt.

Ok, så beräkningen borde se ut såhär vid 75% effektivitet:
Teoretisk extraktmängd: 3Kg*300°+0,5Kg*290°=1045°
Förväntad extraktmängd: 1045°*0,75= 783,75°
Beräknat OG: 783,75°/15 liter = 52,25 (1052)

Så du ligger lite lågt istället. Testa att mäska i 65° i 60 min, 68° i 20 min och 78° i 10 min.
Om du mal malten själv, kan du även försöka mala finare.
Kolla även så du inte ligger för högt i pH innan du tillsätter malten (bör vara mellan 5,2-6).

Ang. kokning brukar man utgå från en timma och räknar baklänges vid humlegivorna i receptet
T.ex.
30g Saaz 60min                      (tillsätt 30g Saazhumle i början av koket)
10g Northern Brewer 60min     (tillsätt 30g NBhumle i början av koket)
30g Saaz 30min                      (tillsätt 30g Saazhumle när det är 30minuter kvar av koket)
40g Saaz 0min                        (tillsätt 40g Saazhumle vid kokslut)

Lycka till!

Lite grovt räknat fick du c:a 64% utbyte vilket är lite lågt.

Jag har lite svårt att förstå hur du mäskade och lakade?
Blandade du 3,5 kg malt i 22 liter vatten?
I så fall så blir det en väldigt lös mäsk med ett för högt pH som leder till lågt utbyte.

Om du istället använt 2,5-3,0 liter vatten per kilo malt och därefter lakat med resterande vattnet så är det troligen för snabb lakning som gör att du inte får med allt socker från malten.

Eller körde du med BIAB?

Nu börjar jag förstå lite... Det var så jag hade tänkt mig med humle men hade inte förstått detta att räkna baklänges. Därav den långa koktiden för jag hittade ett grundrecept där det stod 60, 45, 20 & 0. Så jag trodde att det var koktiden för varje humling.
Ja jag använde biab så 3,5 kg malt ner i 75 grader varmt vatten som svalnade ner till 63 grader.

Angående teoretisk estraktmängd:

Vid 75%
Varför blev uträkningen vid pilsnermalt 3kg*300 och vid caramell/munichmalt 0,5*290? I övrigt är jag helt med på uträkningen.

1000 frågor från en nybörjare jag vet.... ????

Som jag har förstått det.. finns det två typer av malt, basmalt och specialmalt.

Basmalt (pilsnermalt, pale alemalt m.m.) är bara mältad och torkad.

Specialmalt har många sorter.
Karamellmalt (finns flera olika) är torkad i högre temp, vilket ger smakbidrag (och ibland bättre skumstabilitet) men färre ensymer som kan konvertera stärkelse till sockerarter (därav lägre värde).
Sedan finns det ju rostad malt, rökt malt, omältat o.s.v. samt en uppsjö av kombinationer.

se: http://mankerbeer.com/att-prova-ol/maltkunskap/

Angående sockerinnehåll i olika maltsorter mm: https://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2109

Vad det gäller BIAB så får man oftast lägre utbyte av malten än med traditionell kontinuerlig lakning.

Stort tack för svar och tips! Oerhört välkommet till mig som total nybörjare! Tack! ????