Gasol som värmekälla
Jag hittade en hyffsat fräsch gasoltub på 3.2Kg som jag funderar på att använda som värmekälla
för en 30L kittel.
Är det någon här som har erfarenhet av att använda gasol som uppvärmingskälla ?
positivt/negativt ?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Gasol som värmekälla
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag hittade en hyffsat fräsch gasoltub på 3.2Kg som jag funderar på att använda som värmekälla
för en 30L kittel.
Är det någon här som har erfarenhet av att använda gasol som uppvärmingskälla ?
positivt/negativt ?
Det är jättebra. Mycket effekt om man vill ta ut och blixtsnabb reglering. Inte den tröghet det är i Elektrisk uppvärmning eller problem med att propparna inte räcker till. Kälets botten behöver inte vara plant utan kan princip vara vilken form som helst och även bukligt
Nakdelar - Måste vara ett väl ventilerat rum eller utomhus. Svårare att ordna automatisk styrning av temperaturen. Du måste ha en brännare också.
Säkrare än el - man riskerar inte att bli elektriisifierad.
Ha bara inte något bränbart där dom heta rökgaserna passerar.
Jag använder också gasol till mitt bryggverk, och håller med Skål om hans kommentarer. Säkerhetsaspekterna är givetvis viktiga. El har sina risker och gasol sina. Det gäller att veta vad man har med att göra.
Tips: det är praktiskt att ha två gasoltuber istället för en. Gasolen förbrukas ju, och måste köpas hem i förväg. Någon gång tar flaskan slut, och det är givetvis mitt i bryggningen...
Skaffa en tub till, så kan du alltid ha gasol hemma.
Låter ju kanon.
Tanken var att jag skulle stå i köket under spisfläkten med detta, är själv ny inom detta området med ölbryggning, så man får lära sig läxorna under resans gång.
Alla tips mottages därför tacksamt.
-Funkar detta att stå inomhus tror ni som jag tänkt ?
-Hur stora gasoltuber kör ni med samt hur länge (antal bryggder) klarar dessa innan ni behöver fylla dessa igen ?
3.2Kg är kanske i minsta laget, men jag hittade den i garaget bland den andra bråten så jag tänkte ge den en chans iallafall.
Och att införskaffa en extra tub är en strålande idé !
-Ang påfyllning, är det bensinmacken man vänder sig till eller har ni några tips på ställen som är billigare att fylla på dessa ?
-En sista fråga är hur stor brännare kör ni med till en 30L-kittel samt var hittar man en sådan billigast ?
Vi har sedan länge använt gasol och har bara goda erfarenheter. Vi började med en brännare för att lägga takpapp, den hade en effekt på ca 12 kW. Den gjorde jobbet snabbt och effektivt, men fy vad den låter och den kan man inte använda i ett kök.
I somras köpte vi en brännare till en wok som är på 7 kW, fast vi lyckas inte få in mer än 4 kW i kitteln om vi räknar på tiden det tar att värma upp vattnet. Någon form av krage runt kitteln kanske kan lösa problemet. Den kan man använda inomhus men det blir väldans varmt under den och man bör ha den på spisen eller något värmebeständigt. Den bygger nästan 15 cm så det kan bli trångt under spisen.
Vi kan köra ca 10 bryggningar på en 10kg gasflaska. Den byter vi på en mack och det kostar ca 320 kr.
Brygg väl ![]()
Jag har för mig om jag nu inte mins fel att det måste vara 50 cm mellan elspisen och spisfläkten, och sedan när jag byggde om huset och satte in gasspis så skulle det vara 55 cm i mellam med gas. kunde vara 10 cm mer men jag tror det bara var 5 för det var inte så stor skillnmad. Så att ställa en bränare på spisen är inte tillåtet för då blir det bara 35 cm i mellan. Man kan ju dra ut spisen och ställa de på en pall eller en låda, då blir det lättare att koma åt att röra mm. Jag hade min på en inglasad balkong och det var bra.
Det fins regler för förvaring av gas också ! Man får absolut inte förvara i källaren. I lägenhet eller hus är det rätt lite som får förvars men ute på enveilerad balkong får man ha rätt mycket.
GAS fins lite överallt. det finns 2 märken Statoil har ett och Shell ett. Husvangnssäljare har och varför inte vända sig till en gasfirma dom kan ha båda märkena. Man äger inte flaskorna utan man betalar en pantpå flaskans värde och sedan byter man flaskor ( ungefär som läskflaskor). Jag rekomenderar dom i kompositplast dom väger junästa ingting och är dubelt så starka som stål.
Glömde nämna att skall man ha bränaren inomhus så skall det vara lågtryck så man behöver alltså en reduseringsventil för att ta ner trycket. Utomhus är det tillåtet att köra med fulltryck.
Se lite på AGAs och Air Liquides hemsidor.
Tack för tipsen !
Som jag skrev i en annan tråd så har jag haft problem att hitta en gasolplatta i lämplig storlek att bära ett 25-30L kok.
De flesta är ju klena campingkök och är tveksamt om dessa bär ~30Kg-kittel.
Hur har ni löst detta som kör med gasol här ?
Har ni några plattor ni kan rekommendera ?
Återförsäljare ?
-Trevlig Helg *<B-)~
Jag har en 30l-kastrull och använder en brännare från tentipi (gasol 58). Det enda man behöver ha koll på är att handtagen på kastrullen kan bli heta.
http://www.tentipi.se/default.asp?textnummer=96

Jag har en 30l-kastrull och använder en brännare från tentipi (gasol 58). Det enda man behöver ha koll på är att handtagen på kastrullen kan bli heta.
Den ser kanon ut.
- Kör du med den inom eller utomhus ?
-Vad ligger en sådan i pris ?
Jag använder den på balkongen för att hetta upp vatten/vört och flyttar sedan över kastrullen till spisen.
Brännaren är inte direkt billig. När jag köpte den med gasolpaket (slang och regulator) kostade den ca: 1600:-.
Egentligen köpte jag den till en Muurikka men den funkar riktigt bra att värma vört på.
jag ska eventuellt ta hem gasolbrännare från tyskland
jag ska eventuellt ta hem gasolbrännare från tyskland
Ein Hockerkocher! Funderar på att skaffa en själv.
/Per
Skakar liv i denna tråd. Är det någon som vet på ett ungefär hur bryggningar man kan göra med en TopTier gasolbrännare med en PK10 Gasoltub ?
Jag kör sedan ett tag med precis den uppsättningen, men har inte hunnit med mer än 2 bryggningar. Enligt amerikanska sidor verkar runt 7 st vara det normala, självfallet beroende på temperatur under bryggdagen, längd på koket m.m. Av mängden gasol kvar i min flaska skulle jag tro att det stämmer rätt väl. Jag köpte 2 pk10:or för att kunna köra på även om den ena tar slut. Det går såklart med en större och en mindre, men jag har problem med att fylla på gasol i den orten där jag brygger.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Gasol som värmekälla