Thermo-grytor och HERMS bryggverk - konstruktion.
Hej!
Jag är i planeringsstadiet inför att bygga ett 50 liters HERMS bryggverk med 3 steg - hetvattentank, kombinerat mäsknings och lakningskärl samt ett kokkärl. Jag har då bestämt mig för 3st 50 liters kärl i rostfritt. Även om det finns alternativ, så vill jag inte använda plast eller aluminium, utan satsa på något hållbart, lätt att rengöra, och inert. Min första tanke var att använda vanliga hederliga restaurangkittlar. Det är kanske besvärligt med håltagning, men kvalitén är god. Och eftersom jag genomgående ska använda el-element och inte kokplatta är jag inte begränsad till kärl med botten avsedd för detta. Jag snubblade över och blev nyfiken på sk. Thermo-grytor, isolerade kärl som skulle innebära kortare uppvärmningstider, lägre värmeförluster, bättre energieffektivitet och högre stabilitet vid mäskning. Därtill ger de en beröringsvänlig mantling som innebär att man inte bränner sig om man kommer i kontakt med kärlen av misstag under bryggdagens gång. (Dessutom bör 50-liters grytan passa väl ihop med 400mm falskbotten från blichmann ;-)) Jag gillar tanken - men frågan är: Hur mycket krångligare är det att ta hål i kärlen och montera kranar, genomföringar, dykrör etc, allt sådant som behövs? Det blir en hel del anslutningar. Är dem tillräckligt stabila, dvs är godset tjockt nog, för att kunna dra åt kopplingar mm för att skapa en tät och samtidigt stabil genomföring? Jag tänker genomgående använda mig av svetsfria anslutningar och genomföringar med silikonpackningar.
Vilka verktyg och metoder rekommenderas?
Är det att använda ett stegborr eller på något sätt hålpunch som gäller?
Och hur går man till väga för att dra åt kopplingar mm så att materialet i grytan inte bångnar men ändå sluter tätt?
Jag oroar mig för att stabiliteten ska bli dålig och att konstruktionen där en genomföring ska täta mot kärleks inre och yttre vägg med isoleringsmaterialet emellan som ju måste ha en benägenhet att komprimeras under tryck, kommer innebära stor risk för deformation av kärlet med läckor som följd.
Jag vill bygga något som blir stabilt, gediget och som kommer se bra ut och hålla “en livstid“ - mao jag vill inte stå med en färdig produkt som känns bräcklig eller måste behandlas som ett glasföremål :-)
Jag har förstått att många borrar ett större hål i yttre manteln, följt av ett mindre i den inre så att montering kan ske ”som vanligt” utan risk att komprimera isoleringen, men då står man ju där med risken att vätska kan leta sig in och ner i isoleringen genom glipan som ändå blir i kärlets yttervägg, vid överkokning eller rengöring. Inte verkar det bli helt stabilt heller.
Funktionen måste bli pålitlig och enkel när allt är klart - så jag kan fokusera på att brygga gott öl istället för att strula med utrustningen. Visst är det roligt att pilla med och förbättra sin utrustning, men var sak har sin tid, och mitt under koket eller precis inför inmäskning är INTE rätt tid ;-)
Jag är tacksam för alla råd och tankar som ni kan komma med - gällande så väl konstruktion som funktion, särskilt från er som har verklig erfarenhet från egna byggen och projekt, men alla idéer är välkomna.
Så här ser idéskissen ut så långt.