De nya malterna på Humle - golvmältad böhmisk pilsnermalt m.fl.
Hej Svante.
Toppen att ni tagit in så många nya malter, Svante. Och i små förpackningar dessutom (1 kg), man måste tacka!!! Utbudet är utmärkt. Men jag har några frågor som jag inte fick besvarat genom att läsa Weyermanns hemsida - vilken inte är speciellt hjälpsam skall jag vara ärlig.
När det gäller den golvmältade böhmiska pilsnermalten så undrar jag om den är välmodifierad som resten av Weyermanns utbud? Eller kräver den en längre proteinrast?
Weyermanns Abbey malt verkar vara någon form av melanoidinmalt/aromatic? EBC ligger runt 40-50. Eller är det mer av typen biscuit/amber malt? Weyermanns beskrivning antyder egentligen ingenting (som vanligt). Har du kanske hört något om denna malt - hur är den tänkt att användas? Min gissning är som en aromatic?
Till sist CaraBohemian. För mig är den extra intressant för att den håller sig i ett färgspektra där Humle inte har några andra malter och där jag saknat ett alternativ (Lovibond 70-80), möjligtvis bara Fawcetts Dark Crystal malt är i närheten. Vet du något mer om malten mer än "mer intensiv karamellsmak och fullare kropp" (vilket gäller för alla karamellmalter)?
Rent generellt är Weyermann rätt kassa på att marknadsföra sina malter. Hemsidan ger väldigt lite av hjälp i form av att beskriva produkterna dom säljer, faktiskt ganska ovanligt för att vara tyskar (som kan vara övertydliga med detaljer). Borde vara en feedback till Weyermann att bli bättre på att beskriva maltens smakpåverkan och vad tanken är med malten?
Mvh
Pål