Frågor om kallkraschning
Nej men hej,
Jag har äntligen sällat mig till skaran av goa hembryggare via ett användarvänligt litet 4-liters kit från "Det lilla köksbryggeriet" och det tog ungefär 20 sekunder innan jag blev frälst. Har nu ägnat mer tid åt forum och böcker de senaste dagarna än vad min familjs glädje över min nyfunna hobby riktigt orkar övervinna.
Iaf. Anvisningarna i kitet jag använde, ett halvmäsk (tror jag man kan kalla det) IPA, var mycket enkelt att följa och min öl står nu på jäsning. I tomrummet som uppstår mellan jäsning och tappning har jag nu börjat fördjupa mig lite och inser att jag förmodligen kommer få ett öl som kommer få Ganges vatten att te sig kristallklart. Problemet var att jag (enligt anvisningarna) bara silade vörten ner i jäskärlet med en vanlig kökssil. Inser i efterhand att jag kanske skulle använt iaf en saftsil.
Hur får jag mitt öl så klart som möjligt?
Jag har förstått att det inte är så bra att filtrera vid tappning på flaska då man riskerar att lufta ölet för mycket. Stämmer det?
Jag har läst om något som kallas för kallkrasch och det verkar som att det skulle kunna vara något. Problemet är att jag absolut vill ha mitt öl klart till nyår och det ska enligt anvisningarna vara klart för tappning först om en och en halv vecka för att sedan lagras på flaska i två veckor. Detta innebär att exakt den angivna tiden kommer ha erhållits på nyårsafton. Kallkraschningen får alltså inte fördröja processen.
Det slutade bubbla i jäskärlet redan efter 3-4 dagar så jag antar att ölet är utjäst och att resterande 1,5 veckor är för att det ska få gotta till sig lite? Isf borde det funka att nypa ölen en eller ett par dagar för tidigt och ställa ut i kylan. Hur lång tid tar det för den att sedimentera? Och kommer inte hela den skummiga kakan på toppen i kärlet att börja vandra nedåt genom ölet? Jag vill inte riskera att den börjar sjunka och så måste jag vänta en massa dagar på att den lagt sig.
Någon som orkat läsa igenom min uppsats och sitter på ett svar? Hade varit mycket tacksam för det isf! Fan, man vill ju inte strula till det redan i första bryggningen och det kommer ju med all säkerhet krävas provsmakningar av alla nyårsgäster också...
Just ja! I receptet står det att man ska röra ut ölen med en prima men nu har jag förstått att en del använder vanliga sockerbitar istället. Vilket är egentligen att föredra? Låter ju helt klart enklare med sockerbit samt att man slipper röra ner luft i ölen. Vet ni svaret på detta tar jag med glädje emot det också! ![]()
Over and out!
///M