Krossning utan kross
Vilket sätt är att föredra om man skall krossa större mängder malt (3-6kg) malt utan att använda sig av en maltkross?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Krossning utan kross
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Vilket sätt är att föredra om man skall krossa större mängder malt (3-6kg) malt utan att använda sig av en maltkross?
Det fins nog bara två sätt om man inte har någon kross.
1. Få tag i en hembryggare i närheten som har en kross.
2. Köp färdig krossat malt.
Färdigkrossad malt håller sig länge och det blir bra öl även efter flera år.
Den största faran är att det går ohyra i malten så förpacka den i tätslutande plastbåsar. Det minskar också oxidationen av malten.
Har du inte ambitioner av att vinna SM i Hembrygd öl så klarar du dig långt på den färdigkrossade. Det blir lite dyrare malt men du spar ju in på kosnaden för en kross.
Men jag rekomenderar att ta kontakt med en annan hembryggare i dina trakter. Det har flera fördelar. Ni kan utbyta erfarenheter, låna varanas grejer, brygga ihop, och testa varans öl. Gör ni gemensama inköp kan ni minska transportkostnadena/få störe omsättning i maltlagret.
Vet inte hur bra mitt sätt är, men jag körde mitt lite snabbt i matberedaren och gick sedan ut i garaget och gick lös på malten insvept i en handduk med en hammare på en ungsplåt.
![]()
...snabbt gick det iallafall...
Jag har letat upp en gammal mangel som jag krossar malten i. Det går inte särskilk snabbt men ändå betydligt snabbare än med brödkaveln...
Vet inte hur bra mitt sätt är, men jag körde mitt lite snabbt i matberedaren och gick sedan ut i garaget och gick lös på malten insvept i en handduk med en hammare på en ungsplåt.
Hur blev ölet då?
Det är inte så mycket kvaliteten som blir lidande om krossningen är "dålig", alltså för grov eller för finmalen, utan lakning och utbyte. Du får gott öl hur du än gör, men kanske inte lika mycket. Och det finns nästan ingenting som är så frustrerande som när mäsken "sätter sig" vid lakningen.
Jag kan inte annat än att stämma in i rekommendationen att köpa färdigmalen malt. Specialmalten kan du köra i mixern, det spelar inte så stor roll, men basmalten bör allt vara korrekt krossad. Eller skaffa en kross, det gjorde jag.
UffeP skrev:Vet inte hur bra mitt sätt är, men jag körde mitt lite snabbt i matberedaren och gick sedan ut i garaget och gick lös på malten insvept i en handduk med en hammare på en ungsplåt.
Hur blev ölet då?
Jodå, 10L står på jäsning just nu. Jag fick dock ganska dålig OG, tror jag använde för lite pilsnermalt 1,8 Kg till 8-10L.
-Är OG beroende av batch-storleken ?
Detta är min första AG-batch, så jag ser denna bryggden som rent experiment.
Nej OG är inte beroende av batchstorleken.
OG beror på hur mycket malt du använder och hur väl du lyckas laka ut allt maltsocker.
Krossningen samt lakprocessen är det mest avgörande.
Bland det vanligaste felet är att man inte lakar ut tillräckligt mycket.
Som tumregel ska man laka ut uppåt 15-20% mer vört än vad man vill få som slutresultat.
Man kokar ju ner rätt mycket på en timme.
Den ursprungliga frågan var hur man krossar 3-6 kg malt utan kross. Jag krossar kanske inte riktigt så stora mängder men 1-2 kg brukar det bli. Ibland upp till 3 kg. Jag använder mig då av en senapskula. Det tar tid men fungerar ganska bra. Tyvärr blir krossningen något för ojämn för att man ska vara riktigt nöjd. Så jag har övergott till färdigkrossad malt.
Hej,
Har alltid köpt färdigkrossad basmalt. Men specialsorterna på 1-2 kg/bryggd krossar jag själv i en elektrisk kaffekvarn. Funkar mycket bättre än typ matberedare/mixer. Jag vevar på tills krosset liknar den färdigkrossade varianten. Det går fortare än man kanske tror och i slutändan smakar det gott också... (ca 85% utbyte efter mäskningen blir det)
Hej
Angående lakningen så håller jag med Kenneth. Mycket kokas bort, alltfört mycket tycker jag i bland. Beror "änglarnas del" av höjden på kastrullen?
Min mor köpte en elektisk kaffe kvarn när hon var i Spanien för många år sedan. Det är en väldigt liten kvarn/mixer, men det går hyfsat snabbt att krossa 3 kg med den. Det är en väldig fart på kniven. Jag krossade 1 kg Wienermalt med den på ca 20 min, det blir kanske lite ojämt, men det måste bli bra mycket bättre samt mindre slitsamt än med brödkavel. Jag har krossat vetemalt med den till en alldeles utmärkt Weissen, samt att lakningen tog bara ca 15 min längre än för en ale med Pale Malt.
Bo
Såg en billig pastamaskin (under 200kr medlemspris just nu) på Coop Forum idag, Den bestod av två valsar och en vev, rätt klent byggd. Valsarna var dessutom blankpolerade så det vore nog svårt att pressa igenom malt. Men om man kunde rista in halvdjupa skåror i dem kanske det skulle funka, de hade dessutom inställbart mellanrum. Det fanns andra valsar med, fast med fast mellanrum. Men de valsarna var tandade, tyvärr verkade 'hålen' som bildades mellan tänderna lite stora så malten kanske går rakt igenom.
Men om man kunde rista in halvdjupa skåror i dem kanske det skulle funka, de hade dessutom inställbart mellanrum.
Att fixa skåror själv är inga problem.
Ta en vinkelslip med kapskiva och det är löst inom en kvart.
Hej
Detta är varför jag gillar detta forum. Jörgen ställde en bra fråga angående att fixa skåror på pasta maskinen. Uffe P svarade snabbt samt med ett alldeles lysande svar. Det är därför jag själv gillar detta forum mycket bättre än Hembryggaren.
Ställ frågor mina bryggvänner, det finns nästan alltid svar
Bo
Nere i min och många andras källare finns en stor kallmangel med två tunga marmorblock som löper ovanpå en tjock trärulle. Den borde fungera bra att krossa med i dubbla plastpåsar eller en tygpåse kanske. Några varv under de där rackarna så borde all malt vara krossad.
Finns det någon här som provat och kan råda mig om det är värt att utforska? ![]()
Hej!
Med rätt sorts "svepning" så borde det funka. Vem vet det kanske krävs ett lager filt också.
Men gör du märken i valsen så tror jag du ligger pyrt till hos granntanterna, seriös varning alltså!
Vill gärna påminna om vikten av att lätt fukta malten en stund före malning,
Det ger helare skal som underlättar lakningen och vissa får högre utbyte på köpet.
Sök upp en tråd som handlar om detta redan avhandlade ämne.
Mvh Raasken
Ett annat tips är att om ni ska köpa en maltkross så rekommenderar jag inte corono-kvarnen mer än till att krossa specialmalten. Jag kör basmalt färdigmald och coronakvarn på specialmalten och jag tycker det är riktigt svårt att få till bra krossning i den, antingen blir det massa hela korn som faller igenom eller så blir det finmalet satan. Nu kanske jag överdriver lite men tror inte jag skulle kunna få till det bra om jag skulle krossa till en hel batch men fungerar dock klockrent till specialmalten.
Jag kan varmt rekomendera Coronan till allt!!
Jag har en 800w borrmaskin kopplad och kör upp ca 20kg åt gången tar ca30 min!
Sen jag köpte min BM så har jag lagt till en bricka för att få det hela lite grövre och ligger idag (fortfarande) på ca 75% i utbyte
mvh Y
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Krossning utan kross