Technos (med fleras) glöggrecept

Såg i en annan tråd att du (Techno) hade ett bra glöggrecept. Vill gärna ha det så tack på förhand smile
Sedan tänkte jag att det säkert finns fler bra glöggrecept så jag skapar denna tråd så kan vi kanske samla alla glöggrecept i en och samma tråd.

Ordning och reda i forumet!

2 Senast ändrad av jonash (2006-10-28 22:11:30)

Sv: Technos (med fleras) glöggrecept

Detta är en bra glögg.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=243092
Jag har gjort den några gånger. Har sparat en 1.5 liters PET-flaska från 2004.

Göteborgspostens dunderglögg.

Recept:

Några flaskor

5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 paket russin (2 pkt-500g)
2,5 kilo socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i - och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex.

Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut.

Hej

Håller med Jörgen

Annars så är mitt glögg recept det samma som jonash. Har bryggt det tidigare, är super enkelt, samt smakar kanon efter 7-8 veckor. Recept säjer att glöggen blir bäst eft 6 veckor. Jag brukar lägga till 2 veckor. Tappar om efter 3 veckor, sekjäsning i ytterliggre 3 veck. Sedan på flaska, nogrann koll att glöggen är utjäst. Därför 1-2 veckor ytterliggare. Med olika blind tester så har denna glögg alltid kommit i topp. Det är en fröjd att komma till köket efter en arbets dag, det luktar jul i början av jäsningen.

Tomten

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej!

Har aldrig gjort glögg förut, så detta blir mitt första försök. Jag ser det som ett experiment, har en hel del lingon i frysen som jag behöver hitta användningsområden till. Alltså:

Till 5 liter, OG 122, 30 IBU
1,5 kg pale malt
10 g Styrian Golding 4,9% (bitterhumle)
1 kg lingon, frysta
0,5 kg socker
1 påse kryddnejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära
1 kanelstång
BC 3463 Verboden Vrucht (ev. kompletterad m. vinjäst)

Enkel infusionsmäskning av malten, i med kryddorna vid slutet av koket. När jäsningen avtar tillsätts lingon och socker. Har ingen aning om hur jästen kommer bete sig, så jag får väl vara beredd att slutjäsa med vinjäst. Blir det för torrt kanske jag sötar med laktos.

Vad tror ni?
/Per

Think globally. Drink locally.

Techno och jonash, det måste väll finnas bättre alternativ än bakjäst? eller använder ni alltid den?

Lingon skall man nog vara lite försiktig med , innehåller något naturligt konserveringsmedel så det kan vara svårt att få att jäsa. Vet av egen erfarenhet  jag skulle göra vin på lingon, fick hälla i massor av koncentrerad Äpple JO för att det skulle jäsa och inte blev det gott heller, har för mig att det vinet användes nog som bas inågon glögg, mycket aromatisktinktur så att det blev drickbart.

SKOOGIS

Hmm, jag ändrade mig. Det blev såhär i stället:

1,5 kg pale malt
10 g Styrian Golding
0,5 kg mörkt muscovadosocker
0,5 kg ljust maltextrakt
5 g nejlikor
5 g kardemummakärnor
1 kanelstång
Torkat apelsinskal
BC 3463 (+ ev vinjäst)

OG 121. Siktar på en mer karamellig/maltig variant. Skulle man kanske ha lite choklad eller kaffe i också?

Hej

Angående glöggen så funkar det helt ok med vanlig bakjäst.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hmm, den där svagdrickan. Är det någon speciell svagdricka? Har inte en aning vart man ska få tag på sådan, men har för mig det brukar finnas i mataffärerna runt jul. Men då kan det redan vara för sent hmm

Jag tog Kopparbergs Svagdricka när jag satt min 3 liters sats igår. Det går nog bra med vilken som..tror jag. Det bubblar i alla fall friskt i jäsröret. Jag är ingen storkonsument av glögg så det räcker med 3 liter till jul. Blir den bra brygger jag en hel sats som får stå till nästa jul och mogna.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Hur är det med glögg här på forumet? Är det fler som gör egen.
Jag håller på med en ölbryggning nu och passar på att testa att göra en omgång glögg samtidigt. GP´s recept. Fast svagdrickan var i 2-litersflaskor, så det blir 6lit svagdricka.
Nu skall nog ölen vara nere i lämplig pitchtemperatur. Tjipp!

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Jag har gjort glögg i år, löst baserad på Gp:s recept, men med starkvinsjäst och lite gammal hembrygd öl (Bitter) som inte blev så lyckad istället för svagdricka. Problemet med ölen var en lätt astringens och den blev gammal då jag alltid drack mina andra bacther ist. för den, så jag tänkte använda den till nåt nyttigt:) En första provsmakning då jag hällde bort kryddorna visar på en fullträff, men vi får se fram mot adventstider. Anledningen till att jag vågade använda ölen trots att jag inte gillade den som just öl, var att jag tror att kryddorna kommer dominera såpass att den där felsmaken inte kommer märkas.

Gjorde den här i början på juni

6 liter svagdricka
1 liter Falcon Bayerskt Lättöl
1 liter Blå Bär Ekologisk Saft
2 skivade potatisar
1½ pkt bakjäst söta degar
1 påse nejlikor (11 g)
1 påse kardemummakärnor (20 g)
2 kanelstänger
3 pkt russin (750 g)
1 påse pomeransskal (15 g)
4 kg strösocker (fördelat på 2 kg i primären och 2 kg i sekundären)

Kortedala Enskilda Hinkbryggeri
http://kortedalaenskildahinkbryggeri.blogspot.com/

Jag ska inte klaga men jag tycker recepten ser jättekonstiga ut. Varför inte byta bakjästen till något bättre? Förslagsvis någon vinjäst. Äcklig svagdricka (som inte är svagdricka) och fulöl. Bättre att brygga eget öl att göra glögg på. Och så trodde jag att glögg tillverkas av röd/vitvin...?

jonash skrev:

Detta är en bra glögg.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=243092
Jag har gjort den några gånger. Har sparat en 1.5 liters PET-flaska från 2004.

Göteborgspostens dunderglögg.

Recept:

Några flaskor

5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 paket russin (2 pkt-500g)
2,5 kilo socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i - och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex.

Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut.

Har själv kört detta recept i ett par år och det blir kanongott!

Smakade på mynocks glögg när jag hjälpte honom att flaska den i somras. Den var riktigt bra! Jag hoppas han ställer till med glöggbjudning fram i vinter! wink

Tredje året jag gör en glögg! Har gjort två lyckade varianter av GP's dunderglögg, första året följde jag i princip receptet och använde bakjäst och andra året använde jag starkvinsjäst och tillsatte några paket jokk svartvinbärskoncentrat. Jag tycker helt klart att det blev mer lyckat andra året, mest logiskt så var det nog vinjästen som gav den högre kvaliten. Dock så hade jag ingen erfarenhet av bryggning när jag gjorde första glöggen och ett helt års erfarenhet andra glöggen. Nått som jag aldrig riktigt förstått funktionen av bland ingredienserna är potatisen, ni som slänger i den vad förväntar ni er att få ut av den?

I år har jag dock varit lite äventyrlig av mig och testat göra en äppelglögg, här är receptet:

ca 18L totalt:
ca 15 liter äppeljuice från diverse tillverkare
10st juicekoncentrat från diverse tillverkare
1st JO nektar, koncentrat 1L

500g ljust muscovadosocker

4st vaniljstänger
1.5st kanelstång (långa kanelstänger) importerade från thailand
5g kardemumma (importerat från Tanzania)
20g kardemumma (vanlig santa maria)

1/2 tesked vinjästnäring
2paket Lalvin K1-1116

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

18 Senast ändrad av rickgordon (2010-10-26 12:37:10)

Hur är det egentligen med desinficeringsbiten när man gör glögg?
Är det inte lika stor risk för vildjäsning som när man gör öl?
Jag ska sätta min första batch ikväll.

Får man höra era funderingar kring detta...?

http://www.olprovningar.se/

SKOOGIS skrev:

Lingon skall man nog vara lite försiktig med , innehåller något naturligt konserveringsmedel så det kan vara svårt att få att jäsa.

gammal inlägg, men nu när det ändå är lite liv i tråden smile

Konserveringsmedlet som finns naturligt i lingon och även i hjortron är bensonat. Det fick jag lära mig när jag pluggade "safta, sylta och lägga in" häromdagen smile

20 Senast ändrad av Raasken (2011-12-05 22:16:04)

Hej alla glöggmakare och potatis-skivare!

Var snack vid fikabordet på jobbet i dag,
man ville att jag skulle redogöra för potatisens roll
i alla de glöggrecept som nu florerar i olika media.

Jag blev svaret skyldig och vänder mig nu till den
stora samlade kunskapsbanken som finns här på Humle.

Vad gör potatisen, ofta rå, för nytta i en bryggning?
Skulle den kunna tillföra något om man värmebehandlade den?
I så fall hur varmt och länge?

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Tja, den är ju stärkelserik, så om man mäskar den så får man jäsbart socker. Googlade lite, och det finns en del recept på potatisöl därute, man kan behandla den som vilken råfrukt som helst och tydligen ger den inget särskilt smakbidrag.

Som jag har förstått det så skall potatisen enligt tradition suga åt sig de högre alkoholerna (finkelhållet). Tror inte det ligger så mycket bakom detta då jag har kört utan potatis och har inte märkt någon skillnad...

Kortedala Enskilda Hinkbryggeri
http://kortedalaenskildahinkbryggeri.blogspot.com/

Har gjort på ovan recept i flera år och slutade använda potatisen för ett par år sedan och har inte märkt någon skillnad.
Kronjäst fungerar men personligen tycker jag att det blir mycket bättre genom att använda en vin/champagne-jäst istället.

Glöggen tjänar mycket på lagring, efter ett år blir den mycket bättre och efter två år är den på sin topp.

Ta't lugnt, ta en hembryggd