Arne999 skrev:Tackar för ett utförligt svar. jag ska helt klart införa någon form av standard. 2kW och 85 grader på termostaten tex borde vara en relativt snabb väg till 75grad
Jag har samma funderingar som du, även om jag använder ett Grainfather bryggverk.
Vid den senaste bryggningen så hade jag en rejält tjock mäsk.
Genom att välja det kraftigare element för att komma upp till utmäskningstemperaturen 75 grader, så blev det fort 78 grader nere vid kärlets botten, där temperaturgivaren sitter.
Genom att istället välja det mindre "mashelementet", så blev det ju en kontrollerad uppvärmning, men som du säger så tar sådant evigheter.
Så jag joddlade lite med att ett antal gånger skifta mellan de två effektlägena, för att få en hyfsad medeltemperatur.
Det där får man dock se upp med, då bryggverket The Grainfather kan uppfatta detta som något El-problem, och utlösa sin säkerhetsomkopplare UNDERTILL:-(
Det blev inte någon riktig stabil temperatur, utan den konstigaste utmäskningen hitintills.
En sak som skrevs ovan tidigare, är ju att tillsätta kokande vatten vid utmäskning (och minska på lakvattnet).
Jag tror att det är något som jag ska testa, dels med lågt effektläge, och dels med högt effektläge.
Frågan är bara hur man räknar ut hur mycket kokande vatten (eller 76-gradigt lakvatten) från ett annat kärl man ska tillsätta för att "få igång" temperaturhöjningen tillräckligt för att (helst) kunna använda det lägre effektläget.
Det där måste de som inte använder bryggverk, och ej recirkulerar vörten ha pejl på:-(