Delmäskning

Tänkte testa att delmäska nu när man har bryggt ett antal extrakrbryggder.
Vill prova en Stout. Har tänkt att blanda 125gr chokladmalt med 500gr rostatkorn och 500gr pale alemalt med 6-7 liter 65 gradigt vatten låta stå och dra 30-45 minuter sila av och hälla i grytan tillsammans med 3,5kg ljus maltextrakt och mera vatten. Tror ni att det skulle funka ??? vad kan man förvänta sig för OG.
Har tänkt att hamna på ca 25 liter i jäshinken. 30-40 gr nortern brewer som bitterhumle alfa 10% och safe ale jäst

SKOOGIS

Sv: Delmäskning

De fungerar utmärkt. Jag har själv gjort några delmäskningar och med stout är det inte några problem.
Se till att sila ifrån maltskrotet innan du blandar ihop det.

Uppskattar OG till någonstans runt 50-55.
35 gram NB 10% ger ett IBU på c:a 40 vilket är lämpligt i en stout.

S-04 är tycker jag är en jäst som verkar passa bra, speciellt i mörka öl. Jag har varit rätt nöjd med de mörka öl jag gjort med denna. Smaken har harmoniserat bra med lite de lite mörkare och rostade maltsmakerna.

Däremot har jag hört en del sämre åsikter om den jästen från flera som använt den i ljusa öl. En tycker att den har någon sort lite brödig fruktighet som lätt tar över balansen i ljusa öl och blir lite kväljande. I mörka öl så tror jag att det tvärtemot blir en behövlig motbalans.

Jag har aldrig testat så mycket rostat korn. Rapportera gärna resultatet!

/Fredrik

Tänkte när man delmäskar, kan man inte bara ta den malt man vill ha och hälla i det i en strumpa och låta den vara i kastrullen under tiden vattnet blir varmt och når runt 77 grader och sen ta ut den bara och ha i maltextraktet?

Jag har gjort så två gånger nu och det har funkat för mig iaf.

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

Så du gör fulöl i strumpa wink

Tack för svaren. Tror att OG blir lite väl högt enligt din bedömning Kenneth, så jag tar nog lite mindre extrakt från början, vill inte komma över OG 50 det går ju att justera senare. Återkommer med resultat senare, ska avsluta min pågående bryggning först så jag får loss mina brygghinkar.

SKOOGIS

Kenneth skrev:

Så du gör fulöl i strumpa wink

Hehe ja det kan man säga, fast det smakar bättre.

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

Hej
Suppleant va han vad jag kommer i håg. Annars så tror jag nog att strumpticket funkar bra, men det blir väl mer som dom "tuffa" grabbarna rakt västerut kallar steep mashing. Delmäsk är ju det samma som att mäska in allt från början, utan extrakt. Skillnaden är vid en delmäskning så har du från hälften till en trdjedel (1/3)  malt. Du mäskar in som vanligt, lakar ut det får och tillför det till maltextraktblandningen.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej igen.

Håller nog med Fredrik, kanske lite väl mycket rostat korn, skulle nog nöja mej med 250-275 g. Rostat korn är väldigt skarpt, men ett tips om du använder 500 g rostat korn, prova med laktos, så kan du få en hyfsat god Milkstout.
Bo

Jag håller inte med om att det är för mycket rostat korn.
Jag brygger ofta stout med 500 gram rostat korn och 4 kg malt och 500 gram omältat korn.
Det brukar bli runt 26-27 liter med ett OG på 1044. Alternativt så ersätter jag 100gram rostat korn med 100gran Pale Chocolate malt.

För att runda av smaken så tillsätter jag 2 g Kalciumkarbonat i mäskvattnet och 1-2 gram natriumbikarbonat i lakvattnet. Gärna lite vanligt koksalt (NaCl) också.
Det ger en bra rundhet som tar udden av det rostade kornet.

Jag måste säga att jag sa egentligen inte att jag tyckte det var för mycket heller, jag sa mest att jag inte provat.

Rostad malt till skillnad från tex svartmalt ska vara betydligt mindre skarp, men som sagt så har jag inte hunnit prova det i stora mängder. Svartmalt har jag använt, men inte så mycket. Det ger en skarpare bränd smak, som jag gillar, men inte för mycket. Det jag försökte göra sist var att dra ned på beskan som kompensation för brändheten. Iallafall i min hjärn så hamnar den skarpa smaken från hårdrost nästan i samma vågskål som beskan i förhållande till de tyngre sötare smakerna.

/Fredrik

Hej

Är lite dålig på kemi, är natriumbikarbonat detsamma som baking soda/bakpulver?
Kalcumkarbonat känner jag igen, det använder vi i enorma mängder i "färgen" på vår pappersmaskin. Om man skall använda dessa salter beror då mängden på vilken hårdhet mitt vatten har?
Bo

Helt samma sak är det inte, men en av de viktigaste beståndsdelarna i bakpulver är ju natriumbikarbonat. Men bakpulver innehåller även lite antiklumpmedel och ofta en syra, exakta beståndsdelarna proportionerna vet jag inte.

Det går nog att kolla upp, eller så kan man experimentera... men om man tänker på att höja pH, så innehåller som sagt bakpulver lite syra också.

Ska man bilda gas i deg behövs bikarbonat + syra. Bakpulver innehåller normalt båda.

/Fredrik

Kemi är inte min starka sida!! Har dock läst att brygger man en stout så kan man tillsätta 1 kryddmått bikarbonat per 10 liter om man har mjukt vatten.
Kenneth du skrev Gärna lite vanligt koksalt också, hur mycket då???

SKOOGIS skrev:

Kemi är inte min starka sida!! Har dock läst att brygger man en stout så kan man tillsätta 1 kryddmått bikarbonat per 10 liter om man har mjukt vatten.
Kenneth du skrev Gärna lite vanligt koksalt också, hur mycket då???

Efter behag som den gode Melker på Saltkråkan sa smile

Jag brukar ta något gram i mäskvattnet, normalt runt 14 liter.