Mjöd, pH, syresättning etc
Ja, så har ju även jag börjat intressera mig för detta. Jag sittet här i soffan och funderar på en del saker. För det första, Jag har inte någon bok i ämnet än, utan letar bland trådar både i det här forumet och på andra ställen. Finns det någon rekommendabel bok i ämnet?
Var hamnar vi i för idealisk pH för ett mjöd? Stämmer det att det ligget lägre än för öl, ända ned till typ 4,4? Är det för den skull som det i många recept ska i citroner, eller är det en ren balansering av smaken?
När man ger näringstillsatserna enligt Tristans schema ska mjödet avgasas genom omrörning. Finns det inte någon risk med det typ oxidering eller så?
Jag vill tillägga att jag verkligen ser fram emot att ha mjödbryggning vid sidan om ölbryggningen. Jag gjorde ett mjöd en gång, 1980. Det blev en flaska kvar, och den öppnades för ett par år sedan. Fantastiskt! Då kommer jag ihåg att jag hade en tokajerjäst från ett märke som jag tror hette Sauternes eller så. Men då var det nog mer någonting jag bara rörde ihop.... Mer noggrant nu.