jäsning

Hej.
en fråga om jäsning. Jag har satt en ale och tänkte tappa den på flaska i helgen för den har stått i jäshink i 2 veckor. Men det bubblar fortfarande till ibland. Är det normalt att jäsningen inte är klar efter 2 veckor??  Ska jag vänta längre, eller ska jag prima och tappa på flaska i alla fall??
jag har bryggt en 15 liter sats med en påse flytande wyeast jäst.
tack för hjälpen.
mvh mathias

Sv: jäsning

Hej,

Nu får du inte ta illa upp för mitt svar är inte riktat till dig utan till alla med denna fråga. Den är nämligen jättevanlig i början, så det är säkert så att någon söker på svaret vid senare tillfälle och då hittar det här.

I alla böcker du läst och på alla internetsidor som ger tips om grundläggande bryggning anges att man ska ha en hydrometer. Den kostar 49 kr på Humle. Snåla inte in på den...

Med hydrometern (det finns andra sätt, men inget lika billigt och enkelt) får du svar på om och när det är dax att tappa på flaska. Det är då värdet som hydrometern ger ligger på samma siffra vid två på varandra följande mätningar något dygn emellan. Med hydrometern kan du också få en känsla om jäsningen gått bra. De flesta recept jag känner till anger ett OG och ett FG. Med din hydrometer kan du då se dels om du träffade rätt när du bryggde, dels om jästen träffade rätt när du var färdigjäst.

När du väl bryggt ett antal öl med samma jäst kan du nästan gissa att det är klart genom att bara ta en mätning, se att den ligger på där du trott den skulle vara och därefter köra på, men det är ingen dum idé att alltid mäta 2 ggr (särskilt om man tappar på flaska).

Om du nu inte har en hydrometer så kan vi lösa ditt bekymmer denna gång. En ale säger du - jag förutsätter då rumstemp. 2 veckor är med all sannolikhet tillräckligt. Att det bubblar (från jäsröret) är inte i sig tecken på jäsning utan bara koldioxid som löses ut ur ölet. För att vara säker och då det verkligen inte skadar, skulle jag starkt rekommendera att ge dig till tåls ytterligare några dagar. Det blir bara bättre. Kan du inte vänta så funkar det dock att tappa upp nu.

Anledning till att inte flaska för tidigt är att flaskorna kan explodera av övertrycket! Det brukar kallas flaskbomber i hembryggarsammanhang och namnet är inget skämt eller något att ta lätt på. Flaska inte flr tidigt i början utan vänta gärna en extra vecka, en hydrometer är ett måste!

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

Ah ok. Har en hydrometer men har inte hittat innan att man gör 2 läsningar med en dags mellanrum för att se att det håller samma avläsning. Iblad står recept och förklaringar väldigt komplicerat.
tackar hjärtligt för svaret. Löste mer än en fråga.
tack

Ligger du runt 1.010 så är du hyffsat på den säkra sidan om du hade ett OG på ca 1.050.

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

Att göra två identiska SG-mätningar innan tappning står sällan i recept av det enkla skälet att det är en allmän bryggteknisk metod och inget som är specifikt för något recept.

Personligen gör jag aldrig så utan förlitar mig på jäsningens beteende för när det är dags att tappa på flaska. Undantaget är vissa luriga jäster som är kända för att stå och sakta tugga i sig SG-pinnar under lång tid; Dupont-jästen, Unibroue-jästen mfl. Men normalt är ölet redo att tappas efter två veckor.

För att vara på den säkra sidan är det dock aldrig fel med extra SG-prov.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Ölet vinner ändå på att lagras så det kan du ju lika gärna göra i primärjäsningskärlet, där det dessutom finns gott om jäst som kan "städa upp" smaken lite. Om nu jästen inte är klar och det finns t.ex. acetaldehyd kvar minskar chanserna för att det ska försvinna om du tappar om (på nytt jäskärl, fat eller flaska).

För normalstarka öl med normal jäst är två veckor fullt tillräckligt för att bryta ned diacetyl, acetaldehyd och högre alkoholer och få ett drickbart och gott öl. Vill man långlagra (vilket långt från alltid är till det bättre) kan man göra det på flaska/fat.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/