1 Senast ändrad av Perwaste (2015-02-09 06:23:08)

Vindruvor

Jag kommer från Västerås ursprungligen, och på jobbade på ASEA bland en väldig massa italienare. De hade en livlig hemlandsförening, som bland annat på höstarna beställde en långtradare med vindruvor från Italien. Jag fick beställa med dem en gång, 50 kg prima druvor, oklart vilken sort. Men efter att ha suttit i badrummet och kramat druvor hade jag mina hinkar och damejeanner fulla. Riktigt bra blev det!

Nu, efter den långa utläggninge, är det någon som känner till om sådant förekommer idag någonstans, i stockholmsområdet?

//Per

Sv: Vindruvor

Hej Per!

Visst förekommer det! Jag har själv gjort vin på druvor från Italien.

Till hösten hoppas jag att vi ska kunna se till att ta hem bra druvor till dem som vill göra vin från grunden.

-- Svante

Jag har gjort vin på druvor från Öland om det räknas. Rondo heter druvsorten som klarar av att växa på våra breddgrader. Första pressnigen gjorde vi med potatispressar (200liter druvor = 8 timmar jobb). Nu i höstas hade jag en liten fruktpress och det gjorde saken betydligt enklare.

Svante! Vad kul, det kommer jag bevaka!

Och Lindh, visst räknas det.  Jag satt i badrummet å klämde, en press måste vara bättre ur alla synvinklar ;-)

//Per

5 Senast ändrad av Perwaste (2015-02-18 18:26:26)

Svante, hur kommunicerar ni ut när det är dags? Så man inte står kvar på perrongen när tåget går ;-) Någon form av bindande teckning av viss mängd antar jag.
//Per

Inget är klart än och det kommer nog att dröja tills vi har något konkret att komma med. Men jag har gott hopp om att kunna förmedla druvor i höst.

-- Svante