Mäskningen betydelse för smaken
Brygger helmalt på andra året nu. Har förfinat en hel del i processen; rengöringsrutiner, bra recept, PH-kontroll, Vattenjustering etc. Bästa bidraget hittills har jäsning vid ca 17 grader gett. Vi pratar då ale (brygger bara ale) och jästen är US05. Har provat även andra jästsorter men tycker US05 har en förhållandevis ren smak och funkar bra. Kallkraschar och får då klar och snygg öl.
Låter bra eller hur? Men det smakar inte så väldigt bra! Det finns alltid en orenhet i smaken av typ "hemkört" som jag inte får bort - utom i ett fall:
Jag provade ett kok på enbart spraymalt för att få en referens till min BIAB mäskning. Då blev det toppen!
I vetenskapliga sammanhang är ju en gång ingen gång - men jag är trots allt rätt böjd att misstänka att min BIAB-metod inte kommer att ge de resultat jag förväntar mig...
Jag kör då Biltema-gryta med isolering. Mäskar in på 64 grader. Får stå 90 min och tappar då ungefär en grad i temp.
Så vad säger ni som är mer erfarna bryggare. Vad betyder mäskningen för smaken? Är BIAB = Skit? Vad är ett vettigt alternativ? (tycker lakning verkar bökigt/svårt måste jag erkänna...)
Ni som har haft koll på lakning och sedan provat RIMS - är ett bra bryggverk lösningen?
Ser med intresse fram emot allt ljus som kan kastas över fältet mäskning!