När det är slut på bra idéer.. kommer dom dåliga!

Hej!

Har varit förskonad från större missöden under min hembryggarkarriär, men nu har jag klantat till det.

Troligen på grund av högre mäsktemperatur än avsett samt dålig syresättning av vört stannade jäsningen på min mörka starka belgare för tidigt. Mätning säger att FG är 1.021 men ölet upplevs mycket sött så jag vet inte om jag kan lita på detta mätresultat. I ren stress med allt som ska vara klart inför SM så fattappade jag och flaskade hela rasket ändå. Efter att ha provsmakat igen med kolsyra kan jag återigen konstatera att ölet är alldeles för sött...

... och då fick jag den galna idén att tappa upp allt i en jäshink igen, röra ur kolsyran och tillsätta en förkultur med Super High Gravity jäst och hoppas på att denna jäst kan knapra lite maltotrios. smile  Riskerna som jag ser det är oxidationseffekter på grund av ytterligare tappning och hantering av ölet samt att jästen hamnar i en vört med hyfsat hög alkoholhalt (>7.5%) och med extremt låga syre-nivåer som gör att inte jästen kommer att må så bra..  (Ursprungsjäst är Belgian Abbey II)

.. hur dålig är idén? smile

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: När det är slut på bra idéer.. kommer dom dåliga!

Det är en jättedålig idé. Låt ölet vara som det, acceptera att det är sött och gå vidare. Mätningen är säkert korrekt, man kan inte bara titta på FG för att veta hur sött ölet är eller borde vara, utan det beror även på OG samt vilken sammansättning av sockerarter vörten hade.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Tack Ekstedt!

Lite sent svar, i vilket fall som helst så är det inte alls bra göra som ovan.
Jag provade det en gång med just en belgare (dubbel) som inte ville jäsa ut.
Resultat blev bara s k i t!
Så det hade varit bättre att låta det vara och lära sig något av det.

Ölet är avregistrerat från domartävling och folkets val. Jag kommer att lagra det istället och se hur det utvecklas. På sikt kommer det nog att funka jättebra som dessertöl, för ölet är felfritt med undantag för just restsötman.

Förutom att det var rätt stora mängder specialmalt och hög mäsktemp så tror jag den modesta syresättningen var av stor betydelse för att det blev som det blev. Högst lärorikt.

I sista numret av Hembryggaren redovisades ett jästtest av belgiska jäster. White Labs variant av den jäst du använt (ursprung Rochefort) visade sig problematisk vilket den är känd för. Ska kräva extrordinär syresättning. Wyeast variant lär dock vara bättre men den testade de inte. Men ett år efter bryggningen visade det sig att det utvecklats till ett "trevligt" öl. Så du kanske är på rätt väg ändå.

Björn Petersson skrev:

I sista numret av Hembryggaren redovisades ett jästtest av belgiska jäster. White Labs variant av den jäst du använt (ursprung Rochefort) visade sig problematisk vilket den är känd för. Ska kräva extrordinär syresättning. Wyeast variant lär dock vara bättre men den testade de inte. Men ett år efter bryggningen visade det sig att det utvecklats till ett "trevligt" öl. Så du kanske är på rätt väg ändå.

Jo, artikeln i Hembryggaren kom väldigt påpassligt, det var där jag hämtade inspiration till vägen framåt.. smile