Mäska i flera timmar

Hej!
På förekommen anledning undrar jag om det blir pannkaka om man mäskar i flera timmar?

Orsaken till min fråga är att jag hade planerat att påbörja bryggdagen ungefär nu. Men så blev jag inkallad på ett möte som gör att jag kommer tillbaka tidigast 13.
Min fråga är då hur illa det vore om jag mäskar i drygt tre-fyra timmar?

Det vore ju väldigt skönt att komma hem och kunna börja laka på en gång istället för att påbörja mäskningen först då.

Jag mäskar genom att ställa in grytan i varmluftsugnen som är relativt bra på att hålla temperaturen.

Tanken var isåfall att ställa in 66gradig mäsk i 70-gradig ugn. Normalt håller det temperaturen när jag mäskar i 60min.
Eller vore det bättre att ställa in 67gradig mäsk i 65-gradig ugn?

(Skall bli en IPA och hade tänkt mäska 60min på 66 grader)

Retsticka men ingen taskvört!

Sv: Mäska i flera timmar

Resultatet brukar bli att du får ett väldigt lågt FG och ett öl med en tunn kropp.

Jag tycker du ska testa. Själv hade jag kört 67-gradig mäsk i 65 grader.

Här har du de som mäskar över en hel natt: https://forum.braumeisters.net/viewtopi … night+mash

mankang skrev:

Jag tycker du ska testa. Själv hade jag kört 67-gradig mäsk i 65 grader.

Då jag inte hann få något svar innan jag tvingades fatta beslut slutade det med att jag skickade in kastrullen med en 67-gradig mäsk i en ugn ställd på 70 grader. Mäsktemperaturen när jag kom hem tre timmar senare var 66 grader.

Effektiviteten blev väldigt hög, 90% så jag fick späda i jäshinken då kastrullen är för liten.
Även om den kommer jäsa ut mer än planerat hoppas jag att den klarar det, en Drakens IPA-klon så jag får för mig att det kan funka att få en tunnare/torrare IPA än originalet.

Retsticka men ingen taskvört!

Kenneth skrev:

Resultatet brukar bli att du får ett väldigt lågt FG och ett öl med en tunn kropp.

Hej

Håller helt med Kenneth

I början av karriären, precis när nätet började komma i gång, och min enda info var tidningen Hembryggaren, samt jag var ny och ville mycket. Jag fick för mig att långa mäsktider var bra, jag låg uppemot 200 min, och som Kenneth skriver mitt FG blev lågt, mycket lågt, nere mot 4-5, samt att jag nog tyckte att ölen var lite "svag", men inte på procenten.

Bo

P.S. Blev väldig skillnad rent smakmässigt när FG började komma upp emot 10-12

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20