Avstannad jäsning

Hej gott folk, nu har det hänt något väldigt konstigt, jag gjorde ett vin nyligen og var 0.80 och det slutat jäsa på 0.50 med ec-1118 vilket jag tycker är helt omöjligt fattar ingen ting, kan påsen med jäst jag hade hemma varit gammal?

har jäst på konstant 18c, har följt de sätt som jag altid gör vin på med näring och syresätting samt jäst start i flaska.

Sv: Avstannad jäsning

Hej!

Några frågor:

Vilken metod och vilken skala använder du när du mäter og och sg?

Vad är vinet baserat på? Vinsats, frukt eller annat?

Har du kvar jästpåsen och kan kolla bäst-före-datum?

-- Svante

Sv: Avstannad jäsning

Hej! Jag mäter med en hydrometer i ett provrör. Vinet är baserat på årets blåbär, röda och svarta vinbär, ingen vinsats bara socker och bär och jästnäring. Har inte påsen kvar har dock slängt ner en ny påse som är ganska nyligen köpt och det jäser nu väldigt segt har gått ner till 0.30 nu brukar normalt ta mig 4- 8 dagar att jäsa ner till 0.

i värsta fall så blir det en saft he he.

Tack så mycket för svar!

Sv: Avstannad jäsning

Är det fortfarande sött om du smakar (för att utesluta mätfel)?

Sv: Avstannad jäsning

Hej. Jag är nybörjare. Har satt 10 kg blå druvor (trampade och med skal), 3 kg socker och en påse vinjäst med näring och enzymer.
Det jäste som bara den i sex dagar. Nu kommer det några få bubblor per minut. Alltså nästan slutat jäsa.
Jag har tagit ur lite, det smakar tunt och vattnigt, inte sött, lite surt och är ljust i färgen.
Vad gör jag nu?
Tacksam för tips!

Sv: Avstannad jäsning

Nu var det länge sen jag jäste druvor, men när jag gjorde det hade jag bara druvorna krossade, och sedan jäst. Alltså inget socker. Därför är jag lite osäker på din batch.

Men, av det du beskriver så är det fortfarande bra jäsning. När det gäller vin brukar man nog vänta till det inte pluppar med ett par minuters mellanrum innan man antar att det är slutjäst. Och annat än antagande är det ju inte om man nu inte mätt sockerhalterna med en hygrometer etc.

Jag skulle nog tänka mig ett par tre veckor minst innan det är omtappning och sekundärjäsning och mognad. Det finns ju de som tappar om ytterligare en gång för att bli av med bottensatsen.

Med tanke är på den stora mängden socker till 10 kg druvor, hade du även i mer vatten?

Men som sagt, det var länge sedan jag jäste som du, det har nog kommit flera rön om detta, och troligen fler skribenter här på forumet som kan ge fler detaljer.