Konstant sura öl

Hej,

Har bryggt en Veteöl och en lager som nu bägge smakar surt och har nu tappat självförtroendet helt då det bara blir värre och värre för varje brygd. Lagern har blivit bättre över tiden (lagrats i kyl i 1,5 månad), men veteölen envisas med att hålla sig sur trotts lagring i både 12 och 8 grader under 1 månads tid (fick jäsa ut i rumstemp i 3 veckor innan kylen). jag använder Starsan som desinfiktionsmedel och är väldigt noga med att verkligen allt som kommer i kontakt med vörten skall ha legat minst 10 minuter i Starsan innan jag använder det.

Kan någon ge mig lite input på vad som kan vara fel? Har läst alla trådar om vattenbehandling men iom att jag använder Ph Stabilisatorn från Humlegården så trodde jag inte att detta var nödvändigt. Nu har jag läst så mycket jag kan (och orkar) och hoppas att någon kan ge mig lite mer input via denna tråden.

Vattenanalys enl nedan från kommunen.

Turbiditet 0.26 FNU
Färg (410 nm) 11 mg Pt/l
pH 8.2
Alkalinitet 63 mg HCO3/l
Konduktivitet 17 mS/m
COD-Mn 2.1 mg O2/l
Ammonium 0.024 mg/l
Ammonium-nitrogen (NH4-N) 0.019 mg/l
Nitrit (NO2) 0.046 mg/l
Nitrit-nitrogen (NO2-N) 0.014 mg/l
Totalhårdhet (°dH) 3.9 °dH
Natrium Na (end surgjort) 8.4 mg/l
Kalcium Ca (end surgjort) 24 mg/l
Järn Fe (end surgjort) 0.026 mg/l
Magnesium Mg (end surgjort) 2.5 mg/l
Mangan Mn (end surgjort) 0.011 mg/l
Koppar Cu (end surgjort) < 0.020 mg/l

Tänkte brygga en Ale härnäst med Pale Ale malt och Saaz humle. Simpelt recept som tidigare har lyckats bra, men med senaste felsmakerna i bagaget så känns det inte så lockande att köra på utan att veta vad felet kan vara.

Supertacksam för all hjälp jag kan få i att lösa detta.

Envishet kommer du långt på!

Sv: Konstant sura öl

prova att skippa ph stabilisatorn nästa gång. jag upplever att jag fått sura öl av den.
jag har hört fler som upplever samma sak.

//Jonas

"beer, so much more than just a breakfast drink"

1. Sura öl blir inte mindre sura för att de lagras, snarare tvärt om. Det som kan hända är att surheten ändrar karaktär - blir rundare.
2. Star San desinficerar men gör inte rent, det betyder att du måste göra rent din utrustning innan du använder star san. Det gör du med PBW eller liknande.
3. Ifall du upplever sura öl gång på gång är det värt att byta ut alla plastredskap/utrustning du använder för den kalla sidan (allt som kommer i kontakt med vörten efter koket)
4. Om det av någon anledning skulle fortsätta skita sig kan du testa pitcha jästen i ett "nytt" rum där du inte maler malt t.ex.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Jag hade också en Ph Stabilisator från Humlegården när jag gjorde min Porter. Då porter har en massa specialmalter som i sin tur sänker PH så blev den syrlig... så, jag kommer skippa den Ph Stabilisatorn fram över

http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. … amp;t=9982

Tack för all input hittills.

Verkar vara en gemensam nämnare att inte använda Ph stabilisatorn till mörkare öler. Lagern var gjort på ljusa maltsorter och resulterade inte i en lika sur smak, så den teorin stämmer. Dock blev min lager lite grumligare än Veteölen (som blev en av de renaste ölen jag någonsin bryggt)...

Kommer absolut att köpa till ett bättre rengöringsmedel för att se om det blir någon skillnad med.

Finns det någon som kan ge mig lite input kring om min vattenprofil passar för att göra en IPA/APA?

Sulfat- ock kloridnivåer framgår inte av din vattenrapport, men av övriga värden kan man gissa sig till att de är låga. Det går nog utmärkt att brygga med vattnet som det är, men en måttlig tillsats av kalciumsulfat skulle inte skada. Säg 0,1-0,2 g/l som du tillsätter under koket.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Tack ekstedt!

Fick analysvärdena från kommunen nu och de visar att både sulfat och kloridnivåerna ligger på 12mg/l, vilket jag antar är lågt.

8 Senast ändrad av Weinkeller (2015-01-10 11:41:52)

Beträffande vattenbehandling:
För en öl mellan 15-30 EBC behöver du inte justera ditt vatten alls beträffande att hamna i rätt pH-intervall.
Men, Kalciumvärdet vinner du på att höja till 50-100 mg/l för att få en bra miljö för jästen och bättre flockning, dvs klarare öl. Detta kan du göra genom att tillsätta 2g kalciumkarbonat och 2g kalciumklorid/kalciumsulfat per 20l mäskvatten.

För att brygga ljusare öl (20l mäskvatten) räcker ca 8g av Kalciumsulfat/Kalciumklorid i mäsken för att få ett bra pH och en bra kalciumnivå.

För öl mellan 30-45 EBC tillsätter du istället 2g Kalciumkarbonat och 3g Bikarbonat per 20l mäskvatten. Öka dessa värden linjärt för varje 15EBC högre du väljer att gå.

Om nu syran beror på någonting annat än pH-stabilisatorn och vattenbehandlingen så hjälper inte detta mycket förstås.

Tack för den detaljerade informationen. Nu känns det väldigt mycket mer motiverat att köra en ny batch.
Korrigeringarna du skriver sker i mäskvattnet. Finns det något värde i att göra samma korrigering på lakvattnet. Tänker på att om det handlar om att höja kalciumnivån för att få ut mer humlearom för ex en Pale Ale så borde väl obehandlat lakvatten dra ner kalciumnivån igen? Eller finns detta inräknat i behandlingen av mäskvattnet?

Du kan köra samma behandling i lakvattnet. problemet är att salterna löser sig dåligt i enbart vatten. Enklast är att justera lakvattnet med mjölksyra ner till pH 5,5-6,0.

Weinkeller skrev:

Beträffande vattenbehandling:
För en öl mellan 15-30 EBC behöver du inte justera ditt vatten alls beträffande att hamna i rätt pH-intervall.
Men, Kalciumvärdet vinner du på att höja till 50-100 mg/l

För att brygga ljusare öl (20l mäskvatten) räcker ca 8g av Kalciumsulfat/Kalciumklorid i mäsken för att få ett bra pH och en bra kalciumnivå.

Ska jag läsa 8g justering av kalciumsulfat och kalciumklorid eller 8g av bara en av dom för att justera nivån?

Nuzzix skrev:

Ska jag läsa 8g justering av kalciumsulfat och kalciumklorid eller 8g av bara en av dom för att justera nivån?

Totala mängden 8g, andelen av varje beror på vilken kvot du vill ha mellan sulfat och klorid. Mjuka och maltiga vs strama och krispiga.

Har nu testat senare batcher och kan tyvärr säga att ph stabilisatorn inte stabiliserar särskilt bra vid mörkare öl. Det verkar som den är optimerad för ljusare ölsorter men inte ens då riktigt får till det. Om detta beror på handhavandefel eller att min vattenprofil inte matchar något optimalt startvärde för stabilisatorn har jag dock ingen aning om. Däremot kommer jag nog lägga bort Ph stabilisatorn ett tag framöver.