Lagra lager

Försöker göra en lageröl för första gången, en Dortmunder. Har nyligen avslutat primärjäsningen och tappat om till nytt jäskärl. Ställt ut i garaget med en temperatur på ca +3grader. Börjar undra hur länge det ska lagras i jäskärlet innan jag tappar på flaska. Jag tänker ca 3 v i jäskärl och därefter 3 v på flaska eller någon som har bättre förslag?

Sv: Lagra lager

Jag skulle gärna också vilja veta hur länga ni lagrar? jag brukar lagra mina lager i 5 grader i ca 2 veckor men jag har haft lite svårt att få till rätt kolsyremängd då jag tillsätter lite socker innan jag tappar på flaska, har prövat med olika mängder men det känns inte som att jästen riktigt orkar efter lagringen....

Jag brukar allt hålla 4 v innan jag öppnar första flaskan. Det är gott om kolsyra, det märker man om man häller upp och bara låter glaset stå ett tag, eller häller från lite höjd. Jag brukar ta rörsocker och göra en sockerlag av, beräknat på antal liter. Sen gör jag en mycket försiktig omtappning ner i den, sakta omrörning så att det blandas. Absolut utan att vispa ned syre. Därefter flaskning. Det har hittills gett mycket bra resultat, likvärdigt kolsyrat i alla flaskor.

Skulle det ändå vara lite för "spetsig" smak på den, låt dem stå någon/några veckor till. Trots allt är det ju kvar jäst i ölen, och då hinner den med att städa till det sista.

Här om veckan hittade jag en flaska från en batch i våras, ojoj vad den var god! En Dortmunder för övrigt. Den har stått i min krypgrund hela tiden. kanske max 18 på sommaren, nu på vintern mellan 2-4 grader.

Effektiviseringsfråga:
I min värld bör det inte göra någon skillnad att racka i ett corneliusfat och låta det tvångskarboneras under lagringstiden. Någon med annan uppfattning?

Hej

Efter att jäsningen är färdig, tappar jag på flaska, tillsätter ca 0,5 - 1 g jäst, kosyrejäser i rumstemp ca 10-14 dagar, sedan kallagrar jag flaskorna 4-6 veckor nära 0 c.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Håller precis på att testa Brulosopher snabbmetoden för lager som finns beskriven här http://brulosophy.com/methods/lager-method/
Verkar vara många i kommentarerna som är väldigt nöjda, hade varit guld om det funkar bra, slippa ockupera jäskylen i en månad
för kallagring. Direkt ner i keggen istället för kolsyrning.

LasseKongo skrev:

Håller precis på att testa Brulosopher snabbmetoden för lager som finns beskriven här http://brulosophy.com/methods/lager-method/
Verkar vara många i kommentarerna som är väldigt nöjda, hade varit guld om det funkar bra, slippa ockupera jäskylen i en månad

Spännande!! När kan vi räkna med en utförlig recension?

/// M

"Trying is the first step toward failure."

MadManMacho skrev:
LasseKongo skrev:

Spännande!! När kan vi räkna med en utförlig recension?

/// M

Är på kallkrashningsstadiet nu, så det tar nog knappt 2 veckor innan det är gelatinat, kolsyrat och klart. Har bara gjort 2 lager innan enligt den långa metoden, så jag är inte direkt expert, men om det finns felsmaker borde även jag kunna upptäcka.

Vet inte hur det gått för LasseKongo men jag brygger lager med 3-veckorsmetoden, jag har nog bryggt så 12-15 gånger så du förstår nog att jag är nöjd med resultatet.
Har förlängt lagertiden med 1 vecka så egentligen får jag väl säga att jag numera brygger med 4-veckorsmetoden, ölen är fullt drickbar efter 3 veckor men blir bättre och klarare med bara en veckas lagring till.

Kul att se att det är andra som kör på samma metod.

Min tjeckiska pilsner är nu 4 1/2 veckor sedan bryggning, och är riktigt god.
Precis som pilsnerkokaren tycker jag att det behövdes en extra vecka innan det blev bra, hade en lite småotrevlig
efterbeska innan, men nu är det borta och smaken är riktigt bra. Jag fick även lägga på lite tid i jäsprocessen, troligen
p.g.a. en 8 månader gammal jäst som tog 50+ timmar innan jäsningen gick igång.

Skall helt klart forsätta med denna metoden då den sparar tid i jäskylen, jag har betydligt fler fat än kylskåp.

Jag tycker att mina lager blir bäst efter ca 3 månader (de som blir så gamla)

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)