Enkel, dubbel & trippel ?
Är det nån som kan/orkar förklara vad det är som gör att ett öl kallas enkel, dubbel eller trippel ? Vi diskuterade detta på fikat på jobbet men ingen visste med säkerhet tyvärr.
/ Bergman
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Enkel, dubbel & trippel ?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Är det nån som kan/orkar förklara vad det är som gör att ett öl kallas enkel, dubbel eller trippel ? Vi diskuterade detta på fikat på jobbet men ingen visste med säkerhet tyvärr.
/ Bergman
Enkel, dubbel och trippel brukar syfta till belgisk öl. Enkel öl är relativt ovanlig och jag har aldrig stött på någon som faktiskt har det ellet motsvarande på orginalspråk i namnet. Dubbel är en mörk överjäst öl med tydlig jästkaraktär. Oftast inte en specillt framträdande humlekaraktär i vare sig beska eller doft. Trippel är en ljus och starkare öl men i övrigt liknande egenskaper. Mindre söt och inte lika maltigt komplex.
Enkel öl brukar vara mörkare till färgen och likna dubbel mer. Dock inte lika komplex.
Det finns en del litteratur som talar om antalet jäsningar men detta verkar konstigt då det inte är någon skillnad på dessa öl i den aspekten. Snarare bör det röra äldre benämningar för vörtstyrka där man utgår från ett standard öl (enkel) och sedan lägger på det dubbla eller trippla. (även om detta inte riktigt verkar stämma heller med de enheter jag har sett, dock får man ju alltid räkna med att namn, förklaringar till namn och t.ex. lagar om alkoholstyrka kan förvirra saker jag ting). Om du vill följa upp det här spåret kan jag rekommendera öltypsdefinitioner som hembryggare använder sig utav som utgångspunkt. Sedan har också wikipedia artiklar om båda ölen även om de kanske inte är de mest uttömmande eller välskrivna.
Enkel och dubbel öl i gammal svensk litteratur (se t.ex. Bellman) verkar också främst hänvisa till ölets styrka även om det är möjligt att det fanns en viss likhet mellan dubbla öl och enkla öl. Dock formligen kryllar det av olika ölnamn som man idag inte vet vad det var för något där enkel och dubbel högst troligt kunde referera till vilket som helst men med avseende till styrka.
Aha, så det kanske inte är så enkelt ... vi satt och spånade på att det antingen hade med karaktären på själva ölet, pocenten eller antalet jäsningar. Funderade på om man förde över ölet till nytt jäskärl och tillsatte mer socker och på så sätt få upp pocenten ännu mer. Sökte runt en del på nätet men fick ingen klarhet där heller.
Tack för ett bra svar även om det inte är solklart ännu. ![]()
Nå, men det är inte ett solklart ämne. I den belgiska nomenklaturen är ju dubbel och trippel distinkta stilar, men begreppen används i många andra sammanhang, och då är det vörtstyrkan som avses.
Jag har en alldeles egen teori, som har visst stöd i vad bl.a. Linné skriver, som det skulle vara kul att få (positiv eller negativ) feedback på:
- en "enkel" öl är ett öl där du dimensionerar maltgivan för en enda mäskning (eller "sats" eller "batch"). Man slår alltså på det heta vattnet på malten, mäskar och silar av, och så får man ett enkelt öl.
- en "dubbel" öl dimensionerar man för två mäskningar (satser), och får ut ett starkt (dubbelt) öl efter första mäskningen, och ett svagare (enkelt) öl efter den andra.
Teorin tycks ha ett visst stöd i åtminstone svensk litteratur, och den stämmer väl överens med den gamla svenska traditionen av satslakning.
Vad tror ni, högt ärade bryggarebröder?
/Per
Hej Bryggare
Vad kan man kan man kalla Leffe Blond? Gillar den ölen
Bo
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Enkel, dubbel & trippel ?