Hjälp att identifiera humlesort
Fick mig en påse humle som det står Fusion på.
Någon som vet något mer om den, är det en blend eller någon ny sort?
Bildlänk:
https://drive.google.com/file/d/0BzYDpy … sp=sharing
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Hjälp att identifiera humlesort
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Fick mig en påse humle som det står Fusion på.
Någon som vet något mer om den, är det en blend eller någon ny sort?
Bildlänk:
https://drive.google.com/file/d/0BzYDpy … sp=sharing
De är bara ringa och fråga dem på måndag, har aldrig hört talas om fusion, hittar inget på deras hemsida eller någon annan stans, hittar ingen humle som heter så. nu blir man nyfiken, om du får veta vad de är så hör gärna av dig.
Hej hopp alla glada SM-vinnare (c;
Fusion är en helt ny humlesort från England.
Charles Faram, CF, har i ett flertal år bedrivit en utvecklingsverksamhet ihop med Wye College med målet att ta fram helt nya humlesorter i tidens anda, dvs med bredare smakpalett och mer frukt osv
Förutom att korsa olika sorter för att få fram nya spännande smaker så tittar man oxå över tidigare ratade humlesorter i och med att men genom åren fått fram ett antal sorter som man ratat pga av deras överdrivna inslag av citrus och tropisk frukt... (c; Det var ju inte direkt sådan humle man letade efter på 70-talet då fokus istället låg på att hitta sjukdomsresistenta sorter som fortfarande gav de för England typiska kryddiga smakerna.
Hursomhelst, Fusion är såldes en humle som kommit fram via CF´s experimentodlingsprogram och därför ännu bara odlats i ganska liten omfattning hos ett begränsat antal odlare. Jag har tyvärr inte haft chansen att testa den själv men vad jag hört så skall Fusion ge arom och smak av citrus med kryddiga inslag.
Tidigare i år fick vi in 2 andra sorter från CF´s experimentprogram: Archer och Jester.
Archer ger klassiskt brittisk kryddighet / blommig humlearom men med inslag av lime, aprikos och persika.
Jester är kraftfull och ger tydlig arom av grapefrukt och tropisk frukt med inslag av svartavinbär och lycheefrukt.
Fusion skall ligga mellan Archer och Jester.
mvh,
Humletrollet Peter
Tack för utförligt svar, det blir till att testa sig fram.
Förhoppningsvis finns det några flaskor i er kyl framåt sommaren bryggda med fusion.
Tack för informationen Peter. Låter intressant och och jag tror att kombinationen citrus och kryddighet kommer att fungera fint i en session saison.
Då ämnesraden stämmer på min fråga så lånar jag tråden lite.
Finns det någon här som vet vart man kan skicka sin humle om man vill ha reda på vad det är för typ? Jag har nämligen en hel del humle som växer vilt i min häck runt tomten och det vore kul att brygga med egenodlad.
Kolla med Else-marie Strese: http://www.nordiskamuseet.se/kontakt/me … else-marie
http://www.pom.info/sparris/humle.htm
Kan även meddela att Fusion hade en tydlig ton av earl grey, så bergamott mao.
https://www.slu.se/humle verkar vara adressen nu.
Jag har också en egen humle som jag skulle vilja få reda på vad det kan vara. Det finns en länk på siten om en bok, kanske får kolla den. Eller gå via Julita på något sätt.
Namnet lär vara Sparrishumle, men det har jag inte lyckats söka fram någonting på.
Namnet lär vara Sparrishumle, men det har jag inte lyckats söka fram någonting på.
Sparrishumle verkar vara en benämning på de färska humleskotten som kommer på vårkanten.
Det går tydligen att skörda och koka de tidiga skotten till och med göra ättiksinläggning (pickles) på dem.
Så det är inte en humlesort.
När det gäller så kallad trädgårdshumle så är det ofta Northen Brewer (tyska Nordbrau).
Den är härdig och går att använda till öl.
För övrigt så är min hagtornshäck full med humle som jag inte vill ha där.
Ett elände varje år att få bort dem.
Dessutom så har jag också hanhumle i min trädgård.
Mycket märkligt med tanke på att det i regel inte är önskvärt.
Grannen säger att det fanns en handelsträdgård i området där jag bor.
Den lades ner och försvann i och med att man byggde bostadshus.
Men en hel del plantor verkar finnas kvar från den tiden.
Underliga blommor, växter mm som jag inte sett någon annanstans.
Tack för svaret, Kenneth ![]()
Jag gjorde ett liten testbryggning med denna okända humle, 5 liter vört av extrakt, hade i 30 g torkad egen humle vid 5 min. Alltså ingen bitterhumle. Det gav en smak och doft som mest ger frukter, persika, mango, mkt lätt citrus.
Idag gör jag en typ av Premium America Lager, där det egentligen inte ska vara någon annan giva än vid 60 min, men jag ska kasta i 15 g efter kokslutet och se hur det blir. Men nu snackar vi 23 liter istället ![]()
Coolt!
Grannarna till jobbet har gott om humle. Jag ska fråga om jag kan få plocka lite.
Värt att testa en gång iallafall.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Hjälp att identifiera humlesort