forumflytt och uppgradering

Vi har idag efter en del förberedelser flyttat forumet till ett nytt webbhotell, och passade också på att uppgradera till senaste versionen av mjukvaran.

Sökning och bilduppladdning ska nu fungera bättre

-- Svante

Sv: forumflytt och uppgradering

Nu är forumet uppdaterat från version 1.2 till 1.4.4 av punBB. Utseendemässigt har inga större förändringar skett utan det är mest förbättringar som skett under skalet. Några nyheter som är värda att nämna är följande.

  • Bilduppladdning - Det går nu bra att bifoga bilder till sina inlägg

  • Mobilanpassad design - Forumet har en responsiv design och fungerar bättre på surfplattor och telefoner

  • E-postbevakning - Möjligheten finns att bevaka en tråd och få svaren skickade till sin mail

  • Sökfunktionen - Sökningen är förenklad och fungerar nu bättre

Vi är väldigt tacksamma om ni hör av er om ni hittar buggar eller felaktiga översättningar. Skriv gärna här i tråden om ni har förslag på förbättringar eller nya funktioner.

Henrik
Humlegårdens Ekolager

Sv: forumflytt och uppgradering

Har noterat ett lustigt fenomen.
När jag går till forumet säger det att jag inte är inloggad.
När jag trycker på "logga in" så blir jag automatiskt inloggad utan att ange någon användare o lösenord.
Det är nog inte meningen att det ska fungera så smile

Sv: forumflytt och uppgradering

Jag har ett relaterat problem. Jag kan bara logga in utan TLS, så lösenordet skickas i klartext.
Mvh,
Henrik Elofsson

Sv: forumflytt och uppgradering

Jag försöker ladda in bilder till besöket på Bronx Brewery, men får svaret att de är för stora.

Fråga: finns det någon max.storlek på filerna? Jag försökte hitta svaret på den frågan, finns säkert, men jag fann det inte.

6 Senast ändrad av Björn Petersson (2017-04-15 12:55:32)

Sv: forumflytt och uppgradering

Jag brukar inte försöka hitta svaret på webbsidan utan öppnar först bilderna med Microsoft Office Picture Manager och väljer där "Redigera bilder".
och sedan "Ändra storlek"
därunder finns "Fördefinierad bredd och höjd"
här kan man sedan välja alternativen "Webbsida stor..." eller "Webbsida liten...".
Sparar sedan med nytt filnamn. Någon av dessa brukar funka för det mesta.

Sv: forumflytt och uppgradering

Tack för tipset, Björn!

Men Humle, hur stora kan bildfilerna vara?

Sv: forumflytt och uppgradering

@Kenneth Är det alltid så eller var det tillfälligt?

@Plyschbjörn Det ska vara fixat nu.

@Perwaste Max storlek på bilder för att de ska visas i inläggen är bredd 1300 och höjd 2000.

-- Svante

Sv: forumflytt och uppgradering

Det verkar vara lite beroende på browser och miljö.

Så här yttrar det sig.
- Första gången jag loggar på beter det sig som förväntat. Jag fyller i användarnamn, lösenord samt "Kom ihåg mig".
- Sedan stänger jag fönstret och eller browsern (FF i detta fall).
- Öppnar browsern igen och då ser det ut som att jag inte är inloggad.
- Klickar på "Logga in" och så blir jag automatiskt inloggad.

I min mobil fungerar det helt OK som tänkt.
Jag misstänker att det är något i min dator som spökar.

Men o andra sidan fanns inte det här beteendet innan flytt o uppgradering.

Nu är det inte någon större problem för mig så det gör inte mig något.

Sv: forumflytt och uppgradering

Det verkar som att forumet använder sig av tredjepartskakor vilket jag inte tillåter.
och det är därför som det är problem för mig.
Överhuvudtaget så verkar det som många fått problem efter uppgraderingen eftersom det blivit så mycket mindre aktivitet efter uppgraderingen!?

Sv: forumflytt och uppgradering

För att kunna logga in på forumet behöver man tillåta cookies i webbläsaren. Om du blockerar cookies kan detta vara en orsak till problem. Forumet ska dock inte använda sig av några tredjepartskakor.

Att aktiviteten på forumet har minskat beror nog inte på att vi har uppgraderat forumet. Det beror nog till stor del att många har gått över till diskussionsgrupper på Facebook. Vi hoppas såklart att aktiviteten ska fortsätta och öka även här. Men det är som sagt många som har försvunnit in på Facebook.

/ Henrik, Humlegårdens Ekolager

Kenneth skrev:

Det verkar som att forumet använder sig av tredjepartskakor vilket jag inte tillåter.
och det är därför som det är problem för mig.
Överhuvudtaget så verkar det som många fått problem efter uppgraderingen eftersom det blivit så mycket mindre aktivitet efter uppgraderingen!?

Sv: forumflytt och uppgradering

Stöd för tapatalk vore toppen. Tror det skulle öka aktiviteten på forumet