Kolsyra och brandsläckare

Hej,

jag har kommit över en gammal kolsyrebrandsläckare. Den borde väl gå att använda för att kolsyra ölen med. Det är en Atlas-brandsläckare med ett handtag som ventil och som det sitter en "spruttratt" på. Är det någon som har gjort detta? Vad bör jag tänka på?

PeO

/PeO

2 Senast ändrad av PeO (2004-12-12 23:37:46)

Sv: Kolsyra och brandsläckare

Eftersom det inte kom något svar på min fråga har jag sökt vidare på nätet och hittat svaren där, vilka jag nu vill dela med mig av om det är någon annan som funderar på samma sak.

Det är inga problem att bygga om en kolsyrebrandsläckare till att driva fatölsanläggningen! Dock är det som vanligt en del man bör tänka på.

1. Om brandsläckaren är tom är det lämpligt att passa på att ta bort stigarröret som finns i den. Stigarröret är till för att det ska komma kolsyresnö på den ev. branden och därmad kyla ner den så att den slocknar. Vi vill ju inte ha ut kolsyran som snö utan som gas.

2. Om den inte är tom är det enklaste att hänga den upp och ner tills man fyller den nästa gång.

3. Handtaget till brandsläckaren är inte så tätt som man skulle önska sig utan bör bytas när man fyller tuben till en tubventil. Tills dess så får man väl acceptera onödigt stor gasåtgång.

4. Med säkerhetssprinten kan man låsa handtaget i intryckt läge, dvs ventilen är öppen.

5. Regulatorernas gängor passar direkt på tubens slanganslutning.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Brandsl%E4ckare.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Kolsyrepatron.jpg

Nu är det klart och här hänger brandsläckaren upp och ner på min ölkyl.

/PeO

Hej PeO!

Utmärkt svar du skrev på din egen fråga - jag instämmer i allt du skrev.

I själva verket är det så att de kolsyretuber vi säljer är ombyggda f.d. brandsläckartuber. De är ombyggda på så sätt att stigarröret kapats och ventilen bytts till en rattventil. Dessutom är de blästrade och rengjorda, och ommålade till grått i stället för rött (för att de inte ska kunna tas för brandsläckare).

-- Svante

Hej,

ja, det tänkte jag inte på. Jag får ta och måla om den vid tillfälle!

/PeO

Det behöver du kanske inte göra - så länge du inte kapar stigarröret fungerar den ju fortfarande också som brandsläckare - fast det tar ju förstås en stund att skruva loss regulatorn, vilket inte är så kul om det brinner...

-- Svante

Snyggt jobbat!

Just nu jobbar jag med en 300-grams tub och den känns lite i minsta laget när man har två fat på kranen. Om jag någonsin får tag i en brandsläckare kommer jag nog försöka mig på den. Tog du en ny eller en begagnad förresten? Tror du att det kan bli några problem med renheten?

Och du, tack för informationen!

Nils Hoyer, Brave Beaver's Brewhouse

7 Senast ändrad av PeO (2004-12-13 20:42:36)

Det var en gammal Atlas-brandsläckare och hela arbetet, dvs byta sprutmunstycket, skruva på tryckregulatorn och flytta upphängningsfästet tog mindre än en halvtimme. Renheten är inget problem!

Det finns gott om begagnade kolysresläckare på www.blocket.se

/PeO

Tänkte att jag skulle berätta om min erfarenhet av brandsläckare. Får några år sedan skaffade jag en 3-kilos brandsläckartub och efter det började mina öl smaka lite konstigt. Det dröjde rätt länge innan jag kopplade ihop det med brandsläckartuben, men den konstiga bismaken försvann när jag bytte till sodastreampatroner. Smaken jag kände var en svag bismak av lösningsmedel, typ lacknafta. Jag tror inte det här är ett stort problem. Ingen jag pratat med har haft något liknande problem, men det kan ju vara värt att vara lite observant.

Brandsläckartuben som jag hade vilar nu i frid på en avfallsanläggning i Högdalen.

/Håkan

Tack Håkan,

för varningen. Jag skall på prov kolsyresätta ett fat med vatten och så får vi se om det gäller även kolsyran i min brandsläckare. Återkommer med besked.

/PeO

10 Senast ändrad av PeO (2004-12-17 22:27:20)

Hej,

ni har jag testat att kolsyra ett halvt fat med vatten. Det har stått i ett och ett halvt dygn och är ordentligt genomkolsyrat. Det finns inte någon tillstymmelse till lösningsmedelssmak.

Håkan, du måste haft otur med din brandsläckare. Kan det tänkas att smaken kom efter ombyggnaden eller efter återfyllning av tuben? Jag har ju ännu inte tagit bort stigarröret och har ingen koll på hur det går till. Kan man lockas att använda lösningsmedel i samband med det?

/PeO

Har ingen aning om hur lösningsmedel kan ha hamnat i tuben. Jag köpte den ombyggd och firman jag köpte den av finns inte kvar längre så vitt jag vet. Kanske det kan råcka med att man använt en trasa doppad i lösningsmedel och torkat av gängorna? Men, skit samma, problemet är löst och sodastreampatronerna är ju smidigare att ta med också!

/Håkan

12 Senast ändrad av lokke (2014-07-25 07:29:13)

Bump!

Har fått tag i en brandsläckare som jag tänkte bygg om. Men jag vet inte vart jag hittar en rattventil/tubventil att byta ut hantagsventilen mot? Någon som vet?

lokkebrewing.wordpress.com/

13 Senast ändrad av lokke (2014-07-25 07:29:28)

lokke skrev:

Bump!

Har fått tag i en brandsläckare som jag tänkte bygg om. Men jag vet inte vart jag hittar en rattventil/tubventil att byta ut hantagsventilen mot? Någon som vet?

Efter vidare efterforskningar verkar detta inte vara något jag ska göra själv. Har tagit kontakt med Presto som gör modifikationen. Återkommer till tråden med prisuppgift då teknikern på Presto är på semester två veckor till.

lokkebrewing.wordpress.com/

lokke skrev:
lokke skrev:

Bump!

Efter vidare efterforskningar verkar detta inte vara något jag ska göra själv. Har tagit kontakt med Presto som gör modifikationen. Återkommer till tråden med prisuppgift då teknikern på Presto är på semester två veckor till.

:-)

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

lokke skrev:
lokke skrev:

Bump!

Sitter i samma sits, hur blev det med ombyggnaden? Vad kostade det?

//Splix

En möjlighet - kanske
http://www.ebay.com/itm/Valve-cilindro- … 1655860493