Lageröl m.m
Hej
Jag har sedan mitten av 90-talet en gång varje år bryggt lageröl , jag har alla åren låtit dom jäsa ute på min balkong. Oftast så har bryggningen skett i mitten av oktober, då har ju oftast tempen ute legat på ca 10 c, alltså lager!
För det mesta så har det faktiskt fungerat hyfsat bra, bortsett från vissa år, som blivit pilsner/ale, alltså tempen ute har plötsligt stigit väldigt snabbt, en del år faktiskt åt det andra hållet
Efter huvudjäsning samt sekundär, så har ölet tappas på flaska, kolsyrejästs i rumstemp i 10 dagar, sedan o utetempen legat omkring 0 c lagrats ca 6 veckor.
Vissa år så har ölet blivit en kallagrad ale, m en eftersom jag vet förutsättningarna så får det bli som det blir.
I år tänkte jag, brygg 10 liter, jäsa den i mitt ordinarie kylskåp, plocka ut mjölken samt resten och ställ ut det på balkongen.
I går 150101 tillsammans med mitt barnbarn 9 år( tycker att dom skall ha kunskap om kultur, alltså att brygga, mamman godkände projektet)
Jag mäskade, hon frågade,jag lakade, hon frågade varför, jag kokade, hon frågade, vi/hon gjorde ett humlefilter med klippt halm som steriliserades med kokvatten, det funkade helt ok, bild kommer sen, jag bryggde en lager med Saaz pellets, halmfiltret funkade hyfsat.
Jag fick ut 11 liter med ett OG på 1053, min maltmängd var 2,6 kg Viking malt, jag använde 2 st W34/70 samt låter det jäsasa i mitt vanliga kylskåp, jag har en vanlig ute/inne termo samt försöker styra tempen inne i kylskåpet, det fungerar kanon, det bubblar på bra just nu i en temp på ca 8 c.
Bo/Alva