Extrakt i rökmalt
Tjenare.
Är det ngn som vet hur högt extraktinnehållet är i rökmalt (ºÖ/kg)?
God påsk/C
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Extrakt i rökmalt
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Tjenare.
Är det ngn som vet hur högt extraktinnehållet är i rökmalt (ºÖ/kg)?
God påsk/C
Hej
Enligt tabellerna i ProMash skall det ligga på ca 300.
Mvh
Micke Granath
Det stämmer nog rätt bra med 300°Öl/kg, jag skulle också räkna med det. Det är så gott som samma extrakthalt som för vanlig pilsnermalt.
Nu finns Weyermanns produktspecifikationer inlänkade från infofönstret i webbutiken. Där kan man se att pilsnermalten ligger på 79% och rökmalten 78% extrakthalt av torrsubstansen.
Tack för svaren.
Jag tänkte framöver brygga en scottish strong ale. Är det nån som har koll på ungefär vilken mängd rökmalt man ska ligga på för att få en liten märkbar rök-touch i ölet? Det beror såklart på vad man brygger för öl, men är det någon här som brukar använda rökmalt?
Vh
Christian
Det beror på vilken typ av rökmalt du tänker använda.
Om du tar gotländsk rökmalt behöver du bara ett fåtal procent för att få en touche, men med till exempel Weyermanns rökmalt krävs det betydligt mer.
Det är också olika rökkaraktär (smak) beroende på vilket träslag som används vid rökningen. Den tyska rökmalten är gjord på bok medans den svenska kan vara på björk eller något annat.
Den skotska malten är oftast torvrökt.
Jag har testat 450 gram weyermann i ca 20 liter 1.050 öl och nog kändes det men inte så mycket. Jag upplevde inte någon ren rökighet utan mer lite lakrits, men det kanske är olika ord för samma sak? Någon significant rökdoft had jag inte vad jag kunde känna i den ölen. Å andra sidan tycker jag inte det luktar så mycket rök om själva malten heller. Jag har aldrig luktat på gotländska varianten.
450 g weyermann skulle jag betrakta som ganska lite, nästa gång jag kör rökmalt ska jag testa dubbla dosen och se, men det är väl en smaksak. Jag testade ju en ny jäst samtidig så jag har svårt att säga exakt hur de växelverkade.
/Fredrik
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Extrakt i rökmalt