Ingen jäsning efter 36 timmar Vinsats (Eclipse)

Hjälp!
Jag är nybörjare på bryggning och har startat mitt första vinbryggningsprojekt.
Jag har köpt en sats Lodi Old Vines Zinfandel (Eclipse) och WineEasy kittet.
I lördags kväll satte jag igång och har följt instruktionerna bortsätt från att jag tillsatte skalen direkt i kärlet istället för i strumpan. Kärlet fungerar ju som en press med ett filter.
Jag har varit noggrann med renöring och temperaturen i vätskan var ca 21c när jag pytsade i jästen. Initialt SG 1.095. Efter 12 tim 1.096, 24 tim 1.096 och imorse efter ca 36 timmar så har det stigit till 1.118 och temperaturen i kärlet är 22.6. (jag rörde om i kärlet i morse)
Skall jag helt kallt vänta eller skall jag köpa mer jäst och pytsa i? 
Det är heller inte mycket bubblor. Se bifogad bild.

Med vänlig hälsning
Mats

Sv: Ingen jäsning efter 36 timmar Vinsats (Eclipse)

Hej Mats!

Jag ser att du har investerat i bra saker.

Vid det här laget har det väl börjat jäsa? Om inte så är det hög tid att tillsätta ny jäst...

Hur gjorde du när du tillsatte jästen från början?

OBS att det är naturligt att densiteten stiger i början, i takt med att den koncentrerade druvmusten som kommer i påsen med druvskalen löser sig.

-- Svante

Hej Svante, ja det kom igång efter 48 timmar. Jag pudrade ner jästen efter att vatten, bentonit, druvjuice och skal tillsats enligt vinpaketets instruktion. Jästpaketet har dock en annan instruktion (där skall jästen först blandas med varmt vatten) vilket kan var lite förvillande.
Jag undrar även om jag skall följa instruktionen om primär jäsning sju dygn eller längre om SG överstiger 1.010.
Enligt andra källor så bör SG ligga på 1.010-1.030 vid omtappning då man annars riskerar att jäsningen stannar.

Vad säger ni? Över eller under 1.010 vid omtappning?

Undrar även om det går att ha kontroll över slutgiltig alkoholhalt genom att vid något skede mäta alkoholhalten och ev pytsa i socker eller druvjuice? Jag har alkoholmätaren uEBU.

Med vänlig hälsning
Mats

Hej!

Bra att jäsningen kom igång...det brukar normalt inte ta så lång tid.

För mig brukar densiteten alltid ha gått ned till under 1,010 när jag tappar om till sekundärjäsning, ofta t o m under 1,000. Aldrig några problem med att jäsningen stannar (om inte temperaturen är för låg).

Jag bifogar ett utkast till instruktion på svenska som vi har skrivit.

Om man pytsar i mer socker så ökar man alkoholhalten men man ändrar också balansen i vinet.

-- Svante

Hej Svante,
Jättebra beskrivning. Det står dock inget om temperatur i steg 3 & 4 så jag antar det är okej att vinet står ute i kallförråd då?

Med vänlig hälsning
Mats

Hej!

Det kan stå svalare efter avslutad jäsning. Dock kan det nog bli väl kallt ute i kallförråd så här års...

-- Svante

Hej sparren!

Hur går det med vinet?

-- Svante

Hej, det går bra. Det står på klarning nu innan det skall tappas upp. 14,85% uppmätt.