Det heter Lageröl av en anledning
Hej
Jag brukar sedan 1996 brygga lageröl, eftersom jag inte från och med 2015, inte haft tillgång till kylskåp så har jag alltså sedan 1996 bryggt i Oktober ute på min balkong. Som ni alla förstår så flukturerar ju tempen rätt mycket i oktober, men under alla år så ör det ungefär 2;a veckan i oktober som en lager kan bryggas.
Tempen flyger ju upp och ner under Oktober, jag har haft allt från -3 c till +18 c. Men normalt så har faktiskt 2;a veckan i oktober legat omkring +12-+8 c.
Eftersom jag aldrig haft något extra kylskåp utöver mitt ordinarie så har alltid mina lageröl jästs ute på balkongen.
Tro det eller inte, men dom senaste 17 åren så har faktiskt det blivit en kanonlager 3 gånger, en mycket hyfsad lager 9 gånger, en ok lager 3 gånger, resten en kanonale. (2015 jäste jag i mitt ordinarie kylskåp, mjölk, ost, salami m.m fick ut på balkongen)
Det jag märkt genom alla åren det är att få en lageröl att smaka bra, inte ok, för att få den att smaka ok så räcker 4 veckor. Att få en lager att bli blank, lagom kolsyra, ett tjockt skum så tar det tid.
Jag bryggde en lager 15 01 01, flaskade den 15 01 30, flaskorna har sedan dess (150130) stått i en temp på ca +3 c.
Det finns en populär 3 veckors metod att kunna få en god lager på fat, den fungerar säkert.
Jag försöker hålla mej ajour på den senaste utvecklingen inom hembryggeriet, finns det något som kan förenkla, göra något snabbare utan att försämra smaken så är jag den första att försöka
I dag så testade jag mina första flaskor från 15 01 30(tappningen), Flaskorna har varit i en temp på ca +3 i ca 12-14 veckor.
Ölet var helt blankt, ett tjockt skumlager som vägrade ge med sig, en helt ok kolsyra., ölet smakar helt rent, ingen diacetyl, en rel. kraftig humlearom.
Kan man få det efter 21 dagar(det fanns på 80-talet något som kallades för 21 dagars vin, jag har druckit det, man blev berusad, men det var inte vin=
Det jag menar: (Ingen behöver bry sej om vad jag säjer, )
att brygga lageröl är inte enkelt, bortsett från vad dom säger på Humle.se, samt Bryggaren
hur mycket jäst du skall ha till din tänkta volym?
Du behöver vara hyfsat insatt i tekniken, veta vad lageröl är på ett ungefär.
Många nybörjare frågar förhoppningsvis på dom olika forumen, dom får svar, det tar sin tid.
Att få ett gott lageröl är inte enkelt, vore det det skulle alla göra det
Bo