Sv: Braumeister

slussenporsche skrev:

Om man likt Megen upplever att ölet ändå (trots PH 5,2 i mäsken) blir något syrlig..
Vad göra?
Har mjukt vatten och använder PH5,2 Stabilisator.

Björn Petersson skrev:

Den här salttillsatsen till 20 liter vatten ska få ditt vatten att "imitera" vattnet i Burton on Trent som har ett hårt och sulfatrikt vatten vilket accentuerar beskan och bör ge ett torrt och "crispigt" öl - en populär modell för IPA:s etc

15g kalciumsulfat
11g magnesiumsulfat
1g kalciumklorid
4g kalciumkarbonat

uppskattat pH 8,33
kalciumkarbonatet och kalciumsulfatet bör tillsättas i mäsken när maltet finns där.

Kom ihåg att jag fick detta tipset (baserat på just mitt vattenvärde) för ett par år sen. Och kom på att jag tydligen borde börja läsa på lite om vattenbehandling. 8,33!
Nån som kan tipsa om lektyr?, helst på svenska!

Sv: Braumeister

Tror lindh har skrivit något om det på sin blogg. Du får kolla där. Annars har Palmer en hel bok i ämnet som är bra men tung. Originalvattnets pH är ointressant, det är den kvarvarande alkaliniteten som är av intresse. Sök på palmer och vatten på youtube (även palmer brew mild) så får du lite grunder...

Sv: Braumeister

Glimrande Lindh!
(Som alltid)
????????

Sv: Braumeister

Ansluter mig härmed till skaran Braumeisterägare! Woohoo!

Ska bli intressant att bekanta sig med denna...

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Braumeister

Följande hände under bryggning igår:

Jag hade programmerat kok vid 102 grader. Vid 10min sänkte jag ned kylspiralen för att sterilisera denna. Då sjönk temperaturen till 98 grader. Tidräkningen/Timern stannade av och kom inte igång igen. Det tog tid att komma upp över 100 grader så jag ändrade önskad temp till just hundra. Men timern startade inte igen, inte ens när temperaturen var 101 grader.

Det står i manualen att man inte alltid kan komma upp i tex. 100 grader vid kok. Men då finns en funktion som ska se till att timern går igång när temperaturen inte stigit under 2 minuters tid.

Blir inte klok på denna. Möjligen fipplade jag omkring för mycket med inställningarna så att "2-minutersvillkoret" aldrig blev uppfyllt? Kanske var det dumt att programmera 102 grader när default är 100?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Braumeister

Hej
Går i tankarna  om ett braumeister-köp, men funderar över storleken. Hur många liter färdig öl får ni ut på 20 l respektive 10 l bm?
5 % pale ale respektive 10 % imperial stout.
I runda slängar förstås.

Sv: Braumeister

På Braun.10liter får jag ca 8-8,5 liter färdig öl

533 Senast ändrad av Christian H. (2016-05-02 17:51:18)

Sv: Braumeister

Jag har trimmat mitt sätt att brygga med 10L versionen och får nu ut 10,5 liter i jäskärlet på en 1,050 öl. Det handlar om hur mycket vatten man mäskar med och hur länge koket varar. Jag har ännu inte brygg något över 1,060 så hur mycket man får ut då vet jag inte.

534 Senast ändrad av mazzse (2016-07-19 18:16:29)

Sv: Braumeister

Går i tankar å införskaffa en bm10.
Men tanken slog mig, det är väl inte så att det kommer en ny version snart va?
Med tanke på att dom på humle har skickat med mer prytlar/sänkt priset.
(För att bli av med nuvarande modeller för att det kommer en ny?)
Om inte så är det ju bara å köpa... smile

Sv: Braumeister

Det är en ren kampanj, inte någon lagerrensning. Tvärtom har vi just beställt hem ett större antal Braumeister 10, 20 och 50 liter från Speidel, som kommer inom en vecka. Ingen ny version alltså.

Kampanjen pågår till 31 juli.

-- Svante

Sv: Braumeister

Någon som har nån update kring BM PRO series? smile

Sv: Braumeister

Hmm ingen kampanj men nu kommer helt ny bm STORA skillnader
Konspirations teoretikern i mig poppar fram wink

Sv: Braumeister

Det som kommer är en variant av BM som heter BM plus som har kylmantel och draining valve. Antagligen introduceras den i Nürnberg om en dryg vecka. Finns film på den på Speidels officiella Facebooksida.

Sv: Braumeister

Hej,
Jag undrar lite om någon har sett en recension av den nya BM Plus (20l exv) modellen nånstans som jag inte har snappat upp än.
Eller om det kanske är någon som har en och skulle kunna tänka sig att ge lämna en liten recensering.
Tack.
//M

Sv: Braumeister

Ursäkta sent svar!

Hej förresten!
Både gamla o nytillkomna bryggare :-)

Funderar på att börja brygga igen.
Har precis konverterat min Bm-50 så att den
recirkulerar mäsken uppifrån (ena pumpen).
Newton, gravitation osv...
Bara provkört med vatten ännu, men men.

Fick förresten till en auto-whilrpool
med andra pumpen.

Hjälpte nyligen igång en kompis
som köpt en Grain-father och fick en del inspiration där.

Avstår från teknik-spec o bilder,
tills jag kört en batch,
åtminstone i korta 25 lit malt-pipan

Potentielle återfalls-bryggaren Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Braumeister

Heej
Har nyss blivit ägare till en BM50, blev förförd efter att läst bloggar och sett bryggningar på youtube. Tidigare kördes biab 20 i drygt ett år. Hann med att brygga 22 gånger så då lärde man känna sin påse utan å innan…
Så nu hopar sig frågorna för det är ganska stora skillnader.
Jag blir liksom inte riktigt klok på vattenmängderna, start och lak. Men fått för mig att det är 55liter och sedan bara 5 liter till lakningen? (malt ca 11kg)
Tycker bara att det är ganska lite med 5, i påsen hade jag i 8.