Ang reproducera jäst.

Hej!

Jag har bakat surdegsbröd i 1 år nu och njuter av att inte behöva köpa jäst var 3e dag och funderar på hur jag skall göra för att få till samma sak med mitt bryggande.

Bygger gärna en magnetomrörare samt köper e-kolv för att få till egentillverkning av jäst.

Är det möjligt att köpa ett smackpack och förstora mängden, för att sedan frysa ner småmängder för att sedan odla upp, för att på så sätt ha ett "oändligt" förråd av jäst?

Blir jästen lika bra? eller vad finns det för nackdelar?

Sv: Ang reproducera jäst.

Frysa är kanske inte så bra med tanke på att jästcellerna spricker sönder om man inte ser till att ha en hög sockerhalt alternativt glycerin.
Se till exempel: http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. … amp;t=2328

Enklast är att spara överbliven jäst från bryggningen i kylskåp.
Håller flera veckor upptill ett par månader utan större problem.

Rekommenderar att man tar lite sparad jäst och och kör en förkultur på den om det gått mer än en månad sedan senast man använde den.
Då får man fart på jästen igen och en bra koll på att den fortfarande har god kvalité, dvs inte blivit kontaminerad eller muterad.

Man kan också odla på agarplattor men kräver mer skötsel o pyssel.

Japp, frys inte. Kyl.

Min metod (som är lat och som ökar riskerna (även om jag inte märkt något problem)) är ungefär följande:

- När jag tappat bort ölen fyller jag jäskärlet med ett par liter vanligt vatten (du kan såklart koka och kyla om du inte vill chansa)
- En hög karaff (typ 35kr plast) körs med starsan och fylls sedan till toppen med cirka litern av jästkakeblandningen.
- Karaffen får stå ca 30 min till dess att det skiktat sig (kolla yeast washing på Google bilder för referens. Riktigt så skiktat blir det dock aldrig wink
- Jästen dekanteras ned i lämpligt starsanat förvaringskärl.
- in i kyl.
- Kvällen innan bryggning gör jag en förkultur, kyler denna och blandar i jästen. Sätter på magnetrörare och kör.

Nackdelar: Jag vet inte hur mycket jäst som finns. Okokt kranvattnet kan möjligen kontaminera.
Fördelar: Jag kan återanvända jäst. Jag upplever att flera stammar blir bättre efter någon gångs användning.

5 ggr sägs vara max. Jag har legat där på några, men får erkänna att jag burkar bli trött på ölsorten innan dess, köra annat och därmed glömma bort jästen i kylskåpet för länge för att vilja chansa på att jag enkelt kan få igång den igen utan att behöva stega upp förkulturen in absurdum (5 ggr max återanvändning ska väl också tas med en nypa salt eftersom bryggerier innan industrialiseringen sannolikt endast gjorde på detta vis).

Min jäst klarar sig minst 6mån i kyl, har inte använt äldre jäst men 1 år funkar säkert.
Ta en burk på ca 200ml och fyll med 100ml vatten
Och in i micron 2-3 min, på med locket och låt svalna.
Häll i 100ml jästslurry och in i kylen.
Enkel och bra metod