California Common?

Jag vill göra ett ljust och friskt öl till försommaren men kan inte kyljäsa, så det är överjästa öl som gäller. Nu funderar jag på att prova en California Common som jag slöjdat om för att passa Brewstern (beräknat på 18 l):

1,8 kg pilsnermalt
1,8 kg Maris Otter extra pale
0,8 kg Vienna
0,3 kg Crystal 60
Bittergiva 18g Northern Brewer (60 min)
Aromgiva 18g + 18g Equinox (15 resp 0 min)
Jäses med San Francisco Lager WLP810 vid 18 grader.

Funderar på att torrhumla halva satsen och låta andra halvan vara orörd. Synpunkter på det?

"Av alla misslyckander är den här den besvikaste."
                  /Kung Julian

Sv: California Common?

Tjena.

Jag tycker ditt recept ser bra ut. Det blir ett djupt gyllene öl med rätt maltig karaktär. Svårt att avgöra på humlen, både bitterhet och smak när du inte anger alpfastyrkan på humlen, men jag skulle rikta in mig på cirka 35 IBU, +/- 5 IBU.

Du bör fundera på vad wienermalten har för syfte i maltlistan. Med pilsnermal och maris otter får du redan mycket maltighet och färgmässigt ligger wienermalten och maris ottern nästan lika. Är det brödighet du vill uppnå så tror jag inte 0,8kg mer maris otter skulle göra någon skillnad. Är det lite kexighet du är ute efter, varför inte en mindre mängd biscuitmalt? Typ 0,3kg istf wienermalten?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

@portugisen, snacka inte skit om Wienermalt, den är ju kunglig!

Lol. Det gjorde jag inte heller. Däremot verkar för mig ett recept med wienermalt och maris otter något tårta på tårta.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Northern Brewer 6%, Equinox 13,9%

Och pga yttre omständigheter blir malten enligt följande:
2,0 kg M. O. Extra Pale
1,6 kg Pilsnermalt
0,3 kg Biscuit
0,3 kg Crystal

Nu kör jag!

"Av alla misslyckander är den här den besvikaste."
                  /Kung Julian