Tråd: Mjöd, pH, syresättning etc

Ja, så har ju även jag börjat intressera mig för detta.  Jag sittet här i soffan och funderar på en del saker. För det första, Jag har inte någon bok i ämnet än, utan letar bland trådar både i det här forumet och på andra ställen. Finns det någon rekommendabel bok i ämnet?

Var hamnar vi i för idealisk pH för ett mjöd? Stämmer det att det ligget lägre än för öl, ända ned till typ 4,4?  Är det för den skull som det i många recept ska i citroner, eller är det en ren balansering av smaken? 

När man ger näringstillsatserna enligt Tristans schema ska mjödet avgasas genom omrörning. Finns det inte någon risk med det typ oxidering eller så?

Jag vill tillägga att jag verkligen ser fram emot att ha mjödbryggning vid sidan om ölbryggningen. Jag gjorde ett mjöd en gång, 1980. Det blev en flaska kvar, och den öppnades för ett par år sedan. Fantastiskt! Då kommer jag ihåg att jag hade en tokajerjäst från ett märke som jag tror hette Sauternes eller så. Men då var det nog mer någonting jag bara rörde ihop.... Mer noggrant nu.

Sv: Mjöd, pH, syresättning etc

Ska med en gång säga att jag inte är någon expert på mjöd.
Gjort det en gång och blev inte så nöjd med resultatet.

pH borde inte spela någon större roll förutom rent smakmässigt om man inte vill ha en alltför söt mjöd.
(gissar att citronen "friskar" upp smaken)

ta en vinjäst istället för en öljäst, i mitt enda försök gjorde jag på en öljäst och den orkade inte jäsa ut mjöden utan FG landade någonstans runt 1,030 vilket blev ganska sött. (OG låg på c:a 1,100)

Sedan finns det ju braggot, mölska mfl drycker som är en blandning av öl o  mjöd (eller rättare sagt malt och honung)

Jag har aldrig provat att humla en mjöd, men har smakat på sådana och det kan bli rätt trevligt med en liten humlesmak o arom i mjöden.

3 Senast ändrad av Perwaste (2017-08-05 11:56:03)

Jo, jag har skaffat en mjödjäst, och har tanken att få en canska utjäst mjöd med den. Jag funderar bara på om det är ett visst pH som är idealet för jästen/honungen eller om det bara är för den uppfräschande smaken sv syran. Då gäller det att hamna rätt i början, även om man kan eftersöta.

Nu har jag tänkt göra en sådär 22 liters grundsats, sedan splitta på två efter en primärjäsning, för att ta den ena helt ren, och kanske testa en annan smaksättnig i den andra. Kanske visst tillskott av krusbär. Årets skörd var sanslöst goda.

Googla "mead pH" så hittar du en del intressant.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Ja du ser, fler och bättre träffar på engelska.

Är det någon som har erfarenhet av att använda BS till att skapa/beräkna recept för mjöd?

Stämmer t ex beräkningarna för mjölksyrabehandling och andra beräkningar?