Vad tror ni om detta recept?

Jag har aldrigt bryggt öl fråån grunden innan och jag undrar därför vad ni tror om följande recept som är en variant på ett recept jag fann i en ölbok?!
Hur blir smaken? Fungerar det över huvud taget utan att bli odrickbart?

Malt:
4,8kg Maris Otter pale ale malt (Thomas Fawcett)
0,5kg ekologisk ljus karamellmalt (Carahell®) (Weyermann)
0.3kg Honung

Bitterhumle:
200 g Target humlepellets, 100 g, 2005, 10% alfasyra
100 g Challenger humlepellets, 100 g, 2005, 7.9% alfasyra

Smakhumle :
30-40g Northern Brewer humlepellets, 100 g, 2005, 9.8% alfasyra

Aromhumle:
Styrian Golding humlepellets, 100 g, 2005, 3.7% alfasyra

Jäst:
German Ale jäst (Brewer's Choice 1007 Activator)

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Vad tror ni om detta recept?

Brutalt besk!
Utan att räkna närmare på det så hamnar det teoretisk på över 300 IBU vid 25 liter öl.
Det är i princip helt odrickbart.

Håller med Kenneth, det blir alldeles för beskt. Jag föreslår följande jästgivor:
Beska:
20g Target
Smak:
30g Northern Brewer
Arom
30g Styrian golding

Även detta kommer ge en öl som är något beskare än genomsnittet, men det kan nog behövas för att balansera upp sötman från karamellmalten.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

med så enormt mycket humle så borde bryggden bli skapligt antiseptisk så
om den inte går att dricka så borde den funka kanon till sårvård

Sorry Soffgrupp men jag skulle inte våga smaka om du inte reducera mängden av humle smile

Mvh
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Oj, vad pinsamt! Jag skrev vad jag beställde i humleväg och inte vad ölen skulle innehålla... Så här hade jag tänkt mig:
Bitterhumle:
10 g Target humlepellets, 2005, 10% alfasyra
10 g Challenger humlepellets, 2005, 7.9% alfasyra

Smakhumle :
30-40g Northern Brewer humlepellets, 2005, 9.8% alfasyra

Aromhumle:
30g Styrian Golding humlepellets, 2005, 3.7% alfasyra

Hur ser det ut tycker ni? Man kanske ska hålla sig till 30g Smakhumle?

www.facebook.com/bjorwik

Hej soffgrupp smile

Jag tycker det ser ganska ok ut med ditt nya humlingsschema (räknat på 25 liter). Mängden humle beror ju på vilket utbyte du får vid lakningen samt när du tillsätter smak och aromhumlen i koket. De gamle rävarna på forumet kommer säkert att flika in sina erfarenheter wink

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Hej Soffgrupp

Nu tycker jag att det ser bra ut, fast jag skulle dra upp lite för aromhumlet, men det är inte längre av nödvändighet, men smaksak, och jag har en stoooooor kärlek till humlebetonade ales:-)

Jag vill dock också rekomendera dig i framtiden att endast använde pellets som bitterhumle, och inte som arom och smakhumle. Anledningen är att det kan vara jobbigt att avsila efter avslutat kok. Om man användar pellets som bitterhumle, sjunkar humlen till botten efter det långa kok, men inte vid 15 och 5 minuters kok. Därför rekomendera jag dig kottar eller puckar. 30 grams smakhumle skulle jag satsa på nu, och om du sedan tycker det är en aning för lite, kan du dra upp lite till nästa gång.

Lycka till smile

Vänliga Hälsningar
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Bör man göra en förkultur med jästen "German Ale jäst (Brewer's Choice 1007 Activator)"?
Det står att man ska ha maltextrakt till en förkultur men det får jag ju först vid bryggningen och då vill man ju inte vänta på förkulturen. Eller har jag snurrat till det nu...

www.facebook.com/bjorwik

Klart du skall göra en förkultur. Det vanliga är väl att man använder färdigt maltextrakt från burk som man kokar upp, kyler och sedan använder som mat i förkulturen.

Har man inte maltextraktpulver hemma kan man göra en minimäskning för ändamålet. Det diskuterades i en tråd här på forumet nyligen.

Think globally. Drink locally.

Personligen har jag aldrig gjort en förkultur för säsongens (men jag är bara inne på min tredje) första öl, om det gäller ales. Men den här säsongen gjorde jag bara halv storlek på den, dvs 10 liter. Tack vare att ales jäses i normal rumstemperatur tror jag att en vanlig XLpåse går bra att använda utan förkultur, bara den svällt upp och betett sig normalt efter aktivering.
Hade det därimot gällt en lager hade jag utan tvekan rekommenderat en rejäl förkultur.

En del av problemet är att det finns så många variabler i jästgivan att det är svårt att säga med bestämdhet vad som gäller. En sked jäst från en behållare, är inte likvärdig med en sked jäst från en annan behållare.

En XL påse innehåller tillräckligt med jäst utan förkultur, ca 50% av riktvärdet, vilket är helt OK förutsatt att jästen är i bästa möjliga skick. Problemet är att det vet man inte.

Även om det flesta celler lever, så vet man inte vilka energireserver och sterol nivåer jästen har. Det beror på jästens tidigare historia, innan den hamnade i påsen, och vad som hänt med påsen under tiden.

Om påsen sväller upp och verkar pigg, behöver du normalt ingen förkultur för en normal öl. När du inte gör förkultur, är syresättningen av vörten *extra* viktig.

Såsom jag ser förkulturen, så förutom att få rätt jästgiva, så handlar det mycket om att få en reproducerbar jäsning. Jästen i paketet kan vara i olika skick beroende på olika faktorer. Jag har märkt med torrjäst att det slår rätt mycket. Och jästen i sig, är inte rimligen så oförutsägbar, utan det handlar med största sannolikhet om skicket.

Gör du en förkultur enligt en standard procedur så köper du aldrig grisen i säcker så att säga. Det minskar osäkerheten och kan rätt gjord, öka reproducerbarheten. Men är mer jobb, valet gör man själv.

Du kan skippa förkulture om du vill. Syresätt vörten. Om däremot påsen verkar suspekt och sväller up dålig, eller långsamt verkar det skumt.

Eftersom jag ofta försöker notera jästider och annat, och försöker analysera inte bara ölen, utan även jäsprocessen, så måste jag ha en nogorlunda känd utgångspunkt. Jag vill inte att jäsningen ska bli ett lotteri, får då vet man aldrig i efterhand, om en avvikelse beror på att jästen var annorlunda än sist, eller om det är något nytt man upptäckt.

Jag är rätt övertygad om att de skilda erfarenheter om samma jäststam som man ofta ser rapporteras från olika hembryggare på olika forum, främst beror på att man inte har en helt reproducerbar jäsning och jästgiva.

/Fredrik

Jag hade 10 liter tall/granale med OG 1084. FG 1018 och ingen förkultur. Du behövar inte förkultur så länge du inte bryggar 20 liter stark öl (inte begrepet starköl). Men det är att rekommendera för att jäsningen ska börja fortare. Problemet är dock om du bryggar öl som ska få många estrar måste du se till att det händer fler celldelinger och därför ha mindre jäst än vanligvis.

/Jan

ALBA GU BRATH

Tack för alla svar! Det blir nog ingen förkultur för mig denna gång. Dock ska jag göra en till nästa omgång då jag har vört från denna brygden. Bara en fråga till;
Gör det någon skillnad att hälla i 2st. jästpåsar av tidigare nämd sort? Blir det en säkrare jäsning eller blir det bara fel?

www.facebook.com/bjorwik

Du ökar jästgivan en faktor två, men framförallt skulle jag säga att det är "slöseri" att använda två påsar. Påsarna är ju inte gratis. Jag skulle inte offra två påsar. Skulle den starta långsamt, så syresätt vörten igen några timmar in i jäsningen, så kompenserar du för detta.

/Fredrik

Om man nu bortser från smakeffekter som Jan är inne på, som är mer avancerat finlir, och bara betraktar själva utjäsningsprestandan, dvs att man vill att jästen "orkar" jäsa ut, då finns ett samband mellan jästgiva och syresättning.

På den sättet, kan en god syresättning, och kanske en upprepad syresättning kompensera för en låg jästgiva, samt även vice versa, eftersom den begränsande faktorn i sammanhanget är omättade fettsyror samt steroler. Jästen kan inte tillverka dess ämnen utan syre, och en syrefri tillväxt minskar halten av dessa ämnen per cell, och där ligger sambandet, mellan tillväxt och syresättning.

Om du syresätter jästen en andra gång så kompenserar du för det begränsade syreupptaget den mindre jästmassan har.

/Fredrik

Den goda frågan som någon ställde sig i en artikel i hembryggaren förra året var att, jästen växer ju, så vadan detta snack om jästgiva?

En bit in i jäsningen, så har man ändå mycket mer jäst än i även en större förkultur, så vad är problemet? Jo, problemet är då att man förvisso har en stor mängd jäst, men eftersom jästen växt syrefritt, är populationen utarmad på steroler och omättade fettsyror... och just de ämnena har en speciell funktion i jästen. De ingår i alla cellmembran och har avgörande funktion i jästes stresstolerans. Jäst med dåliga cellmembran, viker sig snabbare för en rad olika stressfaktorer: osmotisk stress, hög alkoholhalt, temperaturstress, oxidativ stress mm.

Dessutom, så när stressen blir för hög, orkar inte jästen växa mer, jäsprestandan sjunker... i extremfall kanske den avstannar helt och man har en "hängd jäsning"

/Fredrik

soffgrupp skrev:

Bitterhumle:
10 g Target humlepellets, 2005, 10% alfasyra
10 g Challenger humlepellets, 2005, 7.9% alfasyra

Smakhumle :
30-40g Northern Brewer humlepellets, 2005, 9.8% alfasyra

Aromhumle:
30g Styrian Golding humlepellets, 2005, 3.7% alfasyra

När ska man lägga i de olika humlesorterna (Hur långt in i koket?)? Vilka tider tror ni blir bäst just för detta recept?

www.facebook.com/bjorwik

Jag kör 60, 15 och 2 minuter som standard för den olika givorna. Alltså om du kokar i 90 min så slänger du i bitterhumlen efter 30, smakhumlen efter 75 och aromahumlen efter 88 min.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Då har man börjat i alla fall...
Malten krossades till en början snabbt med en mixer. Sedan med hjälp av en vals till hyretshusets mangel. Malten la jag i ett örngott. Jag ska hamra lite på malten i morgon då timman inte är så sen. Är inte helt nöjd med krossandet. Hoppas det går bättre i morgon, efter det är färfigkrossat väntar mäskning, lakning samt vörtkokning.
Tack för svaren på mina kankse något dumma frågor! Det kan komma fler...

www.facebook.com/bjorwik