1 Senast ändrad av Portugisen (2011-01-28 11:56:34)

Hur gör ni med humlepåsar vid kylningen?

Hejsan.

Jag har en sån där "hur gör ni andra" fråga.  Har ni tid att svara?

Jag brygger med en BM och använder alltid humlepåsar för alla kottar jag använder i koket.  Brukar bli tre påsar, en för bitter-, smak- och aromhumle respektive.  Hur länge låter ni humlepåsarna ligga kvar i kokkärlet när koket är klart?  Tar ni ut dom direkt, eller låter ni dom ligga kvar så länge som möjligt?

Jag menar, dom är ju i vägen när man försöker whirlpoola och har en tendens att hamna mitt framför uttappet för tappkranen.  Dessutom samlar dom ju en hel del vört och det brukar blir ett sabla slabb med risk för infektioner när man står där och försöker pressa ut det dyrbara dropparna ur påsarna.  Samtidigt, tar man ut dom direkt efter koket är klart får man utan tvekan mindre humlekaraktär på ölet, det har jag märkt.

Hur gör ni andra?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Hur gör ni med humlepåsar vid kylningen?

jag brukade ta ur dom och låta dom ligga på ett ugnsgaller för att rinna av. Men nu låter ja dom ligga kvar i grytan tills det är klart. Jag kramar inte ur.

Trasslar dom inte till det för dig när du tappar ut ur grytan?

Men om man inte tar ur dem omedelbart efter koket, hur skall man då kunna beräkna IBU och ha koll på de tre givorna? Där är det ju tiden som är verktyget.
Är det inte bättre att dra i mer humle i påsarna och låta dem ligga i exakt i tid istället enligt receptet? Och sedan krama ur lite försiktigt.

Nej då. bara jag låter det sjunka ner riktigt. Dom har lagt sig framför utloppet en eller två gånger men då petar jag bara bort dom. men då har det kommit med bös från utsidan av påsen. Annars brukar dom lägga sig medd virveln i mitten.

Jag har inte BM, utan en stor vörtkokare. Jag brukar plocka upp påsen när jag slår av strömmen till kokaren och låta humlepåsen rinna av sig.

Hur gör du med 0-minuters givorna då? Ska strax byta till en kokare med element.

pontonius skrev:

Men om man inte tar ur dem omedelbart efter koket, hur skall man då kunna beräkna IBU och ha koll på de tre givorna? Där är det ju tiden som är verktyget.
Är det inte bättre att dra i mer humle i påsarna och låta dem ligga i exakt i tid istället enligt receptet? Och sedan krama ur lite försiktigt.

Hej

Jag undrar oxså det.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

9 Senast ändrad av nils-alf (2011-01-29 00:04:30)

Jag räknar bittergivan för sig och eftersom jag inte använder nån högalfa till smak eller arom så ger det inget direkt IBU att bry sig om.

Techno skrev:
pontonius skrev:

Hej

Jag undrar oxså det.

Bo

En annan sak är ju att om inte vörten börjar kylas direkt efter att koket är färdigt samt att påsarna ligger kvar så kommer själva beskan att öka rätt så mycket.

Om den s.k aromhumlen får ligga kvar i inte kokand men ordentlig varm vört så kommer den att bidra mycket till själva beskan.

Det verkar stämma för jag har själv märkt det med att direkt ta upp/sila av humlen efter koket samt låta den ligga kvar i den varma vörten.

Jag har skrivit ett inlägg om det samt jag skall leta upp själva orginalet från killen som var bryggare hos Carlsberg samt hade en frågespalt i tidningen bryggaren

Tror han hette ricard.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

11 Senast ändrad av nils-alf (2011-01-29 00:10:40)

Jag har inte märkt någen större skillnad på det eller när ja la min humle på gallret i alla fall. Men då lär jag tillägga att jag inte gör nån öl med humlen i fokus utan siktar mer på att få fram maltsmaken i mina öl.

12 Senast ändrad av nils-alf (2011-01-29 11:32:14)

Jag brukar bara köra med 0minutrare när jag gör bitters. Kanske skulle tilläggas det också.      fan va jag är dålig att förklara. Jag brukar göra en giva vid början av kok cirka 50g ekg, en vid 15 minuter kvar cirka 20 gram ekg eller fuggles och 10 gram vid 0 minuter. 29 liter får ut 27 efter mätningar plattvärmeväxlarn å varmdruv. Men jag bygger just nu på en humlesil på grytan

Bo,

vad föredrar du?  Att ta ut påsarna direkt eller låta dom ligga kvar?

/Pål

Gammal tråd men kan inte låta bli att undra hur alla gör som inte använder humlepåse?
Tappar om innan kylning?
Jag kommer iaf låta mina påsar ligga kvar tills kylningen är klar.

Plockar upp bitter och smakgivan och låter aromgivan dra med i kylningen.
Använder påsar samt kyler 20l från 100 till 15 graddr på 15 min med sprial.

/// M

"Trying is the first step toward failure."

Varför skulle man tappa om innan kylning? det blir inget bättre av. Extra bitterhet från tidiga givor kommer du inte få om man kyler under 70C relativt snabbt, det tar ett par minuter med en kylare i någon form.

Själv kör jag ofta hopstands med välhumlade öl och lägger då till den effekten på tidigare givor. Kokar dessutom alltid med pellets och stor humlepåse som jag hissar upp ett par minuter innan kylningen är klar så den får rinna av.

Brygger i Bm använder pellets löst i koket kyler med spiral wirlpoolar när jag nått önskad temperatur sen låter jag vörten stå 20-30 min innan jag jag tappar ur.
Använder saftsil som filter när jag tappar över till jäskärl men vörten är klar så det är bara när jag vill få med det sista i botten vid bryggning av öl med mycket humle som filtret behövs.

Weinkeller skrev:

Varför skulle man tappa om innan kylning? det blir inget bättre av. Extra bitterhet från tidiga givor kommer du inte få om man kyler under 70C relativt snabbt, det tar ett par minuter med en kylare i någon form.

Själv kör jag ofta hopstands med välhumlade öl och lägger då till den effekten på tidigare givor. Kokar dessutom alltid med pellets och stor humlepåse som jag hissar upp ett par minuter innan kylningen är klar så den får rinna av.

Jag kanske var lite otydlig men det var precis så jag menade.
Har man inte använt humlepåse ligger ju humlen kvar under kylningen, varför skulle den då inte kunna göra det med påsar också?
Kändes bara som ett ickeproblem. smile

Tittade inom för att leta upp svar på andra frågor och fann denna tråd fortfarande levande. Vad kul! Frågan är lika aktuellt, uppenbarligen.