När det är slut på bra idéer.. kommer dom dåliga!
Hej!
Har varit förskonad från större missöden under min hembryggarkarriär, men nu har jag klantat till det.
Troligen på grund av högre mäsktemperatur än avsett samt dålig syresättning av vört stannade jäsningen på min mörka starka belgare för tidigt. Mätning säger att FG är 1.021 men ölet upplevs mycket sött så jag vet inte om jag kan lita på detta mätresultat. I ren stress med allt som ska vara klart inför SM så fattappade jag och flaskade hela rasket ändå. Efter att ha provsmakat igen med kolsyra kan jag återigen konstatera att ölet är alldeles för sött...
... och då fick jag den galna idén att tappa upp allt i en jäshink igen, röra ur kolsyran och tillsätta en förkultur med Super High Gravity jäst och hoppas på att denna jäst kan knapra lite maltotrios.
Riskerna som jag ser det är oxidationseffekter på grund av ytterligare tappning och hantering av ölet samt att jästen hamnar i en vört med hyfsat hög alkoholhalt (>7.5%) och med extremt låga syre-nivåer som gör att inte jästen kommer att må så bra.. (Ursprungsjäst är Belgian Abbey II)
.. hur dålig är idén? ![]()