Konstant sura öl
Hej,
Har bryggt en Veteöl och en lager som nu bägge smakar surt och har nu tappat självförtroendet helt då det bara blir värre och värre för varje brygd. Lagern har blivit bättre över tiden (lagrats i kyl i 1,5 månad), men veteölen envisas med att hålla sig sur trotts lagring i både 12 och 8 grader under 1 månads tid (fick jäsa ut i rumstemp i 3 veckor innan kylen). jag använder Starsan som desinfiktionsmedel och är väldigt noga med att verkligen allt som kommer i kontakt med vörten skall ha legat minst 10 minuter i Starsan innan jag använder det.
Kan någon ge mig lite input på vad som kan vara fel? Har läst alla trådar om vattenbehandling men iom att jag använder Ph Stabilisatorn från Humlegården så trodde jag inte att detta var nödvändigt. Nu har jag läst så mycket jag kan (och orkar) och hoppas att någon kan ge mig lite mer input via denna tråden.
Vattenanalys enl nedan från kommunen.
Turbiditet 0.26 FNU
Färg (410 nm) 11 mg Pt/l
pH 8.2
Alkalinitet 63 mg HCO3/l
Konduktivitet 17 mS/m
COD-Mn 2.1 mg O2/l
Ammonium 0.024 mg/l
Ammonium-nitrogen (NH4-N) 0.019 mg/l
Nitrit (NO2) 0.046 mg/l
Nitrit-nitrogen (NO2-N) 0.014 mg/l
Totalhårdhet (°dH) 3.9 °dH
Natrium Na (end surgjort) 8.4 mg/l
Kalcium Ca (end surgjort) 24 mg/l
Järn Fe (end surgjort) 0.026 mg/l
Magnesium Mg (end surgjort) 2.5 mg/l
Mangan Mn (end surgjort) 0.011 mg/l
Koppar Cu (end surgjort) < 0.020 mg/l
Tänkte brygga en Ale härnäst med Pale Ale malt och Saaz humle. Simpelt recept som tidigare har lyckats bra, men med senaste felsmakerna i bagaget så känns det inte så lockande att köra på utan att veta vad felet kan vara.
Supertacksam för all hjälp jag kan få i att lösa detta.