Kolsyra

Har halvpanik.

Ska tappa upp på flaska och har glömt hur jag gjorde sist, för länge sen.

Jag har för mig att jag hade kokat en sockerlag baserad på 5 gram per liter, Ipa på gång.

Kallkraschen klar.

Hur vet jag hur mycket av sockerlagen som ska i varje flaska?

Ett alternativ är såklart att hälla i den avsvalnad i hela batchennförst.

Då måste jag dock ha två steriliserade kärl med tappkran och det hade jag inte sist.

Körde med en tappslang direkt på kranen, när den tog i botten på flaskan så fylldes den upp.

Vad gör jag??

Sv: Kolsyra

Kolla i tråden bredvid. 

Antingen häller du socker i varje flaska, eller sockerlag dito, medelst pipett.

Eller så gör du som du själv tänkte, försiktigt tappar om till nästa kärl, och blandar med lagen där. Det finns säkert andra bra sätt också, men så brukar jag göra.

//Perwaste

Sv: Kolsyra

Det blev omtappning ????, tack för svar.

Sv: Kolsyra

Skaffa carbonation drops, sen jag började med det så tänker jag aldrig sluta ^^ innan körde jag en struken tesked socker per 33cl flaska smile en liten tratt är att föredra.

Sv: Kolsyra

Så jag gjorde när jag flaskjäste var att jag kokade en sockerlag på 4,5g socker per liter öl i en dl vatten, lät kylas ner, förde över ölet till en annan jäshink försiktigt för att inte syresätta ölet och för att bli av med allt trubb och jäst, hällde i hela sockerlösningen i ölet, rörde om och sen flaskade jag, funkade kalas varje gång! Fick på så sätt i lika mycket socker i varje flaska

Sv: Kolsyra

när jag flaskjäste så hade jag i 33:or en mocka bit socker i varje flaska. av nån anledning helt lagom. till halvliters vet jag inte om det kanske blir bra med en vanlig bitsocker som är lite större

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house