Jäsning av pilsner

Har bryggt pilsner för första gången, en i stil med Dortmunder Export. Har nu gått ca 7 veckor med primär- och sek jäsning, använt lagerjäst. Tänkt prima med ca 8 g socker/liter. Min enkla fråga: kan jag lagra flaskorna vid så låg temp som +3 grader eller ska jag starta lagringen vid högre temp? Jag är orolig för att den låga tempen förhindrar flaskjäsningen.

Sv: Jäsning av pilsner

Nej, du kan inte flaskjäsa vid 3 C. Ställ flaskorna i rumstemperatur tills du har fått kolsyra (två veckor bör räcka), sedan kan du ställa dem kallt.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Icke att förglömma det gamla PET-flaske tricket att fylla en liten PET flaska och trycka ihop den.
Sedan när den återtagit sin orginalform så har du förmodligen kolsyra i de andra också

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

Jag vill nog påstå att du ska kolsyrejäsa vid samma temperatur som du primärjäst. Det kommer att ta lite längre tid men du slipper eventuella bismaker som kan komma från för hög jästemperatur.
Lagerjäst brukar jobbar bäst vid 10-12°, därför att det också är rimligt att även kolsyrejäsa vid den tempen.

Vad som är optimal jästemperatur beror ju på omständigheterna. Kolsyrejäsning är inte samma sak som den inledande huvudjäsningen. Många belgiska bryggerier som flaskjäser gör det vid en betydligt högre temperatur än den inledande jäsningen Att kolsyrejäsa underjästa öl i rumstemperatur fungerar alldeles utmärkt.

ekstedt skrev:

Nej, du kan inte flaskjäsa vid 3 C. Ställ flaskorna i rumstemperatur tills du har fått kolsyra (två veckor bör räcka), sedan kan du ställa dem kallt.

Hej

Nja, går nog, gör det, jag brukar ställa in en eller 2 flaskor direkt, efter flaskning, längst i kylskåpet, där är tempen 3-4 c, jag får alltid kolsyra i dom. Flaskorna får stå i ca 2 månader innan konsumtion, kristallklar samt en god kolsyra.

Annars så kolsyrejäser jag resten av mina lageröl i ca 10 dagar i rumstemp och sedan kallagrar dom i ca 4-6 veckor.

Nu vet jag inte hur lång tid det tar innan kolsyran infinner sig i dom flaskorna i kylskåpet, eftersom jag inte smakar dom förrän efter 2 månader

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Intressant! Jag har själv varit med om avstannade jäsningar i oreglerade kylskåp, så det kan ju kanske tänkas bero på jäststammen.

Verkar i alla fall vara en chansning att kolsyrejäsa så kallt.

8 Senast ändrad av Perwaste (2015-03-23 10:07:47)

Jag tror det har med jäststammen att göra?

Ett par batcher lager har jag ställt ned direkt i krypgrunden, där det i vinter varit mellan 2-5 grader, och det har blivit riktigt bra kolsyrejäsningar. Bl a 34/70 och någon torrjäst till, samt någon Wyeast jag inte minns.

Sedan gjorde jag det med två batcher med WLP 830, och det fungerade inte alls. I stort sett noll i kolsyra. Här gick det att rädda tillställningen genom att ta in dem i rumstemp en vecka igen. Då hann jästen kicka igång igen. Det smakade precis som det skulle.

Så en egen reflektion är att det kan funka, men det är onödigt att testa med alla flaskorna i kylen. Men sen ska de ner i kylan.

Jag som inte har en separat kyl säger hej då till lagersäsongens bryggningar, och hälsar ale m fl välkommen  smile

@Techno
Har du upplevt någon skillnad på dom flaskor som jäst kallt jämförelsevis mot dom som jäst i rumstemperatur?

Själv lämnade jag kvar en back i källaren över vintern på landet en gång. Det var den finaste Pilsner jag druckit.
Kristallklar, ren i smaken och kolsyran var som från en annan värld. Rikligt med små mjuka bubblor som inte var stickiga.
Kanske en tillfällighet, men all annan öl jag kolsyrejäst i rumstemperatur är ganska dassig i jämförelse.