Leda ut ånga.

Är det nån som har testat att sätta ett rör på toppen av sin kokare för att leda ut ånga? Är det nått speciellt man behöver tänka på? DMS eller nått? Bryggerier har ju oftast en skorsten på kokarna men jag har bara hittat nån enstaka hembryggare på engelska sidor som bygger på det viset.

Sv: Leda ut ånga.

Hej
Jag gjorde ett tafatt försök att sätta ihop en sådan makapär.
Ångan sögs upp o kondenserade i röret och rann tillbaka.

Eftersom det då blev en sak till som måste rengöras ordentligt inför varje bryggning så tog jag bort det och satte bara en fläkt i närmaste fönster, det räckte!

/Kjell

det lät smart. Vad använder du för fläkt?

4 Senast ändrad av DrKarma (2011-06-01 16:21:29)

Jag har monterat en kanalfläkt på ett spirorör.
Fläkten sitter på bryggeriloftet och spiroröret går sen ner i bryggeriet.
Allt spirorör som är på loftet fram till där det går ut genom gaveln är sen isolerat med 30 mm stenull - nätad matta.

Så som den är just nu så suger den bara ut ångan ur rummet, men det som jag ska göra som förbättring är att ha en huv ovanför boilern där jag monterar flexibel slang bort till spiroröret.

fan va bra. Jag har en ventil en meter ovanför kokarn. Där skulle man ha tryckt in en fläkt, sen en huv runt om.

6 Senast ändrad av berglund (2011-06-01 20:27:16)

Tänk på att vanliga kanalfläktar ej uppskattar fukt eller för hög temperatur så placera den en bit från kokkärlet. Jag såg dock att systemair hade tagit fram en rackare som skulle klara av "aggresiv miljö". I plast!

Som huv föreslår jag att du kör med en vanlig dim. Vad för kanaldiameter har du tänkt köra med? Låt oss spekulera att du kör med 160 spiro då skaffar du dig en 160 - 500 dim så får du en fin "huv" utan att få en alltför tunn plånbok.

/Hans

Jag har ingen aning alls vad jag ska ha för fläkt än, har inte kommit längre än till att jag kollat nån hemsida. Är det nån som är intresserad får man gärna komma med tips.

Jag kanske kan bistå. Jag jobbar ju med ventilation samt energioptimering av fastigheter.

Vilken volym har du tänkt att koka?

9 Senast ändrad av nils-alf (2011-06-01 21:26:55)

Ja tack jättegärna. 50-60 liter volym innan kok. Jag skulle gärna vilja hålla ner kostnaderna lite å köpa malt för dom pengar som blir över.

En kanalfläkt i storlek 160 klarar upp till ca 100 l/s.

Det kommer du klara dig bra på. Tänk dig en vanlig volymkåpa den lägger du kanske på 10-15 i grund och 25 i forcering.

Vill du lyxa till det så skaffar du dig en fem stegstrafo för hastighetsreglering men de kostar visserligen en slant.

Nu när jag tänker på det så kan jag ha någon bättre begagnad tyristorstyrning i bilen. Med den kan du steglöst reglera hastigheten på fläkten. Om jag nu har någon så kan jag skicka den mot kostnaden av portot.

/Hans

Det skulle vara riktigt uppskattat och otroligt snällt.

Jula har en fläkt.

http://www.jula.se/ventilationsflakt-37-w-414029

Är den helt värdelös eller skulle det fungera?

Provade du Julafläkten och hur funkade den i så fall?

Nej jag kokade vid dörren istället.

15 Senast ändrad av Freke (2012-11-18 22:15:21)

Jag drar ångan genom ett ventilationsrör in i en plastlåda där jag har satt en radiator från en vattenkyld dator genom vilken jag kör kallvatten, där kondenserar sen ångan och genom fläkten som suger går det sen relativt torr luft

Freke skrev:

Jag drar ångan genom ett ventilationsrör in i en plastlåda där jag har satt en radiator från en vattenkyld dator genom vilken jag kör kallvatten, där kondenserar sen ångan och genom fläkten som suger går det sen relativt torr luft

Har du lust att posta några bilder på denna uppfinning?
//Jonas.

"beer, so much more than just a breakfast drink"

17 Senast ändrad av Freke (2012-11-19 12:43:12)

Det kan jag göra nästa gång jag är i lokalen där jag har grejerna, tillsvidare får ni hålla tillgodo med ett snabbt ritad bild i paint:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/kondens.PNG

På kokkärlet har jag sen en plexiskiva som jag har gjort hål i för ventilationsslangen.

Gammal tråd, men jag skriver ändå.
En kondensring med utlopp för kondensat på insidan av röret är rätt klokt att montera om sånt här ska användas. En del av det man vill koka bort rinner annars tillbaka.

19 Senast ändrad av olefattguy (2012-11-19 21:53:41)

Sen om man kokar sin färdigjästa öl i den här maskinen, så kan man tömma prima whisky ur kondenslådan... http://noisen.com/Smileys/cyna/whistling2.gif

Är det inte lättare att köra "plastiskokar tricket" då....

Hej!

Skakar liv i denna tråd igen!

Nu har vi skaffat hus och jag kommer att snickra ihop ett litet "bryggeri" i förrådet baserat runt en Braumeister 20L. Har ingen vidare ventilation så någonting måste göras. Jag hade eventuellt tänkt skaffa en sån där rostfri tratt som finns till BM (100mm öppning upptill) samt lite "ventilationsslang" och en rörfläkt. Fast det här med ångan lät lite besvärligt. Rimligen kommer det att förångas 2-3L/tim. Jag sett två olika rörfläktar på biltema som inte kostar skjortan, men om dom duger är oklart.

Finns det några fler erfarenheter därute så är jag intresserad!  (Nu ska jag googla kondensring och se om jag begriper mig på det.. )

/Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Kört med huvan och slang med gott resultat. Utan fläkt men mindre än två m rör.

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

@Lindh: -Precis vad jag ville höra! smile  Kommer inte att behöva mer än max 1.5m rör.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Jag har precis invigt mitt fläktsystem. Jag har en elgryta (Bielmeier), hål i locket, ventilationsslang i aluminium och en rörfläkt (http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far … kt-414107/). Det fungerade utmärkt.
Jag använder ett relativt kort rör, ca 1,2 m. Det blev lite kondens i röret som rann ut på locket, men det var enkelt att hålla efter. Nu är det slut med dimma i köket under kok, och betydligt mindre lukt till andra familjemedlemmars lycka.
Den enda nedsidan var att det har en viss kyleffekt på koket, det kokade inte så kraftigt som utan fläkt. Men om fläkten långsiktigt mår bra av het ånga vet jag inte, det får tiden utvisa.
I mitt hus är det undertryck, ventilationen fungerar på det sättet. Därför tror jag att jag behöver en rörfläkt till grytan, annars trycks nog luft in genom ventilationen istället för ut.