Tid mellan de olika stegen?

En fundering ny som jag är på att brygga. Recepten specar ju tydligt att man tex ska köra på 68grader i 60 min, värma upp till 76 och sedan lyfta ur malten.

MEN tiden det tar att värma från 68-76 måste ju påverka?!?!? om man gör det fort innebär det ju väl hög botten temperatur medans om man gör det långsamt kan det ju lätt ta 20-30 min innan man når den högre tempen.

HAr förövrigt en BK35 som jag öser på 2kW med när jag ska gå upp i temp. jag kan däremot inte sätta termostaten på 76 grader för då tar det ju evigheter att nå om man ens når....

Sv: Tid mellan de olika stegen?

Du är rätt på det. Olika system fungerar olika och det innebär att receptet ger olika resultat beroende på vem som brygger. Jag höjer t.ex. aldrig temperaturen, andra höjer med värme och andra därtill med tillsättning av varmare vatten. Ölet blir därmed aldrig identiskt.

Det viktigaste är dock att du på ditt system gör på samma sätt varje gång (när du väl satt det sätt som fungerar bäst för dig). På så vis är det en variabel till du kan bocka av och därmed upprepa/greppbart ändra ett bra, nu helt eget recept för ditt system, som du gillar.

3 Senast ändrad av Arne999 (2016-05-10 13:37:48)

Ok men kan man säga något om denna tid då? känns ju som att den är en stooooor % av hela  proceccen. Om ja har en stor eller liten sats som kommer det ju ta olika tid osv osv... Förstår ju att det inte går att svara exakt men jag vet inte ens vad som är bäst, värma snabbt och med för hög effekt (för hög temp i botten) eller lite långsammare för att aldriog någon temp ska bli över 80 grader... är ju en jävulsk skillnad i tid... Trist att prova sig fam om det finns svar på vad som är direkta katastrofer

Det beror på vad vi pratar om.

Om du mäskat in vid 67 grader och sedan tänker höja till 75 för att underlätta lakningen så sker följande. Sekunden efter att du bestämt dig för att det är dax att höja temperaturen så fortsätter omvandlingsaktiviteten lika mycket som innan. Samma sak 10 sek senare, 20 sek senare, 3 min senare osv beroende på hur snabbt du får upp värmen. Det sker även omvandling vid 75 grader - låt vara att det mesta då avstannat eftersom alfa-& beta-amylas inte jobbar optimalt vid den temperaturen (och sannolikt börjar brytas sönder). Aktiviteten fortsätter också när du nått 75 grader och på din väg mot kok. När exakt allt avstannar har jag ingen aning om, men man brukar anse att det mesta slutat runt 75. Som du förstår bryter du därmed ned mer stärkelse om det tar 40 min mellan 67 till 75 än om det bara tar sekunder (genom att du t.ex. tillsätter kokande vatten). Vilket sätt som är bäst? Det blir ju en faktor av om man vill ha mer eller mindre nedbrutna stärkelser i det färdiga ölet. Stalltipset (och gissningsvis det den absoluta majoriteten går på) är: det som går snabbast! Jag tvivlar på att påverkan är särskilt signifikant smakmässigt mellan 10 min på vägen 67->75 eller 35 min på vägen 67->75. Kan du därmed skära ned 25 minuter på att göra något snabbare, så gör det. Det viktiga är som sagt att du sedan har det som din standardprocess, så slipper det vara en källa till att samma recept faller olika ut mellan bryggningarna.

Tackar för ett utförligt svar.  jag ska helt klart införa någon form av standard. 2kW och 85 grader på termostaten tex borde vara en relativt snabb väg till 75grad

6 Senast ändrad av Castor (2016-05-11 10:34:58)

Arne999 skrev:

Tackar för ett utförligt svar.  jag ska helt klart införa någon form av standard. 2kW och 85 grader på termostaten tex borde vara en relativt snabb väg till 75grad

Jag har samma funderingar som du, även om jag använder ett Grainfather bryggverk.
Vid den senaste bryggningen så hade jag en rejält tjock mäsk.

Genom att välja det kraftigare element för att komma upp till utmäskningstemperaturen 75 grader, så blev det fort 78 grader nere vid kärlets botten, där temperaturgivaren sitter.

Genom att istället välja det mindre "mashelementet", så blev det ju en kontrollerad uppvärmning, men som du säger så tar sådant evigheter.
Så jag joddlade lite med att ett antal gånger skifta mellan de två effektlägena, för att få en hyfsad medeltemperatur.

Det där får man dock se upp med, då bryggverket The Grainfather kan uppfatta detta som något El-problem, och utlösa sin säkerhetsomkopplare UNDERTILL:-(

Det blev inte någon riktig stabil temperatur, utan den konstigaste utmäskningen hitintills.

En sak som skrevs ovan tidigare, är ju att tillsätta kokande vatten vid utmäskning (och minska på lakvattnet).
Jag tror att det är något som jag ska testa, dels med lågt effektläge, och dels med högt effektläge.

Frågan är bara hur man räknar ut hur mycket kokande vatten (eller 76-gradigt lakvatten) från ett annat kärl man ska tillsätta för att "få igång" temperaturhöjningen tillräckligt för att (helst) kunna använda det lägre effektläget.

Det där måste de som inte använder bryggverk, och ej recirkulerar vörten ha pejl på:-(

@Castor - jag tror att BeerSmith har en funktion för att räkna ut det (sitter på jobbdatorn och kan inte kolla).

Bara för att ha det sagt i övrigt (ni vet säkert detta) - 75 grader är inget "viktigt" i sig. Om man mäskar i 69 grader jämfört med 63 grader i en timme så har det en påverkan på det färdiga ölet, där utjäsningsgraden - allt annat lika - blir högre ju lägre temp man mäskat i (tex. SG 1009 istället för SG 1014). Om det ens märks när man dricker ölet är en annan femma (jag märker sällan någon skillnad annat än i något extremfall och test hos t.ex. Brülosophy indikerar att de flesta verkar ha svårt med det). Den reella skillnaden förefaller således vara den slutliga alkoholhalten eftersom högre utjästning = mer alkohol.

Att man höjer till 75 är primärt för att underlätta lakningen. Visst "stannar" processen av också, men som jag skrev ovan är det en sanning med viss modifikation. Något behov av att träffa just 75 grader finns dock inget - det "stannar" nära på lika mycket vid 78 eller 73 grader och lakningen blir inte nämnvärt lättare. Den risk som sägs finnas är om temperaturen sticker mycket över 80 grader eftersom det av hävd anses ge astringens/strävhet. Om det stämmer är - såklart - också något som kan ifrågasättas och jag är inte övertygad här heller (även det ett test på Brülosophy samt det faktum att malt ju faktiskt kokas vid dekoktionsmäskning). En god regel kan väl därmed vara att följa konventionell vishet och försöka laka under 80 grader, men inte oroa sig för mycket om det är 73 eller 78 grader.

Däremot - och detta blir upp till er att testa på era system: Jag är inte säker på att ni ens måste höja till 75 grader först. Jag gör det inte själv och det påverkar inte i mitt system. Jag kan inte riktigt era system, men antar att man sonika lyfter ut malten när man nått 75 grader. Jag skulle tvivla på att man tappar så många procents effektivitet på att göra det direkt och istället vinna tid på att sätta allt på full effekt till kok direkt. Häng mig inte om det blir dåligt, men gissningsvis är effektivitetstappet mycket litet och tidsvinsten större (om man nu vill räkna extra gram malt i minuten eller annat skönt alternativkostnadstänk).

Om man ser på det såhär då, låt säga att jag ska köra på 68 grader i 1h men råkar av någon anledning missa tiden, och väntar 1h15min 1h30min 2h?

Jag fick en förlängd mäskning till 2.5h pga bråkiga barn vid nattning. Resultatet blev +90% utbyte och hög utjäsningsgrad. Ligger normalt runt 80% utbyte.

Bee skrev:

Jag fick en förlängd mäskning till 2.5h pga bråkiga barn vid nattning. Resultatet blev +90% utbyte och hög utjäsningsgrad. Ligger normalt runt 80% utbyte.

Men en känd hembryggarsite säger att det inte är någon skillnad på 30min och 90min ju (*snyft*), hehehe. Jag är av åsikten att det går att snabbmäska för merparten av aktiviteten sker i början men att man tjänar på att låta mäskning och lakning ta tid. Många bryggare verkar ha bråttom på bryggdagen och försöker skära ner en kvart här och där, jag är mer fokuserad på bra resultat med mindre nedlagd arbetstid. Sen om jag tar en paus på 2-3 timmar mitt i bryggdagen eller slutar en timme tidigare gör ingen skillnad, men då ockuperar jag inte heller köket iof.

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

Jo,  jag kör normalt med en timme och eftersträvar inte mer än 80% i utbyte.  Jag kommer ihåg just den gången eftersom jag först trodde det var mätfel, men det var det inte.
För att snabba på bryggdagen har jag nu börjat med att köra RIMS med fullvolym och kokgrytan som värmekälla. Att kunna mäska ut och påbörja kok samtidigt kortar ner bryggdagen med nästan en timme.