ofta låg utjäsning och svag jästsmak i ölen

Tjena,

Vem vet varför jag aldig lyckas jäsa ut mina öl lägre än till 1,020? Läser om folk som landar på 1,08-1,09 till och med ännu lägre. Jag har som mest fått ner fg till 1,018. Vad beror detta på? Taskigt utbyte? För lite jäst? Kör biab.

Jag få också ALLTID den där hemkokta smaken av jäst i mina öl. Det gör dem inte äckliga egentligen men tonen finns alltid där och den stör mig. Kan det ha att göra med den dåliga utjäsningen?

/// M

"Trying is the first step toward failure."

2 Senast ändrad av TobiasKuru (2015-04-25 14:01:11)

Sv: ofta låg utjäsning och svag jästsmak i ölen

Bra fråga om jästen sitter och klurar på samma, kan det vara så enkelt i min tanke att man behöver göra en sekundär jäsning och sen låta primär jäsningen stå kanske 1-2v extra + kall krash ! ?

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Du får ge lite mer utförlig info. Mäsktemp och tid? Hur tjock mäsk? Vad har du för malt? Hur länge kokar du? Vad har du för jäst? Vilken temperatur jäser du i?

4 Senast ändrad av Jonka (2015-04-25 16:23:17)

edit:
tar bort detta eftersom det var samma som postades precis innan.

obrygd.blogspot.se

Beror ju på vad jag brygger men i regel mäskar jag runt 65-68 grader. Kör biab så mäsktjockleken är ju väldigt lös och oftast mäskar jag i 60 min. Malt varierar såklart också men basmalten brukar vara pale ale typ. Märke på malten har jag aldrig lagt stor vikt vid. Skiljer det mycket i kvalitet?

Kokar i regel 60 min men någon gång lite längre. Brukar oftast använda US05 men har använt 04 och BRY någon gång också. Jäser i ett gammalt duschrum i källaren som håller en konstant temp på 19 grader. Lite varmt kanske men temperaturen varierar iaf väldigt lite.

Jag har en matkällare som håller runt 15 grader. Är det bättre? Borde väl bli runt 17-18 grader i hinken då? Men skulle en bågot hög temp ge en jäsig smak? Snarare estrig antar jag.

Hoppas ni har input nog att komma med ett utlåtande. Hade varit gött att få bukt med den där jästsmaken.  smile

/// M

Litar du helt 100 på din termometer vid inmäskning? Hade själv en som visade ca 10 grader för lågt när den hade kass batteri tex. Mäskade av misstag rätt länge över 75. Den vörten jäste inte ut så bra kan jag säga.

Hur är set när du flaskar/keggar? Inte för mycket jäst med då?
Hur länge har den jäst? Har jästen flockat?

obrygd.blogspot.se

Nej inte helt hundra. I början körde jag med en digital stektermometer och innan den pajade så köpte jag även en analog mäsktermometer från MM och jämförde de två. Verkade ligga ungefär lika. Diffade alltid någon grad men inom rimligt spann tycker jag. Vad ska man ha för termometer tro? Finns det någon beprövad som är allmännt känd?

Jag brukar jäsa ölen i 10-14 dagar och sedan kallkrash i 0 grader i 4-7 dagar i samma kärl med gelatin efter ett dygn då ölen är riktigt kall. Det ger max 3 veckor på primär vilket jag inte tycker borde ge nån jästsmak. Vid flaskning tappar jag om till ett nytt kärl och försöker göra en avvägning mellan risken att få med jäst och att lämna massor i primärkärlet. Brukar bli ca 5 mm, skulle jag gissa, öl kvar påjästkakan. Visst följer lite med. Den lilla hög som lagt sig på skruven till kranen ex samt ev nån liten slinga av slurry innan jag stoppar överföringen men nej. Det är inte mycket.

/// M

8 Senast ändrad av jacon (2015-04-26 11:40:03)

Hur är det med syresättning och jästhantering? Det bästa är ju att rehydrera sin torrjäst. Eller som det står i beskrivningen, sprinkla jämnt över vörten och låta jästen svälla. Nu pratar vi us-05 alltså. Olika jästmakare rekommenderar olika metoder. Jag blev i början lurad av att användning av torrjäst är så enkelt så jag bara pitchade i och skakade. Jag gjorde likadant med alla torrjäster jag använde, men efter en del små misslyckanden har jag kommit fram till att bara för att det är torrjäst så ska man inte vara mindre noggrann.
Syresättning var jag också dålig med ett tag och tänkte ofta att "det blir nog bra det där" men det har också lett till missöden med dåligt utjäst öl. Nu har jag satt ett litet plaströr med små hål i mellan två slangar som ölet går igenom från kitteln till jäskärlet. Hålen i plaströret gör att det kommer in luft och hela vörten blir syresatt samtidigt som jag förflyttar den. Jävligt smidigt.

9 Senast ändrad av MadManMacho (2015-04-26 11:45:17)

Syresättningen är jag inte orolig för då jag filtrerar i dubbla saftsilar samt vispar före och efter pitch. Det där med att låta jästen svälla hade jag missat fram tills förra bryggningen då den fick svälla på ytan medans jag diskade och sedan vispade jag och ställde på jäsning. Det är också den öl som jäst ut bäst (1,018) så det är möjligt att det fungerar till viss del. Jag har även rehydrerat en gång men kass utjäsning ändå och det var bara meckigt att koka vatten som skulle svalna och risken för kontaminering etc. Har också testat flytande jäst men samma sak där. Landade på ca 1,020 om jag minns rätt. I det fallet var det en dubbel bock på 1,083 i og dock.

Tack alla för era bra idéer! Tar gladeligen emot fler!

/// M

En dubbelbock med så högt OG ska ju ligga däromkring, så det var ingen miss. Men hur stor andel karamellmalt brukar du använda? Ju högre andel specialmalter, desto högre FG. Sen är det alltid bra att höja temperaturen iom att högkreusen avtar. I ditt fall skulle jag ställa den vid ett element. Och vid öl med högt OG kan det också vara värt att skaka om jäskärlet ca 12 h efter jästpitch. Man kan även snurra ölet efter högkreusen så att så mycket jäst som möjligt hamnar i suspension igen. Se dock upp för syre. Men har du bara ett tätt kärl så bör det inte vara några problem.

Här finns en sammanställning över alla faktorer som påverkar utjäsningen:
http://fearwolf.blogspot.se/2013/09/bry … erkar.html

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Jag undrar över punkterna "mäskens tjocklek" och "kokets längd". Har aldrig hört att det kan påverka utjäsningen. Har du lite mer info kring detta?

nu fick jag svar på min jäst problem....

blir till att köra syre sten med syre pump nästa gång

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

14 Senast ändrad av entombed (2015-04-26 21:32:32)

Skulle föreslå att ställa ner kärlet i källaren och haft den på primärjäsning där i ca 5 dagar och sedan flyttat upp den i rumstemperatur och låta den stå där så total jästid är 14 dagar. 10 dagars jäsning har det nog jäst ut ok men jag har kapsylerat efter det och fått flaskfontäner för att det fanns några pinnar kvar att ta.
Sedan om du jäser kallare kommer du få en mer clean smak på ölen och mindre fenoler, men man vill däremot lyfta upp den i rumstemp för att jästen ska få en bättre chans att äta upp de bi-produkter som blir av jäsningen som diacetyl.

Jacon, eftersom det är socker du kokar kommer du få ut mer komplexa sockerarter ju längre tid du kokar, därför många barleywines kokas i 3 timmar. Komplexa sockerarter har sämre förjäsbarhet. Nu kanske han inte kokar i 3 timmar, men en 1,5 timmes kok på mycket hög effekt kan helt klart påverka. Tjockleken på mäsk har jag hört kan påverka utjäsningen i något bryggradioprogram..

God morgon,

Ok, så om jag ex ska jäsa en ale så ska jag initiallt låta hinken stå i matkällaren i kanske 15 grader de första 5 dagarna och sedan flytta över den till duschrummets 19 grader i ytterligare 9 dagar?
Får jag en ren smak utan jäst-ton eller hög diacetyl då?

Jag ska inte se till att få igång jästen i 19 grader första dygnet då och sedan flytta över den till 15 i några dagar under den kraftigaste jäsningen och sedan flytta tillbaka den till 19 grader de avslutande 9 dagarna?

Efter 14 dagar ställer jag den i kylen på 0 grader i ett dygn sedan i med gelatin och in i kylen igen i ytterligare 4-5 dagar för att få den blank och fin.

/// M

16 Senast ändrad av jacon (2015-04-27 12:19:07)

Så här tycker jag:
Om vi utgår från us-05 och liknande jäster så kyl ner vörten till ca 17°C, pitcha, syresätt ordentligt och ställ ner den i källaren. Låt stå där tills den största aktiviteten börjar avta. Det tar oftast inte 5 dagar utan snarare 2-3 dagar för ett normalstarkt öl och med jästvalet i fråga. När ölet uppnått högkreusen (när jäsningen peakar) betyder det att det inte är långt kvar. Då kan du titta till ölet lite oftare och när jäsningen börjat avta så ställer du upp hinken i badrummet. Försök att få en så jämn temp på ölet som möjligt. Köp en sån där klistermärkstermometer som man också använder till akvarium och sätt på jäskärlet. Ser du att tempen börjar sjunka så tar du bara upp hinken. Sen gör det inget om ölet blir varmare eftersom den största aktiviteten redan är avklarad. När jäsningen är avslutad (kanske efter 1 vecka för normalstarkt öl) och du har ett stabilt FG så kan du kallkrascha i 1-2 dygn. Sen är det bara att flaska.

Låter som ett bra tillvägagångssätt, jag har däremot aldrig fått bra resultat med så kort jästid. 14 dagar har varit ett minimum för mig, men det som fungerar, fungerar och rent teoretiskt ska de inte vara några problem.

Men det tillvägagångssättet jag beskrev var mitt sätt att slippa de bismaker som MadManMacho beskriver.

jacon skrev:

Så här tycker jag:
Om vi utgår från us-05 och liknande jäster så kyl ner vörten till ca 17°C, pitcha, syresätt ordentligt och ställ ner den i källaren. Låt stå där tills den största aktiviteten börjar avta. Det tar oftast inte 5 dagar utan snarare 2-3 dagar för ett normalstarkt öl och med jästvalet i fråga. När ölet uppnått högkreusen (när jäsningen peakar) betyder det att det inte är långt kvar. Då kan du titta till ölet lite oftare och när jäsningen börjat avta så ställer du upp hinken i badrummet. Försök att få en så jämn temp på ölet som möjligt. Köp en sån där klistermärkstermometer som man också använder till akvarium och sätt på jäskärlet. Ser du att tempen börjar sjunka så tar du bara upp hinken. Sen gör det inget om ölet blir varmare eftersom den största aktiviteten redan är avklarad. När jäsningen är avslutad (kanske efter 1 vecka för normalstarkt öl) och du har ett stabilt FG så kan du kallkrascha i 1-2 dygn. Sen är det bara att flaska.

Tackar!
Kan vi översätta i temperaturer ist? I min matkällare är det gissningsvis mellan 14-16 grader kanske och i mitt badrum, som ligger på 2:a våning och har stora funkisfönster är det gissningsvis 22-26 grader varmt beroende på tid på dagen. Jag använder normalt sett ett gammalt duschrum i källaren som jäsrum. Det rummet har ett element som gör att jag kan kontrollera temperaturen väldigt stabilt från 19 grader och uppåt. Kallare än 19 blir det sällan dock.

/// M

Ok, men då kyler du till 17°C, pitchar och ställer den i 14-16°C. Kanske dock ska kolla så att det inte är så stora temperaturskillnader först bara. Sen ställer du den i 19-20°C. US-05 kan jäsa så lågt som 12°C (om inte ännu lägre). Så länge rummet håller en jämn temperatur så är det lugnt.

jacon skrev:

Jag undrar över punkterna "mäskens tjocklek" och "kokets längd". Har aldrig hört att det kan påverka utjäsningen. Har du lite mer info kring detta?

Mäsktjocklek påverkar utbytet och i viss mån även vörtens sammansättning. Ett långt kok ger mer maillardreaktioner som gör att en del jäsbart socker omvandlas till andra (ojäsbara) ämnen. I båda fallen handlar det om väldigt små effekter dock, som mest någon enstaka procentenhets skenbar utjäsning.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Tack! Att tjock mäsk påverkar utbytet hade jag koll på, men inte riktigt det andra. Anade dock att det i såna fall rörde sig om en liten skillnad, som du skriver Ekstedt.

Kokade ihop en liten batch idag. Mäskade i 63-65 grader i 75 min och kokade i en timme. Prickade volymen och og:t på 1.074 och jästen fick ligga och dra sig innan vispningen. Den hade bubblat upp ett brunt skum och det luktade rejält med jäst när jag lyfte på locket för att vispa. Nu står hinken nere i matkällaren på en temp av 15,6 grader. Nu ska den få stå dör tills jäsningen kulminerat och sedan flyttar jag in den i duscheummet och ca 19,5 grader. Tot beräknad jästid: 2 veckor. Sen ska den kallkraschas inågra dagsr innan flaskning.
Ska bli spännande och se om jag blir kvitt jästsmaken!

/// M

inväntar resultatet .... 2 långa veckor !