Japp, frys inte. Kyl.
Min metod (som är lat och som ökar riskerna (även om jag inte märkt något problem)) är ungefär följande:
- När jag tappat bort ölen fyller jag jäskärlet med ett par liter vanligt vatten (du kan såklart koka och kyla om du inte vill chansa)
- En hög karaff (typ 35kr plast) körs med starsan och fylls sedan till toppen med cirka litern av jästkakeblandningen.
- Karaffen får stå ca 30 min till dess att det skiktat sig (kolla yeast washing på Google bilder för referens. Riktigt så skiktat blir det dock aldrig 
- Jästen dekanteras ned i lämpligt starsanat förvaringskärl.
- in i kyl.
- Kvällen innan bryggning gör jag en förkultur, kyler denna och blandar i jästen. Sätter på magnetrörare och kör.
Nackdelar: Jag vet inte hur mycket jäst som finns. Okokt kranvattnet kan möjligen kontaminera.
Fördelar: Jag kan återanvända jäst. Jag upplever att flera stammar blir bättre efter någon gångs användning.
5 ggr sägs vara max. Jag har legat där på några, men får erkänna att jag burkar bli trött på ölsorten innan dess, köra annat och därmed glömma bort jästen i kylskåpet för länge för att vilja chansa på att jag enkelt kan få igång den igen utan att behöva stega upp förkulturen in absurdum (5 ggr max återanvändning ska väl också tas med en nypa salt eftersom bryggerier innan industrialiseringen sannolikt endast gjorde på detta vis).