Förkultur

Hoj

I dag startade jag en 1,5l förkultur på jäst 3711 Fr Saison tänkte dela upp den för att spara en del för senare behov och odla upp resten inför bryggningen.

1 Köra på stirplate 48 timmar kyla dekantera blanda med mindre mängd kokat avkyllt vatten dela toppa den sparade delen med kokat avkylt vatten och forsätta förkulturen med ny vört.

2 köra kultiveringen i två steg och sedan dela den.
?

Jästen var från smack producerad i juli men på ett dygn svällde den till en ballong så den verkade mycket pigg.

Varför jag inte startar jäsningen och sedan tappar om och tvättar jästen den är för att jag är borta över jul nyår så jag tänkte låta jäsningen sköta sig själv i två tre veckor.

Tips och input mottages tacksamt.

Robert

Sv: Förkultur

Jag tror inte 3711 kommer flockulera på så kort tid. Saison och veteölsjäster kan ta flera veckor att sjunka. Kör hela kulturen i två steg (enbart för den är gammal) och spara en liter till nästa gång. Nästa gång du odlar den räcker det med ett steg om du kör inom 4-6 veckor, men det skadar aldrig med två (mer än att det är tråkigt).

Det där med att byta ut förkultursölet med kokat vatten tror inte jag är nödvändigt.

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

4 Senast ändrad av BBOB (2014-12-13 17:53:01)

Menar du att jag skall köra förkulturen först ett steg tillsätta mer vört ovanpå utan att dekantera och fortsätta förkulturen och använda den utan att dekantera den?

Tycker inte att det är tråkigt med förkulturen ser det som en del i att göra så bra öl som möjligt

Lindh skrev:

Jag tror inte 3711 kommer flockulera på så kort tid. Saison och veteölsjäster kan ta flera veckor att sjunka. Kör hela kulturen i två steg (enbart för den är gammal) och spara en liter till nästa gång. Nästa gång du odlar den räcker det med ett steg om du kör inom 4-6 veckor, men det skadar aldrig med två (mer än att det är tråkigt).

5 Senast ändrad av BBOB (2014-12-13 18:50:08)

Tanken var att det känns bättre att jästen vilar under vattnet i stället för den gamla vörten.

Morgan I skrev:

Det där med att byta ut förkultursölet med kokat vatten tror inte jag är nödvändigt.

BBOB skrev:

Menar du att jag skall köra förkulturen först ett steg tillsätta mer vört ovanpå utan att dekantera och fortsätta förkulturen och använda den utan att dekantera den?

Tycker inte att det är tråkigt med förkulturen ser det som en del i att göra så bra öl som möjligt

Lindh skrev:

Jag har en kultur på en lagerjäst som var RIKTIGT gammal som står och snurrar och jag vill köra den i minst 2 steg. Jag började med ett gammalt rör och 1.5 liter med 150g ljust maltextrakt. Jag har samma funderingar som BBOB: Kan jag koka upp ytterligare 1.5 liter vatten med 300g maltextrakt och tillsätta till min kultur eller måste man låta en lugna ner sig, hälla av och tillsätta ny vört med 150g extrakt istället? Kan tillägga att planen är att brygga på den i helgen.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Är ditt kärl tillräckligt stort så kör på. 100g/L är väl gängse norm

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

Jo men jag tänkte att jästen redan borde käkat upp större delen av första omgången så jag antar att jag har 1,5 liter med SG på kanske 1.010 eller strax därunder. Hur som helst hällde jag precis i ca 1 liter som jag hade i ca 120g ljust DME i. Vi får se vad det blir. Antar att det fortf är bättre än inget alls smile

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Körde en förkulturen i två steg enligt Lindh tillsatte ny vört utan att kyla och dekantera jäsningen gick bra. Återvann jästen efter primärjäsning tvättade den använde allt till en ny förkultur och har nu en ny bryggd på gång.
Har nu i söndags tvättat jästen igen efter primär.

Funderade på om det blir bättre att använda flera burkar/större mängd sparad jäst och göra en mindre förkultur..

Någon som brukar göra så?

Du behöver ingen förkultur om du har tillräckligt med jäst. Dock kan en förkultur vara lämpligt jästen är gammal. Se tex MrMalty kalkylatorn

Jag använder Mrmaltys calculator vid beräkning från tillverkningsdatum på smack pack mängd vört och og det känner jag att jag har koll på.

Hur kan jag få koll på hur mycket tvättad återanvänd jäst som egentligen behövs?

Brukar få ut 3-4 små burkar när jag tvättar jästen.

I dag tar jag en burk återanvänd jäst dekanterar gör en enkel förkultur 2liter vid og upp 1,055 brygger 20-22 liter.

Högre og gör jag oftast en mindre förkultur 1 liter först ställer i kylen några dagar dekanterar fyller på med 2 liter vört kör två dagar på snurrplatta ställer i kylen några dagar i väntan på bryggningen.

Pitchar jästen vid 16-17 grader låter temperaturen stiga av sig själv till 21-22 grader.

Mängderna är när jag gör ale / överjäst öl

Tacksam för goda råd och tips.

Det går ju att mata in i kalkylatorn också?

Om jag har förstått det hela.

Ställer in Mrmalty

Ale
OG 1070
Vol 20l
Harvest date 21/3 2015 då får jag en viability på 88% räknat mot dagens datum.

Jästen har skiktat sig så att det är en kompakt jästkaka i botten vätskan över i det närmaste helt klar.

Jästkoncentratet i botten borde ha 4,5 biljoner per ml.

Jästkakan har inget synligt grums då kan man säga att det är väldigt liten del icke jäst i bottenkakan 10% räknas bort?

Kalkylatorn säger att jag behöver 255 biljoner jästceller och att det räcker med  71 ml från den jästslurryn.

Som jag räknade får jag 253,044 biljoner jästceller på mina 71 ml.

Ingen förkultur behövs.