Blanda jästsorter... Panik

Hej!

Kan ha gjort bort mig totalt och behöver verkligen hjälp....

Jag har blandat en ale-och lagerjäst (coopers egna) och en Pilsner Lager (White Labs WLP800).
Anledningen var att kunna jäsa lite varmare ca 15 grader...Dumt kanske..

Kommer Pilserjästen från WL ge ifrån sig massa skumma bismaker?? Blir det att hälla ut 20 liter?
(för övrigt jäser det för fullt i tunnan)

Sv: Blanda jästsorter... Panik

Oj det blir intressant .... hoppas att den inte hamnar i slasken utan blir drickbar !
Beror på vad bryggden var men se det som ett spännande experiment, !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Kan bli lite estrig men det behöver inte bli dåligt för det.

Häll bara int ut den för än du är säker på att de blev dåligt låt den jäsa färdigt först, du får höra av dig hur de går beskriva lukt och smak när den är färdigjäst, öl kan förändras sjukt mycket.

Tålamod är viktigt.

Tack för era svar!

Just nu pendlar tempen i utrymmet mellan 15-20 grader, dock har jag lyckats hålla nere tempen på vörten, ca 13-15, med hjälp av en provisorisk cellplastlåda och kylklampar. Märker att det bubblar mindre på de lägre temperaturerna. Kan Pilsnerjästen ha dött av för hög temp? 

Hur skulle ni beskriva en estrig smak? Har läst något om smörliknade? Stämmer det?

Försök hålla tempen på en jämnare nivå, och nej jästen har inte dött oroa dig int för det.

estrig smak kan vara fruktig banan till och med nagellack, om man gör vin så kan de ge en brännande smak tror jag de var minns int helt men tror de var något med att etanol kombineras med fettsyror och något mer och då blir det till, de heter esters och kommer lättare när man jäser varmare, själv har jag aldrig haft något problem för jag jäser med en jämn temp på 18c för de mesta.

Finns massor med olika estrar som oftast associeras med olika fruktdofter, banan, röda äpplen, ananas, osv.

Nagellack är troligen högre alkoholer, pentanol, butanol etc, och/eller fenoler vilket inte är estrar.

Okej! Tycker att en del veteöl kan smaka ganska fruktigt, typ bananaktigt. Liknade kanske?

Kan en diacetylrast vara aktuellt i detta fall? Vilken temp isåfall och hur länge?

Tack för era svar!

Association av doft som nagellack kan mycket väl vara estrar, troligen etylacetat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nail_polish

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Då ska man ha "lyckats" få ättiksyra i sitt öl.
Vet inte hur det ska gå till såvida man inte på något sätt fått ättiksyrabakterier i vörten.

Kenneth skrev:

Då ska man ha "lyckats" få ättiksyra i sitt öl.
Vet inte hur det ska gå till såvida man inte på något sätt fått ättiksyrabakterier i vörten.

Ifrågasätter du på fullt allvar att vanlig öljäst kan producera etylacetat? Då får du nog läsa på lite.

För att bidra med ett mer konstruktivt svar så kan jag ju referera till vad boken "Yeast" säger saken på sidan 35. De vanligaste estrarna från S. cerevisiae är etylacetat (fruktigt, päron, lösningsmedel), etylcaproat (äpple) och isoamylacetat (skumbanan), men det finns förstås många fler. Gemensamt är att en alkohol och en organisk syra reagerar med hjälp av ett enzym som jästen bistår med. Alkoholen bildas av jästen, medan det inte framgår om den organiska syran bildas under mäskningen eller jäsningen. Eftersom pH sjunker under jäsningen så är det väl inget konstigt att jästen skulle producera små mängder organiska syror inklusive ättiksyra.

Hursom så är det alltså basal kunskap att två av det vanligaste estrarna har ättiksyra som den ena komponenten, och etanol respektive isoamylakohol som den anndra.

Jag har lyckats få ner temperaturen till ca 12-13 grader nu. Vörten har långsamt minskat i temp i 5 dagar, Från ca 15 till nuvarande temp på 12. Vart lite orolig att något gått snett så jag öppnade kärlet försiktigt och kolladr. Ingen som helst jäst på ytan, det mesta låg på botten eller under ytan. Hur ser en bra jäsning ut?