Spelar jästmängd så himla stor roll?
Jag har nu bryggt 30 batcher öl. De har alla varit mellan 16 och 19 liter. Alla har varit helmaltsbrygder och jag har alltid använt flytande jäst. När jag har gjort ale har jag använt ett paket (Wyeast eller White Labs), och när jag har gjort lager har jag använt två paket. Jag har aldrig gjort någon förkultur/starter. Enligt gängse kunskap använder jag på tok för lite jäst. För en lager på 19 liter borde jag enligt MrMaltys kalkylator använda 4,4 paket flytande jäst för en lager och 2,2 paket för en ale, om "viability" är 80 % (vilket är rimligt med tanke på att jästen alltid har varit ett par veckor gammal). I runda slängar kan man säga att jag använder hälften så mycket jäst som den rekommenderade dosen.
Men alla mina öl har blivit bra. I alla fall enligt kritiska vänner och jämförelser med kommersiella konkurrenter. Är de jästmängder som rekommenderas av t.ex. MrMalty lite onödiga, eller överdrivna? Eller var är era erfarenheter? Tycker ni att det blir märkbart bättre om man följer dessa rekommendationer? Det vore kul med en liten "survey":)