Kontrollerad Jäsning
Hej alla bryggare,
Har en teknisk fråga kring kontrollerad jäsningtemp. I somras införskaffade jag en jäskyl som fungera utmärkt att använda vid bryggning av lageröl eftersom den omgivande tempen i mitt jäsutrymme (min förstående flickväns walk-in-closet) aldrig understiger jästempen av lagerölet (10-12 grader). När det nu har blivit höst har rummet, i vilket jag jäser ölen en tendens att bli för svalt för ale-jäsning, den understiger ibland 17 grader, vilket innebär att kylskåpet inte heller kommer kunna hålla en temp runt 20-21 grader. Min fråga är om jag på något sätt kan koppla in en kupévärmare i kylskåpet som på något sätt är sammankopplat med både kyl och värmeeffekt? För närvarande använder jag en universaltermostat ( kolla länk: http://shop.humle.se/utrustning/matning … -till-99-c ). Kan jag med denna termostarter koppla in exempelvis en förgreningsdosa som både kontrollerar värmen från en kupévärmare och kylningen från kylskåpet?
Hoppas min fråga inte är för luddig, om ni upplever det så kan ni ju alltid komma med följdfrågor!
Vänligen,
Andréas