Frågor om kallkraschning

Nej men hej,

Jag har äntligen sällat mig till skaran av goa hembryggare via ett användarvänligt litet 4-liters kit från "Det lilla köksbryggeriet" och det tog ungefär 20 sekunder innan jag blev frälst. Har nu ägnat mer tid åt forum och böcker de senaste dagarna än vad min familjs glädje över min nyfunna hobby riktigt orkar övervinna. smile

Iaf. Anvisningarna i kitet jag använde, ett halvmäsk (tror jag man kan kalla det)  IPA, var mycket enkelt att följa och min öl står nu på jäsning. I tomrummet som uppstår mellan jäsning och tappning har jag nu börjat fördjupa mig lite och inser att jag förmodligen kommer få ett öl som kommer få Ganges vatten att te sig kristallklart. Problemet var att jag (enligt anvisningarna) bara silade vörten ner i jäskärlet med en vanlig kökssil. Inser i efterhand att jag kanske skulle använt iaf en saftsil.

Hur får jag mitt öl så klart som möjligt?
Jag har förstått att det inte är så bra att filtrera vid tappning på flaska då man riskerar att lufta ölet för mycket. Stämmer det?

Jag har läst om något som kallas för kallkrasch och det verkar som att det skulle kunna vara något. Problemet är att jag absolut vill ha mitt öl klart till nyår och det ska enligt anvisningarna vara klart för tappning först om en och en halv vecka för att sedan lagras på flaska i två veckor. Detta innebär att exakt den angivna tiden kommer ha erhållits på nyårsafton. Kallkraschningen får alltså inte fördröja processen.
Det slutade bubbla i jäskärlet redan efter 3-4 dagar så jag antar att ölet är utjäst och att resterande 1,5 veckor är för att det ska få gotta till sig lite? Isf borde det funka att nypa ölen en eller ett par dagar för tidigt och ställa ut i kylan. Hur lång tid tar det för den att sedimentera? Och kommer inte hela den skummiga kakan på toppen i kärlet att börja vandra nedåt genom ölet? Jag vill inte riskera att den börjar sjunka och så måste jag vänta en massa dagar på att den lagt sig.

Någon som orkat läsa igenom min uppsats och sitter på ett svar? Hade varit mycket tacksam för det isf! Fan, man vill ju inte strula till det redan i första bryggningen och det kommer ju med all säkerhet krävas provsmakningar av alla nyårsgäster också...

Just ja! I receptet står det att man ska röra ut ölen med en prima men nu har jag förstått att en del använder vanliga sockerbitar istället. Vilket är egentligen att föredra? Låter ju helt klart enklare med sockerbit samt att man slipper röra ner luft i ölen. Vet ni svaret på detta tar jag med glädje emot det också! smile

Over and out!

///M

"Trying is the first step toward failure."

Sv: Frågor om kallkraschning

Nu var jag precis nere i källaren och tittade till godingen och då hade nästan hela kakan med jäst sjunkt till botten... Ska det vara så? Ale väl överjäst så jag trodde det skulle ligga kvar på ytan. Inte en aning vad det var för jäst för jag bara hävde i den som följde med i kitet. Ajaj...tänk om det måste bli "köpeöl" på nyår!

/// M

3 Senast ändrad av t_m_jansson (2014-12-09 08:06:27)

När jästen är färdig kommer den att sjunka så ska det vara.
Kallkrascha ölen när jästen är helt klar, att du använde kökssil är inget problem druven kommer att lägga sig när du kyler.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

4 Senast ändrad av pwrdesign (2014-12-09 08:07:17)

Kallkrasch utför man som jag förstått det under avslutningen av jäsningen och det kan ta mellan 1-5 dagar.
Vi har en bryggning som ska tappas på flaska om ca 3 veckor, vi använder nog de sista 2-3 dagarna för kallkrasch skulle jag gissa.

Gällande primingen så är det ju till för att skapa kolsyra i dina flaskor, fel mängd socker kan innebära att flaskan sprängs.
Vi har alltid gjort så att vi mäter upp exakt rätt mängd socker och gör ett sockerlag av detta. Vi häller sedan denna sockerlag i ölen och blandar ut den ordentligt innan vi tappar på flaska.

http://www.glomastom.se - En Bryggblogg

Vänta tills det jäst klart helt, ca 10 dagar. Sen en vecka vid 0c, ev med gelatin. Sen tappa försiktigt på flaska med sockerlag, föravara i rumstemp och håll tummarna att det hinner bildas kolsyra till sylvesters afton. Brukar ta ca en vecka att få kolsyra, ibland lite längre...

Det skall se ut som typ kaffe latte när det jäser.... Efter de första dagarnas intensiva jäsning kommer ju jäsningens intensitet avta och sedan följer ett par dagar då jästen börjar städa efter sig och ölen kommer att klarna igen. Ca 8-10 dagar efter bryggningen kommer du se hur ölen återfått sin klarhet och djupa färg och ställer du sedan ut för kallkrasch ett par dagar kommer du kunna buteljera ett klart och fint öl. Lite disighet brukar man få leva med när ölen är väld kyld och hälls upp på glas om man som jag aldrig gett sig på gelatin-relaterade manövrar..

Retsticka men ingen taskvört!

7 Senast ändrad av jaymo (2014-12-09 17:54:27)

Du behöver inte kallkrascha.

Vår erfarenhet är - ju mer gunk vi får med i ölen vid bryggningen, desto klarare blir ölen i slutändan.
Den öl som vi bryggt där vår vört var klar som korvspad när den åkte ner i jäshinken, blev också den grumligaste.

Oavsett hur mycket du tror på den kontroversiella teorin smile vi kallkraschar aldrig, vi använder aldrig gelatin eller protafloc eller något sådant, och vår öl ser ändå god ut. Ofta är den faktiskt väldigt klar, ibland köldgrumlar den lite, men det är inget som påverkar smaken, och de flesta jag frågat tycker ändå att ölen ser god ut även när den är lite grumlig - om inte godare.

Så eftersom det är din första öl, krångla inte till det. Speciellt inte eftersom du har en deadline. Skippa kallkraschen och gelatinet och se om du behöver det till nästa gång du brygger. Hur ska du veta annars?

Jästkakan ska sjunka till botten efter några dagar, det är helt normalt. Det betyder inte att det slutat jäsa, men att den börjat sakta in. När du flaskar kommer allting ligga på botten.

Och eftersom det är din första gång så rekommenderar jag sockerbitar eller strösocker. Du kan också göra en sockerlag som du doserar i varje flaska. Dosera t.ex. med en doseringsspruta. (finns gratis på apoteket). Det är en renligt och smidigt sätt att få en jämn dosering i alla flaskor.

ps. din öl kommer inte bli perfekt till nyår eftersom det är din första, men den kan mycket god, och det är väl tillräckligt bra?

8 Senast ändrad av Lindh (2014-12-09 19:14:13)

Utseende påverkar inte smaken mer än mentalt och smaken är som baken. Men jag gillar ändå kristallklara öl och jag får välja (gäller inte veteöl, saison, eller gose)... Så om du ändå vill göra en kallkrasch, tre veckor efter bryggning:

http://www.lindhcraftbeer.com/wp-content/uploads/2014/11/141126_lindhs_pale_ale_9_citra_simcoe_0024.jpg

9 Senast ändrad av jaymo (2014-12-10 10:01:46)

Jag skulle ändå hellre servera en lite grumlig öl med kolsyra än en kristallklar utan kolsyra, så i och med det pressade schemat så skulle jag inte kyla ner ölen och riskera att stoppa upp jästen i onödan. Det jag vill förmedla är att god öl mycket väl kan vara lite grumlig för det första. Och för det andra, att ölen kanske inte blir så grumlig för den delen. Gissningvis blir den lite grumlig (troligtvis har detta dock inget att göra med vilken sil som användes), men det behöver inte vara riktigt så allvarligt som Macho föreställer sig.

Som nybörjare kan det vara bra att minimera processen så att det inte blir lika många saker som kan gå snett. Och personligen skulle jag fokusera på smaken framför utseendet till en början.

Lindh, dina öl är väldigt snygga och de ser ut som champagne, vilket förvisso passar väldigt bra på nyår. Men personligen tycker jag inte att de ser ut som mina favoritöl - utseendet förmedlar inte att de har så mycket smak. De kanske är jättegoda så självklart skulle jag försöka tänka bort detta om jag skulle smaka på ölen. Men utseendet ger ett intryck som man sedan förknippar med smak...

Men det är självklart vad man prioriterar utifrån sin egen smak smile (smaken är ju som baken, även gällande utseendet)

jaymo skrev:

Jag skulle ändå hellre servera en lite grumlig öl med kolsyra än en kristallklar utan kolsyra, så i och med det pressade schemat så skulle jag inte kyla ner ölen och riskera att stoppa upp jästen i onödan.

+1 på den. Skrev lite förhastat kanske, så vid närmare eftertanke rekommenderar jag också att vänta eller alternativ kallkrascha de färdiga flaskorna när det väl är kolsyra istället.

jaymo skrev:

utseendet förmedlar inte att de har så mycket smak.

Jag prioriterar humlesmak över allt annat med mina APAs och smakintensiteten motsvarar SNPA ungefär. Smaken sitter inte i proteinerna eller jästen men jag håller med om att de flesta blanka öl inte brukar bjuda på den upplevelsen. Det finns dock undantag som t.ex. Drakens IPA som jag tyckte hade ungefär så mycket humle som jag önskar i en APA och ändå var utan dis och grums. Om det är något jag tycker tar bort humlesmak och ger en rundare men maltigare öl så är det jäst som döljer citrustonerna en hel del. Jag bjuder gärna på öl vid nästa möjliga tillfälle så får du/ni avgöra själva smile

Utifrån vad du har berättat, och inte utifrån "hur man ska göra", för meningarna går ju alltid isär på forum och stackars trådstartare blir ännu mer förvirrad så kommer här ännu en rådgivare.

Din jäst har för blotta ögat sjunkit till botten. Ställ den så kallt du kan i 3-4 dagar. Prima med socker 14/12. Ruska flaskorna några gånger fram till jul, så får du snabbare kolsyra. Ställ dem kallt så de får klarna ytterligare. Med denna kompromiss är ölet färdigt till nyår.

http://www.olprovningar.se/

Lindh skrev:
jaymo skrev:

Jag skulle ändå hellre servera en lite grumlig öl med kolsyra än en kristallklar utan kolsyra, så i och med det pressade schemat så skulle jag inte kyla ner ölen och riskera att stoppa upp jästen i onödan.

+1 på den. Skrev lite förhastat kanske, så vid närmare eftertanke rekommenderar jag också att vänta eller alternativ kallkrascha de färdiga flaskorna när det väl är kolsyra istället.

jaymo skrev:

utseendet förmedlar inte att de har så mycket smak.

Jag prioriterar humlesmak över allt annat med mina APAs och smakintensiteten motsvarar SNPA ungefär. Smaken sitter inte i proteinerna eller jästen men jag håller med om att de flesta blanka öl inte brukar bjuda på den upplevelsen. Det finns dock undantag som t.ex. Drakens IPA som jag tyckte hade ungefär så mycket humle som jag önskar i en APA och ändå var utan dis och grums. Om det är något jag tycker tar bort humlesmak och ger en rundare men maltigare öl så är det jäst som döljer citrustonerna en hel del. Jag bjuder gärna på öl vid nästa möjliga tillfälle så får du/ni avgöra själva smile

Ja smile jag försöker ändå hålla mig öppen för att saker och ting inte smakar exakt som de ser ut, så tror säkert att din APA är väldigt god så hade gärna smakat smile Som du säger så är det ju en psykisk påverkan baserat på vad man druckit tidigare.

Färgen på ölen är ju också ett rätt bra exempel. Många mindre vana öldrickare säger ju ofta att de inte "dricker mörk öl" (där mörk ofta betyder mörkare än gul). Antagligen beror det på att de flesta mörkare ölsorter har mer kropp och uppfattas som tunga att dricka. Samtidigt går det att brygga ganska mörka ölsorter som ändå är lättdruckna och hade man gjort ett blindtest hade man nog kunnat lura en person ganska rejält gällande färgen på en öl.

Humlesmak sitter ju inte i proteinerna som du säger. Däremot borde väl någon smak från malten kunna sitta där i ölsorter där maltsmaken har större inverkan på ölen?

Hur ser du på kallkrasch i flaskor? Kan man reducera grumlighet genom att kyla ölen fortare och kallare för att sedan låta den värmas upp till dricktemperatur?

jaymo skrev:

Hur ser du på kallkrasch i flaskor? Kan man reducera grumlighet genom att kyla ölen fortare och kallare för att sedan låta den värmas upp till dricktemperatur?

Om man har med sig problemet ner i flaskan som i snabbexemplet här ovan så fungerar kallkrasch till en viss grad. Se till att vara nöjd med kolsyremängden först bara. Sedan 0c i en vecka och sedan handskas med flaskan väldigt försiktigt och hälla upp försiktigt från flaskan, vill man ha skum så ökar man bara avstånd mellan flaska till glas men häller ändå försiktigt. Då går det att få en hel del proteiner och jäst att stanna kvar på botten av flaskan. Tiden löser ju detta problem, dvs lagring, men det finns många öl man inte vill lagra t.ex. välhumlade. Det bästa för att få blanka öl är så klart att börja med en klar vört som håller minst 75 ppm Ca, koka ordentligt, protafloc/irish moss på 15m, kyla snabbt, få bort det mesta men inte nödvändigtvis all druv till jäshink, jäsa med högflockerande jäst, se till att större mängden jäst sjunkit före flaska/fat. Är man inte nöjd där så kan nästa steg vara kallkrasch och issinglass/gelatin eller filtreringssystem.

Bra tips! Det med koket är intressant - i senaste batchen kokte vi kortare än vanligt, och nog upplever jag denna som lite grumligare än tidigare. Det kan mycket väl vara orsaken.

Så kalciumhalten kan alltså bidra till klarare öl? Är det för att jästen jobbar bättre?

Ger klarare öl men varför vet jag inte riktigt. 75-100ppm sägs göra saken :-)

Ohoj!

Tack för all information och alla åsikter!
Ölen ska enligt schemat vara färdigjäst nu på torsdag och under tiden som förflutit sedan jag startade tråden har jag läst, läst och läst lite till. Både bloggar, böcker och forum och nu har jag bestäm hur jag ska göra.

1. Jag tycker det är hur kul som helst med ölbryggning (fråga bara min fru om hur mycket jag tjatar om det) trots att min första sats inte ens har jäst färdigt. Därmed har jag bestäm att utöka redan nu. Ska fixa större grytor, kylspiral och kokplatta mm så den första "provbatchen" känns inte så viktig längre. Om det finn en chans att få den klar och fin så tänker jag försöka.

2. Jag kommer ställa ut jäskärlet i kylan på tis morgon.

3. Jag tänker hälla i flytande gelatin någon gång runt lunch när ölen blivit riktigt kall.

4. Torsdag någon gång på eftermiddagen tänker jag plocka in jäskärlet i värmen igen.

5. Sent på torsdag kväll tappar jag den på flaska.

6. Jag ska använda mig av sockerlag på alla flaskor utom en eller ett par där jag testar med en sockerbit.

7. På nyårsafton tar jag en kall öl till frukost. Är den inte kolsyrad och god vid det laget får det bli fulöl från Tyskland istället!

Sen får vi se hur det går helt enkelt! smile  Återkommer med resultatet efter nyår.

/// M

17 Senast ändrad av jaymo (2014-12-15 15:17:29)

Du kommer definitivt hinna få kolsyra, så länge du har rätt mängd socker. Ölet har ju nästan 2 veckor på sig från torsdag. Din öl kan komma att smaka lite ungt och jäktigt på nyår, men det är definitivt inom ramarna för drickbart. IPA är en sån öl som brukar vara god även om den inte hunnit mogna färdigt riktigt. Du bör kunna öppna en flaska redan 7 dagar efter tappningen om du vill kolla kolsyran. Men visst kanske mer spännande att vänta till nyårsafton wink

Min gissning: 0 flaskor kvar efter nyår smile

Tjena!

En liten uppdatering av min kallkraschning.
Ölet har stått ute sedan i tisdags förmiddag och jag flyttade in det i rumstemp vid lunch på torsdagen (idag).
Ölet ser ff ganska grumligt ut och jag hyser inga större förhoppningar om att det kommer vara speciellt klart efter två veckor på flaska. Detta gelatinet till trots. Nästa batch blir med medel i redan vid bryggningen också.

Har dn fundering också. Efter en timme i rumstemp började det bubbla i jäsröret igen. Det som varit tyst i över en vecka. Någon som vet varför? Jag hoppas på att det bara är kolsyra som ölet släpper ifrån sig när temperaturen stiger för det är väl så att kallt öl har lättare att binda kolsyra än vad varmt har? Andra alternativet är att jag på något vis skrämt liv i jästen igen och det låter inte så bra tror jag. Det betyder väl isf att ölet inte var utjäst när jag flyttade ut det i kylan. Nää... Kolsyran som släpper bara...eller?? Borde sluta bubbla om någon timme isf tycker jag.

/// M

Hur har det gått för dig? Spännande att följa dina första steg. Jag såg i ett tidigare inlägg att du skulle gradera upp utrustningsnivån lite, å jag kan verkligen rekommendera en ordentlig kylspiral. Om det inte följer med, så går det att till en billig penning köpa anslutningar så man kan koppla in den på kranen i köket.

Det där med kallkrasch eller inte, jag flaskade en batch igår. Då ställde jag ut hinken några få timmar,  -10 grader, gjorde en sockerlag å hällde i nästa tunna, tappade om ölen ner i sockerlagen utan att bubbla eller plaska runt, bara röra försiktigt så sockerlagen blandas ut. Sedan efter någon timme till i kylan var det dags för flaskorna. Nu är det ju inte helt klart för det, men det kommer deg vara om ca 4 veckor.

Hur ser ditt ut nu?

Tjena!

Japp! Har skaffat ny utrustning. Köpte en biltemakastrull på 25 liter samt kom över ca 6 meter prisolrör 15mm grovt som jag rullade ihop till en kylspiral. Hur lätt som helst! Enda kruxet var att kag inte har några gängor på min kökskran och efter ha sökt med ljus och lykta i hela socknen utan att hitta en återförsäljare av gardenas spännkontakt belsutade jag mig för att bygga en egen "muff"! Lindade silvertejp med klistersidan utåt runt ett kvastskaft och sedan lindade jag några varv med silversidan utåt. På så vis fick jag ett "silvertejpsrör" med oklistrig sida både utanpå och inuti. "Röret" tejpade jag sedan fast på en trädgårdsslang och sedan var det bara att dra åt med en slangklämma runt kranen. Fungerade perfekt! Kylde vörten (ca 6-7 liter) från 100-20 på 10 minuter.
Kan tyvärr inte lägga upp någon bild ju men jag kan berätta att spiralen blev förjäkla snygg!! Ruskigt snygg!

Har också skaffat lite annat smått och gott som jag saknade vid första bryggningen. Ex. Biab påse, falskbotten, hydrometer, ph-papper,  jäshinkar mm mm mm.

Ölen har nu stått på kolsyrejäsning i snart en och en halv vecka och redan efter ett par dagar på flaska började den se ganska klar ut. Det hade bildats en liten bottensats redan första dygnet och ikväll (när jag kommer hem efter en veckas semester) ska jag se hur det ser ut. Förhoppningsvis är flaskorna hela och är de det så kommer jag nog inte kunna hålla mig från en provsmakning. smile Lite orolig för att kapsylerna inte sluter tätt dock. Hur jag än gjorde vid kapsyleringen (provade att trycka, vrida flaskan 45 grader och trycka igen mm mm) så tycker jag att kapsylerna satt lite löst. Tog jag i ordentligt gick det tillochmed snurra på dem. Klarade inte att vrida av dem för hand dock. Ska bli spännande att se om det pyser något.

Om det nu inte skulle pysa, går det då att ösa i mer socker och kapsylera om?

Tjoho!!!

Nu har jag provat första flaskan och jag måste säga att jag är mer än nöjd! Ölen hade en liten bottensats och var i det närmaste glasklart! En härlig krona lade sig på toppen av glaset och lämnade snygga svepande skumöar efter sig när nivån i glaset sjönk! Såg helt fantastiskt ut och känslan när jag hörde ett litet pyyysch vid öppnande var fantastisk den med!

Helt felfritt var det iof inte dock. Det var för det första väldigt beskt men det har sina förklaringar och som jag greppar nu när jag läst på lite mer. Ska försöka lämna flaskorna i fred ett tag också (de jag inte gör åt på nyår...) så gottar det säkert till sig och blir snällare. Sedan kunde det varit mer kolsyra i den men det är inte säkert att kolsyrejäsningen var helt klar heller. Valde dessutom ut den flaskan med mest deformerad kapsyl på för att "offra" den på provsmakningen. Nu har jag vänt runt flaskorna lite för att det kändes bra att blanda runt ev kvarvarande socker med jäst för att öka på kolsyrningen lite. Inte en aning om det hjälper.

En fråga har jag här. Hela ölen gick inte i glaset utan ca 3 cm blev kvar i flaskan och blandades då upp med bottensatsen. Aldrig att jag lät det gå till spillo utan det slank ner det med men jag upplevde den ölen sötare och mindre besk. Min teori är att kolsyrejäsningen inte var riktigt klar och att det var en god ide att vända runt flaskorna lite för att få fart på den. Höjde också tempen i mitt jäsrum från 18,5 till ca 19,5-20 grader för att ytterligare putta på det. Kommentarer på detta?

Summa summarum. Jag har precis druckit mitt första hembryggda öl och det fick med beröm godkännt! Nu jäklar ska här kokas öl!

Over and out!
/// M

Härligt, nu är du liksom jag själv fast :-D
Jag tror vi har ganska liknande utrustning också, jag kompletterade idag med 5 m prisolrör. Ska    rulla till den och använda den vid nästa kok. Kanske skarva i de bockade hårda rör jag också använt. Man känner sig lite som gubben Pettson!

Vad har du för vatten?

Jag har eget, och under hösten meckade vi in ett vattenfilter för att plocka ned kalcium, järn och mangan. Jag upplever att det blir liksom mjukare smak, men med bibehållen beska ändå. Och jag har även lagt mycket mer tid på mäskningen eftersom jag tidigare haft svårt med tempen. Det har lätt skenat iväg lite högt.  Nu kör jag väl en mer stegmäskande variant.  Med liggunderlag som foder på grytan.

Hej hopp! 
//Per

Har inte kommit så långt på vattenfronten ännu. De böcker jag läst lägger inte så stor vikt vid det heller om man har kommunalt vatten som jag har. ("Brygg din öl hemma" och "Brygg öl").
Det jag har gjort är att mäta pH vid mäskning och det låg på ca 5,5 (antar att det stigit lite pga pilsnermalten) så jag rörde i "5,2 Stabilizor" som jag köpt via Maltmagnus men kunde inte se någon nyansskillnad på pH stickan efter ändå. Ska dock undrsöka min vattenprofil har jag tänkt. Det kan vara kul att veta och ju mer man brygger desto mer exakt vill man ju vara. Eller så fungerar jag iaf.

På Brewers friend kan man ju lägga in vilken vattenprofil man har och det kan vara kul att se hur det teoretiskt påverkar ölen. Ska som sagt kolla upp men ingen brådska med det tror jag. Det finns nog andra områden som ska förbättras innan man behöver finjustera vattenkvalitén.

Ang utrustning så fick jag hem en låda idag! smile Lite humlepåsar, extra termometer, för att  kunna kontrollera /kalibrera min nuvarande, jäshinkar och smått och gott. Svårt att kontrollera inköpsbehoven när man väl kommit igång. smile Du kör också biab då antar jag?

/// M

24 Senast ändrad av Perwaste (2014-12-30 22:54:24)

Hej igen!
Nä inte biab. Jag har borrat upp grytan (samma som du har) och satt in en större kran. Så det är  den klassiska metoden med mäskning, lakning och kokning. Det blir några tappningar mellan grytan och jäshink.  För lakvatten har jag en annan gryta (10 l) som jag värmer upp i god tid innan det är dags. Den brukar jag få fylla på under tiden för lakningen, annars räcker inte vattnet. Sedan kokar jag vörten som vanligt i stora grytan, men eftersom jag kör 25 l-batcher får ju inte allt plats, så några liter får koka i den andra grytan vid sidan. Sedan varefter avkokningen sker i stora grytan fyller jag över undan för undan. Plask, plask big_smile

Det där med vattenkvaliteten, bara kuriosa från min sida. Vi hade ph på 7.3 innan vi fixade vattenfitret. Kanske någon annan som vet, är det nödvändigt att sänka det lite? Nu har vi troligen hårdheten 3-4 dbh (tyska grader).

Nu har tempen i min torpargrund sjunkit till 3-4 grader, perfekt för lager! Jag ska köra två olika batcher efter nyår, då ska jag testa med kallkrascher där också, under lite längre tid, före flaskning. Såg en skribent nämna ca 1 v, ska testa det.

Lev gott!