1 Senast ändrad av Portugisen (2009-11-20 19:05:35)

De nya malterna på Humle - golvmältad böhmisk pilsnermalt m.fl.

Hej Svante.

Toppen att ni tagit in så många nya malter, Svante.  Och i små förpackningar dessutom (1 kg), man måste tacka!!!  Utbudet är utmärkt.  Men jag har några frågor som jag inte fick besvarat genom att läsa Weyermanns hemsida - vilken inte är speciellt hjälpsam skall jag vara ärlig.

När det gäller den golvmältade böhmiska pilsnermalten så undrar jag om den är välmodifierad som resten av Weyermanns utbud?  Eller kräver den en längre proteinrast?

Weyermanns Abbey malt verkar vara någon form av melanoidinmalt/aromatic?  EBC ligger runt 40-50.  Eller är det mer av typen biscuit/amber malt?  Weyermanns beskrivning antyder egentligen ingenting (som vanligt).  Har du kanske hört något om denna malt - hur är den tänkt att användas?  Min gissning är som en aromatic?

Till sist CaraBohemian.  För mig är den extra intressant för att den håller sig i ett färgspektra där Humle inte har några andra malter och där jag saknat ett alternativ (Lovibond 70-80), möjligtvis bara Fawcetts Dark Crystal malt är i närheten.  Vet du något mer om malten mer än "mer intensiv karamellsmak och fullare kropp" (vilket gäller för alla karamellmalter)?

Rent generellt är Weyermann rätt kassa på att marknadsföra sina malter.  Hemsidan ger väldigt lite av hjälp i form av att beskriva produkterna dom säljer, faktiskt ganska ovanligt för att vara tyskar (som kan vara övertydliga med detaljer).  Borde vara en feedback till Weyermann att bli bättre på att beskriva maltens smakpåverkan och vad tanken är med malten?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: De nya malterna på Humle - golvmältad böhmisk pilsnermalt m.fl.

ang den böhmiska golvmältade, jag kan sätta en hundring på att den är lika välmodifierad som den vanliga pilsnermalten, efter vad jag förstått, och här får någon som vet bättre GÄRNA rätta mej om jag har fel, så beror det här på hur länge men låter malten grodda. jag har svårt att se att de här "böhmgrabbarna" skulle göra saker så pass annorlunda att malten skulle vara undermodifierad. Men som sagt RÄTTA MEJ GÄRNA OM JAG HAR FEL, är sugen på att köpa en säck själv, och om ingen hejdar mej så kör jag med vanlig enstegsmäskning som vanligt.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Tanken med Abbey Malt är att vara en ersättare för Dingemans Biscuit.

Den golvmältade böhmiska är lika välmodifierad som vanlig pilsnermalt. Pivovar Ferdinand (som tillverkar både malt och öl) mältar 2000 ton av denna om året på uppdrag av Weyermann®.

Vet inte mycket mer om Carabohemian®, förutom att den enligt uppgift används i Krušovices mörka.

OBS att det faktiskt finns en del information om produkterna på Weyermanns hemsida. Gå till Products > Brewery > Brew Malt , så finns det längst ner länkar till nerladdning av "Product Information" och "Specifications". Den första är en mer översiktlig katalog över maltsorterna, och den andra ger en mapp med alla produktblad.

http://www.weyermann.de/eng/produkte.as … ;sprache=2

-- Svante

men är det nån speciell skillnad mellan golvmältad och vanlig böhmisk pilsnermalt? Eller att färgen skiljer sig något?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Nu har jag precis bryggt en pilsner med denna malt och nu kommer det ju ta några veckor/månader innan jag kan rapportera av hur ölen smakar, men jag noterade följande skillnader mellan Weyermanns "vanliga" pilsner malt och den golvmältade bömiska:

1. maltkornen känns hårdare och krispigare än vanliga pilsnermalten, vilket gjorde krossningen lättare
2. färgen blev mycket mörkare och djupare än vad jag räknat med

Den sistnämnda kan ju givetvis vara mitt eget "fel". Ölet består av 94% golvmältad bömisk pilsner malt, 4% carapils och 2% melanoidin malt och jag hade med Promash hjälp räknat ut att färgen skulle hamna på 9-10 EBC, dvs ljus gul.  Nu blev färgen betydligt mer djup gyllene, gissar cirka 12-15 EBC.  Koket var inte längre än vanligt, mao 90 minuter, men det är ju klart att det finns flera parametrar som kan ha påverkar färgen. 

NB. Jag klagar dock inte, färgen verkar bli kanon, åt Gambrinus hållet, ett öl med en kanonfin färg i mitt tycke.

Portugisen skrev:

Nu har jag precis bryggt en pilsner med denna malt och nu kommer det ju ta några veckor/månader innan jag kan rapportera av hur ölen smakar, men jag noterade följande skillnader mellan Weyermanns "vanliga" pilsner malt och den golvmältade bömiska:

NB. Jag klagar dock inte, färgen verkar bli kanon, åt Gambrinus hållet, ett öl med en kanonfin färg i mitt tycke.

Åhå! Så det blir en böhmisk pilsner med böhmisk jäst och böhmisk malt. Det låter ju kanongott!

Intressant det där med färgen. Ska bli skoj att höra fortsättningen!

Ja, jag var först inne på en pilsner med bömisk malt och tysk jäst, men jag ombestämde mig i sista sekunden.  Nu har jag visserligen redan ångrat mig igen men nu är det ju försent.  Vi korsar fingrarna och hoppas på det bästa.

Hittade den här tråden; någon som vet om man behöver ta de olika rasterna med Böhmsk golvmältad malt?

Jag tittade i produktbladet, men där stod inte någonting om den nödvändigheten.

Någon med erfarenheter om detta?

Ingen som vet, inte ens på Humlegården?

Då tar jag det som att kornet är av en sort som inte behöver några särskilda syraraster etc, utan kan köra som vanligt i spannet runt 65 direkt.

Såg nyss i annat forum att det fortfarande krävs proteinrast 50 c för den här. Synd att chansa på det, om nu inte någon bestämt vet bättre, så det får bli så den här gången.