Hur länge håller Chemipro OXI i sprayflaskan?

Jag blandar i regel en blomspruta med Chemipro OXI vid varje brygg som jag sedan häller ut. Senaste bryggen glömde jag dock detta och hade kvar över 1/2 liter som jag använde några dagar senare. ÄR det ok eller slutar det verka efter ett tag?

Sv: Hur länge håller Chemipro OXI i sprayflaskan?

hmmm ingen som vet?

Det vanligaste folk använder är väl starsan,  det är syrabaserat och åldras inte särskilt fort.
Chemipro oxi använder aktivt syre, jag skulle tro att det inte är särskilt aktivt efter ett dygn, då borde allt syre ha försvunnit. Men jag använder själv starsan och det är stabilt pga pH som aktiv lönnmördare.

4 Senast ändrad av JoelS (2016-05-30 11:33:45)

Om det är som PBW är det OK. Aldrig använt chemipro och vet inte exakt vad det är, men jag tror det är liknande så det finns en hyffsad chans att det funkar. Om inte annat märkte du väl om det blev rent?

Edit: Såg Bees kommentar. Du använder det som desinfektionsmedel snarare än rengörare?

Samma sak gäller för PBW, den aktiva komponenten försvinner, kvar blir bara "diskmedel" om man sparar den.

Här är en som förklarar lite närmare.
https://www.homebrewersassociation.org/ … #msg269039

Hmm. Lyssnade på den där podcasten med jamil och palmer (the brewing network tror jag den heter) där de intervjuvar en av grundarna till five star chemicals (han som hittat på PBW och Starsan). Tycker väl nivån är lite sådär på deras podcasts, men den var verkligen värd att lyssna på. Skön snubbe den där kemisten också. Som jag minns det säger han att både PBW och Starsan håller länge, i storleksordningen veckor alltså. Har nvänt gammal PBW och det får en lite ofräsch lukt, men nog allt är det effektivt. Han som hittade på det menar på att PBW också kan återanvändas tills den blir smutsig (alldeles brun-svart och äcklig av smuts alltså).

Ska man värma upp den igen för att den ska funka bättre? Tänker mig en hink med pbw spm kan stå i bryggeriet men 15c är kanske sisådär för alkaliska rengörare?

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

[Fritt citerat ur mitt teflonminne nedan]
Tror farbrorn sa att PBW var mer verksamt varmt, upp till en gräns där det började brytas ned. Jag minns inte riktigt men jag tror han framställde det som att han alltid brukade ha en hink med det hemma. Jag har också sparat det i 20+ C och det kanske tappar lite, men jag tycker det är effektivt nog för våra syften, det blir ju rent. Det verkade vara viktigt att skölja av med samma temperatur på vattnet som PBW:et, varför vet jag inte, kanske att det kunde bli fläckar? Hursomhelst har jag bara kallvatten där jag brygger och det har inte varit något problem (kranvattnet borde vara runt 10 C). Precis som med starsan ökar destillerat vatten livslängden (det blir grumligt av vissa salter i vattnet). Han bekräftade också att 30 sek för starsan var nog och att saniclean var lika bra, men att han inte fick skriva det för FDA.

Ah, den gamla godingen. Ja säger han det så är det så.
Jag sparar iallafall inte PBW längre. :-)