Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Hallå,

är inne på min 8:E bryggning, några har varit bra, några mindre bra. Började med BIAB men ville gärna lära mig mer om processen och var lite nyfiken på lakning och efter läst Henoks bok så bestämde jag mig för att hink-i-hink blir bra.

Bryggde en lager, träffade pre-boil OG bra, men missade OG me 4 punkter, ingen big deal då jästen, S-189 jäste på som en galning och tog ner ölet till 1.008, BS hade estimerat 1.018...

Men, idag skulle jag brygga igen, en Bitter var tanken, recept nedan:

Boil Size: 9.24 l
Post Boil Volume: 6.24 l
Batch Size (fermenter): 6.00 l   
Bottling Volume: 6.00 l
Estimated OG: 1.047 SG
Estimated Color: 12.2 SRM
Estimated IBU: 39.1 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72.00 %
Est Mash Efficiency: 72.0 %
Boil Time: 60 Minutes

1.05 kg               Pale Malt, Maris Otter (3.0 SRM)       
0.15 kg               Caramel/Crystal Malt - 80L (80.0 SRM)
0.06 kg               Wheat Malt, Ger (2.0 SRM)               
4.00 g                Columbus (Tomahawk) [14.00 %] - Boil 60
4.00 g                Cascade [5.50 %] - Boil 15.0 min       
1.20 tsp              MM Klar (Boil 10.0 mins)                         
4.00 g                Columbus (Tomahawk) [14.00 %] - Boil 5.0 Hop         
4.00 g                Cascade [5.50 %] - Boil 0.0 min         
4.00 g                Simcoe [13.00 %] - Boil 0.0 min         
0.6 pkg               SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) Yeast

Mäskade med 3.2L vatten och värmde upp lakvattnet till 75,6°C. Förra gången jag bryggde så tog jag en liter eller så och hällde på bädden, lät det rinna bort och sen upprepade. Idag tänkte jag att jag kunde låta det vara konstant vattenflöde från kastrullen och hade ett durkslag i hinken för att det inte skulle bli för direkt tryck på bädden. Justerade flödet så att nivån i hinken var samma under hela lakningen. Lakade tills jag hade 9.5L i hinken och tog en hydrometprov, 1.024. Enligt beersmith skulle det ligga på 1.031

Funderade på om jag skulle förlänga koktiden och använde en formel som jag hittade på BYO, men resultatet var att jag skulle få koka 51 minuter extra för att nå OG..

Vad gör jag för fel?

Vörten kokar nu, men jag har ingen stor förhoppning att den ska nå 1.047

http://www.forumbilder.no/images/2016/08/06/IMG_6295.jpg

http://www.forumbilder.no/images/2016/08/06/IMG_6296.jpg   

Hjälp mig bullen...

Tyresöl

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Kan ju tillägga att jag mäskade 75 min i en kylväska från Jula, degade in vid 75°C och den stabiliserade sig vid 65,5°C, tappade till 62°C efter 30 minuter varpå jag tillsätta kokande vatten till tempen var 65° igen.

Malten är någon månad gammal, från Maltmagnus, färdigkrossad. Jag använder Kjells "labbtermometer".

Funderar på att köra en full-volume mash och sedan laka långsamt i hinken nästa gång, bara för att testa.

3 Senast ändrad av Bo (2016-08-06 14:40:39)

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Lakning är pilligt att gissa sig till fel i. Spontant tänker jag mig att du helt enkelt lakar för snabbt. Då blir det mest en sköljning och en del socker kvar bland malten .  Ett annat problem kan vara kanalisering, dvs att din hink i hink metod leder vattnet ned i kanaler med resultatet att du bara lakar delar av maltbädden. Naturligtvis är det alltid en kombination av de båda i förhållande till en helt ideal lakning där varenda sockermolekyl följer med, men svårigheten är såklart att lista ut vad som påverkar mest och vad som därmed är rimligt att åtgärda.

Därtill, eftersom du brygger en såpass liten volym kan jag tänka mig att det finns en mängd felkällor vad gäller mätningar. Du kanske väger upp vattnet exakt, men om du inte gör det blir det ju lätt tämligen stora skillnader mellan 9,5l och 9,2l (om du t.ex.  höftar på någon markering i en hink eller liknande).

Det viktigaste är att du kan återupprepa det du gör så snart din effektivitet är rimlig. På dina mängder hade jag definitivt valt biab av enkelhet, men vill du fortsätta lära dig bör du brygga på som nu, testa lugnare takt i lakningen nästa gång, ta mått, skriva ned tider, kontrollera om du kan göra något åt ev. kanalisation, göra om igen, osv, osv.

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Okej, det kan ju vara en anledning, det gick rätt så fort att laka allt. Jag väger faktiskt vattnet, mina första bryggningar använde mig av jäskärlen från Ölkompaniet med märkningar med det visade sig att de mätte någon dl fel per liter eller nåt sånt, på 10 liter blir det en stor felmarginal.

Funderade på att göra en satslakning, visst är det när man cirkulerar mäsken, tömmer allt och sedan fyller på allt kakvatten, rör om och tömmer det. Mest för att se om jag får ut bättre resultat då. Gick ju som sagt bra när jag hällde på en större mängd och sedan väntade..

BIAB är ju smidigt men det känns som att det är bra att kunna de andra delarna också, speciellt om man vill stegmäska(?) i framtiden osv.

Man blir ju så sur när ena bryggningen är felfri och nästa slutar i fiasko..

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Ja du, det finns teorier om bästa sättet att laka.

När jag har lakat med ständigt flöde har det alltid slutat med färre pinnar än det borde göra.
När jag satslakar får jag alltid det jag ska få, eller oftast lite mer.

Sen om det rör sig om någon enstaka pinne hit eller dit är inte så viktigt. Testa dig fram med lite olika sätt att laka nu när du fixar med egen utrustning, då känner du själv vilket som passar dig bäst. Det är väl här det kan skilja sig lite vad man tycker om. Av bilderna att döma kör väl du och jag ungefär likadant.

Det finns nog andra skribenter här som jag tror kanske kan bättre sätta fingret på vad det kan vara, lite mer exakt.

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Hoppsan, Bo hann före. Det var ett väldigt bra svar. Och sen såg jag ditt svar om satslakning.
Så här gör jag:
Jag gör alltid 25 l batcher.  I regel går det åt ca 14 liter till själva grundmäskningen, beroende på receptet. Sedan värmer jag samtidigt omkring 18  liter lakvatten.  Det tillsätter jag i två omgångar. Det är här jag höjer tempen i mäsken till det jag vill ha. Jag skulle ta det i en omgång om jag bara hade tillräckligt stor gryta.  Men, som Bo är inne på, laka ur det långsamt.  Mina lakningsomgångar innebär att mäsken får stå i tio min vardera med det nya vattnet.

Och så brukar jag röra om mäsken väldigt varsamt några gånger, när jag sätter i nytt lakvatten. Då slipper man just dessa kanalisationer.

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Det är ju inte helt orimligt att hastigheten och att det kanske blev en lite för "direkt stråle" ner i maltbädden som är boven, iom att jag med samma setup fick ut 1.052 förra gången fast med lugnare lakning.. Oh well... Bara trist att den ölen som blev klar precis var tänkt att bli en 4.5% men som slutade som en 3% och så denna blev samma sak.

Nya tag! Satslakning står på menyn till nästa vecka, man får inte ge upp!

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Blev lite hetsig och satte igång med en ny batch direkt, nu med satslakning. Träffade breboil med en pinne kort, 1.034 (1.035). Kokade och OG landade på 1.044, skulle hamna på 1.054

En klar förbättring men fortfarande inte bra. Är det koket som är för klent? För kort? Andra orsaker som kan bidra? Ska man ta ett prov när koktiden börjar närma sig sitt slut, är det lågt kokar man vidare?

Den fick iallafall ställas på jäsning.

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Funderar på om mina inställningar i beersmith är lite fel, kanske boil of rate? Om den är inställd på mer än vad det egentligen är, då lakar jag ur mer än vad jag ska, således blir OG för lågt. Eller tänker jag helt fel nu?

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Var kommer 75,6° ifrån?
När jag lakar har jag lärt mig den hårda vägen att om tempen på lakvattnet under 78° kostar det % i effektivitet.

Du vill ju lösa ur sockret så ju högre temp är bättre, ja tills du når 80° och får tanninerna från skalorna på köpet.

11

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Om du träffat preboil är det egentligen bara matematik kvar. Blev det såpass för lågt värde i slutet måste du ha haft mycket vört över.

Det är inte det enklaste att komma på när man är relativt ny med bryggning, men när du väl har din vört kokande är det egentligen bara en fråga om koncentrationen socker för att nå "rätt" OG. Om BeerSmith säger att du ska ha ett visst SG preboil, du kokar så att du har kvar den uppskattade mängden vört i slutet och ditt OG då är fel, finns egentligen tre förklaringar. Du fick fel mått i början, fel i slutet eller så räknar BS fel. Det sista låter osannolikt om du inte pillat alltför mycket i programmet. Du kan ju räkna på papper för att kolla om det stämmer (Palmers bok - som finns i första utgåvan fritt på nätet - visar matematiken om jag inte minns fel).

Det börjar ju likna något i vilket fall som helst - jag själv körde med satslakning länge innan jag gick över till att BIAB-laka (eller kanske mer rätt MIAB - Mash in a Bag) där jag drar i fulla kokvolymen i en biab-klädd kylväska. Jag föredrar den sistnämnda av flera skäl, men satslakningen fungerar bra. Det viktiga nu är som sagt att du får in en rutin som du kan upprepa. Det är egentligen först då som det är vettigt att börja pilla på inställningarna. Träffar du preboil nu är det rimligt att anta att du också har den effektivitet som du anger i BS-receptet - typ 70%. Om du fick lägre OG än förväntat måste du rimligen fått mer vört ned i jäshinken. I så fall är det boil of raten som BS antagit är för hög. Det ändrar du genom att antingen koka kraftigare eller sänka den i BS. Det viktiga är då att du kokar på samma vis (samma effekt på plattan etc) framöver.

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Pilsnerkokaren skrev:

Var kommer 75,6° ifrån?
När jag lakar har jag lärt mig den hårda vägen att om tempen på lakvattnet under 78° kostar det % i effektivitet.

Du vill ju lösa ur sockret så ju högre temp är bättre, ja tills du når 80° och får tanninerna från skalorna på köpet.

Det var tempen som Beer Smith angav. Då har vi kanske ett problem där.

Jag fick ut lite mer volym ur lakningen än vad BS hade estimerat. Fick ut lite mer efter kok också. Men ändå hamnar OG så lågt.

När jag knappar in alla siffror jag fick så hamnade jag på 65% eff enligt BeerSmith, om OG hade varit rätt hade den varit 77,5%

Jäkligt förbryllande. Det enda jag ändrat i BS är boil off, där hade jag skrivit 3L, baserat på vad minns jag inte exakt, men det var någon uträkning jag hade hittat.. Nu kollade jag runt lite mer och hittade en annan uträkning baserat på kastrullens diameter och då fick jag värdet 2,45L / H

Om jag nu fick ut 0,5L mer efter lakningen och det kokar inte bort 3 utan 2,45 borde det betyda att jag har ~1L "för mycket" vätska i relation till sockret jag löst ut?

Bo - När du kör MIAB, lakar du sen, eller lyfter du bara ur påsen, klämmer ur(?) och sedan börjar med koket? Ingen mash out?

Jag kokar på ett gasolkök som efter jag bytte gasbehållare har bråkat lite, gasen nästan sljuts ut och har jag ingen kastrull på blir lågan någon decimeter hög. Kan inte koka på spisen för den har något inbyggt överhettningsskydd som efter X antal minuter sänker effekten och då får jag nästan inget kok alls. IKEA har precis släppt en bärbar induktionshäll  som jag funderar på, den är billigare än Kjells (som många verkar köra på) men billigare och lite större.

13 Senast ändrad av tyresöl (2016-08-07 06:38:44)

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

En annan sak, nu kollar jag mycket på BS för att se om problemet finns där. Effektiviteten som står är 72%, det kanske är lite högt? Ska man sänka förväntad effektivitet lite? Jag har aldrig kommit högre än 68% när jag bryggt...

Jag menar, det är ju "bättre" så här i början när man lär sig att ligga på den säkra sidan och kanske få ut ett lite högre OG än förväntat, då kan man ju alltid spä med vatten för att få rätt siffror..

Vad skulle en bra förväntad effektivitet vara för en newb? 50%, 60% ?

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

När du tog provet efter lakningen, rörde du om i vörten innan?
Sockerhalten är lägre i de övre skikten av vörten direkt efter lakningen.

Teoretiskt har du 373° Ö i malten att få ut.
1,05x300=315
0,15x260=39
0,06x320=19

Fördelar du det på 9,5liter vört blir det 1,039 vid 100% effektivitet. Du fick 1,024 vilket då ger 1,024/1,039=61%
Siffrorna och beräkningen hittade jag här http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=39&t=16298

Man kan ju vända på beräkningen när man väl fått ett värde. 24x9,5=228°Ö Vill du ha 1,047 som slutresultat får du koka ner vörten till 228/47=4,85liter

Mängden socker du får ut efter lakningen förändras inte av kokningen, det är mest vatten som ångar av plus lite DMS och annat gott. Så visst straffas du om du har för mycket vätska med för låg OG. Alternativen är att antingen ta det som det kommer, vilket du gjort eller så koka tills du når önskat OG. Gissar dock att du kommer få högre preboilvärde om du lakar med varmare lakvatten.

När väl du hittat vad som är fel kommer du nog upp i 70-75%

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Hm. Dessa beräkningar ;-) Jag tror att jag under en period kommer att sänka min uppskattade effektivitet till 60%, då jag ofta landar där. Skulle jag råka hamna över så är det ett angenämt problem. Lättare att spä med lite vatten än att koka ytterligare en timma, eller två...

Skillnaden i maltmängd blir runt 200-300g på detta receptet så det får anses vara försumbart vid dessa småbatcher som jag gör.

Var även på IKEA och köpte deras nya induktionshäll idag, ska bli spännande att se, den är liten och smidig med ett bra handtag och den går att hänga på väggen, perfekt för den som har litet utrymme. Den har även en varmhållningsfunktion som jag hoppas ska vara användbar när man värmer lakvatten eller t.o.m mäska direkt i kastrullen.. Får utvärdera och återkomma.

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

tyresöl skrev:

Var även på IKEA och köpte deras nya induktionshäll idag, ska bli spännande att se, den är liten och smidig med ett bra handtag och den går att hänga på väggen, perfekt för den som har litet utrymme.

Koka nu 9,5 Liter vatten under 30 minuter med den nya induktionshällen, och mät hur mycket som kokar bort.
Det ger dig bra indikationer för 60, respektive 90 minuters koktid.

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Okej, nu har jag testat hällen.

9,5L vatten mättes upp med våg, sen dubbelkollade jag med linjal i min kastrull. Baserat på de siffror jag matat in i BIABactus "vet jag" att 1.68cm = 1L. Inte en exakt vetenskap men jag läste av 15,9 cm = 9,46L - Så hängslen och svångrem.

Vattnet nådde 76°C på 26 minuter
Det kokade efter 40 minuter

Jag har inte tajmat dessa processe förut, så jag har inget att jämföra med, men spontant känns det okej.

Jag lät det koka i 30 minuter och mätte sedan vid flame out ~14,3cm -> 8,51L, jag lät vattnet svalna ett tag till 60°C och mätte igen, 8,09L (13,7cm) och vägde sen vattnet: 8,05L. Tyvärr så läckte min kran, så en okänd mängd vatten låg på hällen och bredvid, inga mängder.

Nu kanske jag ger mig ut på djup is, men visst är det så att vattnets volym är lite större vid kokpunkten eller däromkring? När det svalnar så blir volymen lite mindre...

Jag dubbelkollade siffrorna i BIABactus som lät meddela att om man har 8,5L vid flame out kommer volymen att vara 8,17L vid rumstemp, så en skillnad på 1,2dl, det tycker jag är acceptabelt.

Det jag undrar nu är om min boil off-rate är 1L / 30 minuter eller 1,33 L / 30 min? Ska jag använda värdet vid flame ut eller "rums"-temp? En ekvation jag hittade på någon sida (minns inte nu) som baserades på min kastrulls diameter och lite andra variabler gav mig 2,7L / h i boil off, det skulle ju stämma ganska bra om man går på den svalare versionen...

Nåja, nästa grej blir att se hur varmhållningsfunktionen fungerar, vore ju trevligt om den kunde hålla mäsktemp. Får återkomma med det.

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Skilnad på vatten vid 100c mot 20c är ca 4% i volym som det kalla krymper. Jag mäskar i ett smalt och högt kärl så under min mäskning från 38c till 76 c skiljer 4-5 cm som volymen sväller.
Jag har inte fått till varmhållningsfunktionen på min induktionsplatta. Den håller botten vid hyffsad temp men allt annat blir fel. Den använder inte full effekt heller. Min önskan vore att ställa plattan på 80c för lakvatten och spä det med lite kranvatten men plattan går på halvfart och tar dubbla tiden att värma, även i början när vattnet är 6-8c.

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Okej. Men vilken volyms ska jag ha som referens för bortkoket? Den varma volymen eller den kalla? Enligt mina "uträkningar" skiljer det 0,66L / h beroende på vilken volym jag utgår ifrån. Vid så här små volymer kan väl 0,66L göra en del skillnad?

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Det är problemet med att brygga små batcher. Alla eventuella felkällor eller missar blir så stora i procent jämfört med 30-60l-batcher.
Jag har läst det tidigare men hittar det inte nu hur Beersmiths olika fält är tänkta att fylla i beroende på temperaturer etc.
Beersmith är ändrat nu dessutom så det finns tre istället för två ställen att skriva in SG men bara två för volym.
Post Mash Gravity, mäts vid utmäskning ca 76-78c men preboil temp och SG är precis vid 100c (beginning of the boil).
Postboil finns inte med utan det är volume och SG into fermenter vilket skiljer sig lite mellan ale och lager.
Alltså, beersmith utgår från att man mäter sin preboil volume på 100c och sedan into the fermenter volume dvs vid ca 20c. Boiloffen antar jag är 4% mer (inte att plussa på de normalt rimliga 8-15% utan 4% av det värdet på 8-15% vilket ger 0,32-0,6% skillnad). Det vi inte vet är om dessa värden struntas i hos Berrsmithtillverkaren eller om de räknas ut i bakgrunden.

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Så mycket att tänka på... Det enklaste är nog att utgå från ett värde, i mitt fall då 2,7L i boil off (baserat på into the fermentor och att jag mätte vid 60°C så vi antar att det blir lite mer) och köra en testbrygg. Göra minutiösa anteckningar och sedan anpassa och jobba sig fram tills det att man har återkommande resultat.

Jag inser ju nackdelarna med mindre batcher, men för mig så väger fördelarna tyngre. Chans att brygga oftare utan att ta hela huset i anspråk, testa "konstiga" recept utan att behöva riskera att hälla ut 30L drickbar öl, osv.

Nu har jag iallafall mycket mer kött på benen inför nästa bryggdag. Sänka min förväntade effektivitet, laka med varmare vatten, laka långsammare och ta många anteckningar.

Blir nog i helgen eller nästa vecka och en California Common står på menyn, blir spännande!

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Så länge du mäter boiloff på samma sätt varje gång så spelar det ju ingen roll. Det handlar ju om att kunna gissa hur mycket vört du får i slutändan och hur mycket den koncentreras. Jag tycker att det är lättare att mäta vid kokstart och vid kokslut just för boiloff men brygghuseffektiviteten ska ju även ta med alla förluster till humle och druv. Det viktigaste ändå, när allt kommer kring, är att man hamnar på förväntat OG. Om det sen saknas några glas öl eller om det är några glas öl för mycket i slutändan påverkar ju inte resultatet. Jag vill bara se till att fylla så många fat som jag planerat för och blir det en liter eller tre för mycket så spelar det ingen roll.
Genom alla mina bryggningar och varianter har jag ännu inte dumpat en enda batch, allt har druckits upp. Så med lite erfarenhet så kommer ölen gå mellan bra till super, sällan under "medelgod". Jag tycker att med all den tid jag lägger på bryggning så är råvarorna det minsta problemet eller kostnaden. Men jag har ju utrymmet till att förvara ganska mycket öl också (200l på fat och en hel del på flaskor).

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Lite så känner jag med. OG är prio ett, därför tror jag att sänkt förväntad effektivitet är en bra början innan man har kläm på allt. Nu ska jag läsa hembryggaren som kom i lådan, såg att det var ett reportage med dig där i ;-)

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Ash då, jag är på resande fot (Dubai) och får vänta tills på lördag med att läsa den men jag har iof godkänt ett draft så inga större överraskningar i brevlådan tack och lov smile

Sv: Jag blir inte klok på lakningen.. Lågt OG

Okej, då har jag provkört de nya "inställningarna" för mitt bryggeri. Blev en Cal. Common och jag hamnade tillslut på 61% i effektivitet.

Enl. Beersmith skulle det se ut så här:

Pre boil graviti 1.033 - Jag landade på 1.045
OG - 1.050 - Jag landade på 1.056

Så dit var det ju bra! Jag har ju haft problem med för lågt OG så det är jag nöjd med, men, slutvolymen blev det lite sämre med. Fick endast ut 5,5L ur kastrullen (blev nog 0,5L bös kvar) så det drog ju ner effektiviteten lite, dock så kunde jag hälla på den saknade halvlitern och landade då på förväntat OG och volym. Ingen fara på taket.

Jag ville få ut 6L och fick ut det, så tillsvidare kommer jag att köra på 60% förväntad effektivitet och laborera mer med lakningen och sen i framtiden även klura ut whirlpool-förfarandet så att jag kan få ut vörten enklare. Idag kör jag saftsil och den klagar ju igen så förebannat!

Det stora "problemet" jag har nu är att min kylväska, 20L från Jula, inte håller tempen särskilt bra. Antar att det har att göra med att jag kör så små batcher, idag var det 4,5L i mäsken. Kanske ska köra en slags biab-historia fast i kylväska och sen hälla över i hinken och vorlaufa lite bara, alt köra med påse...? Större volym i kylväskan borde väl generera bättre isolering? Alt. bara köra BIAB i kastrullen, har en sovsäck som jag brukar linda in kastrullen i... Nåväl, gladare miner i Tyresöls Bryggeri idag iallafall. Receptet om någon är intresserad:

Recipe: Lindalen Common
Brewer: Tyresöl
Asst Brewer:
Style: California Common Beer
TYPE: All Grain
Taste: (30.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 8.95 l
Post Boil Volume: 6.25 l
Batch Size (fermenter): 6.00 l   
Bottling Volume: 6.00 l
Estimated OG: 1.050 SG
Estimated Color: 10.1 SRM
Estimated IBU: 31.8 IBUs
Brewhouse Efficiency: 60.00 %
Est Mash Efficiency: 60.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
1.35 kg               Pale Malt (2 Row) US (2.0 SRM)           Grain         1        82.3 %       
0.20 kg               Munich Malt (9.0 SRM)                    Grain         2        12.2 %       
0.09 kg               Caramel/Crystal Malt - 80L (80.0 SRM)    Grain         3        5.5 %         
5.00 g                Northern Brewer [8.50 %] - Boil 60.0 min Hop           4        20.8 IBUs     
4.00 g                Northern Brewer [8.50 %] - Boil 20.0 min Hop           5        10.1 IBUs     
5.00 g                Northern Brewer [8.50 %] - Boil 1.0 min  Hop           6        0.9 IBUs     
0.5 pkg               California Lager (Mangrove Jack's #M54)  Yeast         7        -