Humlepåsar förslutningsbara med vakuummaskin?

Går det att återförsluta de påsar som ni packar er humle i med hjälp av en vakuummaskin för hemmabruk som också förseglar plastpåsar? Jag misstänker att de påsarna ni använder inte har en insida helt av aluminium och inte av förseglingsbar plast men jag vill ändå fråga.

Sv: Humlepåsar förslutningsbara med vakuummaskin?

Även om det skulle fungera skulle jag unvika det. Småpartiklar från humlen riskerar att sätta igen din vakuumförpackare eller i värsta fall förstöra den.

Humle kör förmodligen med kammarförsedd vakuumförpackare eller någon filterförsedd kammarlös dito.

Vik ihop det öppnade humlepaketet och lägg det i en påse som du vackar som vanligt istället. Gör påsen lite längre än vad som behövs så kan du använda den igen, blir mycket mindre spill då.

Jag har en hyffsat bra vakuumförpackare som är gjord för torr och våt mat, så det borde väl inte vara några problem med humledamm? Nåväl det återstår att se smile Jag har kört som du säger ett tag, att lägga in humlepåsen i en ny påse och försegla denna, men i helgen kom idén att kanske det gick att försluta humlepåsen direkt istället. Vågade dock inte prova.

Det funkar inte. Man får packa om i dom avsedda påsar man ska till "hemma maskinerna"

Tror skillnaden mellan våt och torr är att den kör snabbare på torrt samt att det i instruktionen står att man skall använda större/längre påse när man kör vått för att minska risken att det finns vätska där förslutningen skall vara.

You tube sök vacum hops.

Jag vet inte hur hemmamaskinerna fungerar men våra maskiner har vakuumkammare.

Materialet i påsarna har ett plastskikt innanför aluminiumskiktet så att det går att svetsa ihop. I våra maskiner får vi ställa in en längre svetstid för humlepåsarna som har ett aluminiumskikt än för de rena plastpåsarna som vi använder till annat.

Lurifax skrev:

Går det att återförsluta de påsar som ni packar er humle i med hjälp av en vakuummaskin för hemmabruk som också förseglar plastpåsar? Jag misstänker att de påsarna ni använder inte har en insida helt av aluminium och inte av förseglingsbar plast men jag vill ändå fråga.

-- Svante

Svante skrev:

Jag vet inte hur hemmamaskinerna fungerar men våra maskiner har vakuumkammare.

Materialet i påsarna har ett plastskikt innanför aluminiumskiktet så att det går att svetsa ihop. I våra maskiner får vi ställa in en längre svetstid för humlepåsarna som har ett aluminiumskikt än för de rena plastpåsarna som vi använder till annat.

Tack för svar! Det är värt att göra ett försök mao smile

Lurifax skrev:

Nej!

Ale Bundy skrev:
Lurifax skrev:

Nej!

Varför inte? Värmer maskinen för dåligt? Vad är det som gör att enbart "originalpåsar" skulle fungera?

Jag tror den ska värma bättre och pressa samma fogarna hårdare.
Min (OBH) släpper  vakumsuget när den tycker att påsen borde vara försluten, så då går det inte att  eftervärma extra, då den redan släppt tillbaka luft.
(Jag har själv testat).

Jag viker/rullar ihop öppnade aluminiumpåsar (för att spara plats) och stoppar dem i plastpåsarna som är avsedda för maskinen. Fungerar utmärkt. Maskinen orkar då suga ur luften även inne i aluminiumpåsen. Har en billig Andersson från netonnet.

Däremot fungerar  maskinen inget vidare direkt på påsarna. Den får till en hyfsad sömn i extended läge men det är i princip omöjligt att suga vakum då  aluminiumen är för styv för att sluta tätt.

Jag har två vacuumpackare och ingen av dem klarar att försegla aluminiumpåsarna. Metallen leder bort värmen så det blir inte tillräckligt varmt för att smälta ihop plasten.